
Lett másodjára egy… Pizza
Paul Thomas Anderson egy elég személyes alkotással utaztat el minket Hollywood északi szomszédjába és 1973-ba, melyet fiatalkora, egy gimis fotózás, egy gyerekszínészként ismertté vált régi jó barátjának története és Tarantino ihletett. A Licorice Pizza szépen ráérősen, amolyan epizódról epizódra haladva ad betekintést a korszakba, de külsősként nem túl sok kapaszkodóval. Ezért jön kapóra, hogy főszereplőink nem sülnek föl debütálásaikkal, így aztán ifjúsági filmként a közeg beható ismerete nélkül is működik.
A személyesség nem merül ki a fenti listával, mert lényegében főszereplőink is beletartoznak. PTA nem egy emlékezetes szerepet osztott annak idején Philip Seymour Hoffmanra, már azelőtt, hogy 2003-ban megszületett volna fia, Cooper, aki most vette át apjától a stafétát. A női oldalt a Haim együttest alkotó három lánytestvér legfiatalabbja, Alana képviseli (rá is írta a karaktert), de az egész család szerepel többévnyi kliprendezés után. A film címe egy, a történet helyszínéről indult, majd hálózattá vált lemezboltról kapta a nevét, a zenei felhozatal pedig természetesen ott is kapható darabokból áll össze, akár egy „rádióműsor”. Anderson ebbe az érába született bele, kiskori szaladgálásai idejéről (amik a vásznon is többször visszaköszönnek) pedig ez a név az egyik első, ami beugrik neki. A fotózás se áll távol tőle, az ezredforduló körül szemtanúja volt az egyik középiskolában annak, ahogy próbál bevágódni valaki egy nálánál kb. 10 évvel idősebb tanársegéd fotóslánynál.
Mert bizony ez egy túlontúl bennfentes környezetnek érződik, bármennyire is remek a korkép, valóságos időutazás, ha egyszer nem ismerjük behatóan a témákat vagy a fiktív alkotásokká változtatott, de a valóságra mutató easter egg-get. Szerencsére viszont nem ül rá ez a filmre, hisz sokszor nem kell tudnunk, pontosan kiket (vagy kiken alapulva) látunk, mert az adott karakterszínész, esetleg nagynév ellopja azt a pár percet és a figura maga marad úgy megírva/eljátszva/ábrázolva, hogy az adott rész szórakoztató legyen. Persze csak akkor, ha sikerül ráhangolódni. 
Az jelenthet még ilyenkor némi mentsvárat, hogy az adott kis történetecske épp mennyire jó. Nos, ebben is van ingadozás, de egyértelmű csúcspont is, ráadásul a hosszabb fajtából. Különben nincsen felosztva tényleges fejezetekre a film, csupán érezni, hogy az átlagosnál sokkal jelentősebben különölnek el bizonyos jelenetek, illetve indulnak be még bőven másfél órán túl is új szálak. Viszont ebben nincs semmi olyan művészkedés, amin a Volt egyszer egy Hollywoodban sokan fennakadtak. Próbál tehát nyitni az átlagnéző felé, de nem mindig és mindenben sikeres ebben. Akiket viszont a coming of age vonal érdekel, azok se most kapják meg a legjobbat a műfajból, de sokkal jobban járnak, mint akiket más csalogatna.



A Licorice Pizza egyik elemében sem kiemelkedő, de ha sikerül ráhangolódnunk, akkor minden elemében kellemes, amennyiben elengedjük a bennfentesebb utalások dekódolását. Szereplői és humora a helyén vannak, de hossza és dramaturgiája sokakat kikezdhet, akik nem 1973 vagy a két fiatal kapcsolata miatt kezdenek bele. Mert azok nélkül tényleg nincs semmi támpont, ami – akár a túl nagy elvárások – könnyen nagy csalódáshoz vezethetnek. Viszont van szíve és pár tényleg kultpotenciális pillanata, ami miatt nem csak egy egyszeri Anderson vagy díjszezonos moziként tekinthetünk majd rá, hanem simán újranézősként is máskorra.
(Annak pedig örüljünk és használjuk ki, hogy moziban nézhető, mert az Amazon üzlet után Bondon kívül a franc tudja, még hányszor láthatjuk az MGM logót a nagyvásznon és nem egy streamingfelület egyik szegmenseként vagy a sokadik Tom és Jerry ismétlés közepette. Alana Haim pedig mielőbb jelentsen be újabb filmes projektet, mert látszólag van érzéke hozzá!)


