
Repcsi, a kreativitás diadala
James Gunnra a Disney kirúgás alatt rendesen lecsapott a Warner, ám színészbarátai nyomására úgy térhetett vissza Marvel érájának fináléjára, hogy most aztán letehet egy méltó és epikus zárást hősei számára. Majd egyre erősebb lett, hogy ez csak az Őrzők jelenlegi formájának vége, így Gunnt visszafogták néhol, ám csak bizonyos szempontból lett ez baj: A galaxis őrzői: 3. része talán az eddigi legérzelmesebb Marvel – pár csúnya megbotlással.
Előre tervezetten bejelentett nagy finálé az MCU-ban korábban csak a Végtelen háború / Végjáték páros volt, így aztán a hányattatott sorsú Galaxis őrzői alfranchise zárásaként aposztrofált kaland ismét kiemeltebb előzetes várakozási hullámban részesülhetett és mivel a szkripthez alig nyúlt Gunn az eredeti állapota óta (érződik is), ez tényleg egy bátor Marvel mozi ígéretével kecsegtetett, csupán 3 év késéssel érkezve, melyről első sorban kivételesen nem a vírus tehetett. Viszont azt sugallta magáról, hogy olyan lesz, mint a pandémia előtti magabiztos darabok, mikor a stúdió épp a csúcsán volt és ezt tervezte a csúcs utáni első megjelenéseként. Az egészre pedig még jobban rátett, hogy Gunn az Öngyilkos osztagával sem fogott mellé, hát miért fogna mondhatni saját gyerekeivel?
Ez az érzelemdússág pedig jelenleg még kicsit távolinak tűnik a DC-től, mert ehhez nyilván az is kellett, hogy Űrlordék közel 9 éve velünk vannak. Ugyan 6 éve nem láttuk őket saját filmben, az utóbbi két Bosszúállók és a tavalyi 3 megjelenésük (Thor, Én vagyok Groot és különösen a Vol. 3 megnézése előtt kötelező Ünnepi különkiadás) során végülis történt velük még egy filmnyire való esemény, így hiányukat kevésbé érezhettük és ezért nem olyan drasztikus az a történetileg 10+ éves kihagyás se a trilógián belül. Az pedig, hogy 2022-ben ennyire tele voltunk velük, szintén rásegített a fináléhangulat megteremtésében, hisz miért másért használná őket ennyit a Marvel, ha nem azért, mert ők is tudják: addig kell őket, míg lehet! (Az Én vagyok Groot készülő 2. évadától most tekintsünk el.)


A melankolikus előzetesmondatok Bradley Cooper/Kálloy Molnár Péter Mordályától az egész 150 perc hangulatát hűen tükrözi, és mivel itt valóban kérdőjeles, hogy mit vállal a stúdió, mit akar Gunn és amúgy se tudni, mi lesz ezután… nos, ez bizony nagyobb érzelmi hullámvasút, mint az említett két példa, ahol azért végig tudtuk, hogy nem lesz veszteségek nélküli a kaland. Itt csak sejtjük, számítunk rá, nem akarjuk, de haladunk afelé, viszont biztosak egy percig se lehetünk semmiben. Ez olyan erős összhatást ad izgulnivalókban (pláne némi háttértudással trailerelemzések és nyilatkozatok nyomán), amit eddig egy Marvel mozi se tudott elérni, akár MCU, akár nem az. Kevés filmen könnyezek – a Pixar erősen vezet az aránylistámon – és ezen se tettem, de itt voltam a legközelebb hozzá bármilyen szuperhősfilmet nézve.
Chris Pratt sztárstátusza ellenére se akar felülemelkedni ezen, sőt még az emberi szereplők közül is annyira visszafogta magát, hogy kellő tér és hely jut mindenkinek, szóval a színész rajongói ne számítsanak arra, amit eddig tapasztalhattak. Karen Gillan, Dave Bautista és Pom Klementieff dinamikája olyan puskapor, amit eddig ebben a formában nem lőttek még el és remek időzítés volt most kihasználni. Ők eddig viszonylag kidolgozatlan, vagy egyszerű figurákat játszottak és most bizony mindenki kapott még egy réteget (Mantis kettőt, ha az Ünnepi különkiadást is vesszük), mindenki fontos, senki se elhanyagolt igazán. Ezzel még jobban elérve az ilyes felállásban lévő búcsú bombasztikusságát, hisz tényleg el tudnánk nézni őket napestig újabbnál újabb küldetések közepette… de már nem fogjuk.
Az akciókoreográfiák jók, de a látványos egysnittesnek megcsinált zúzás élményét nagyban lerontja a fináléban az egyik legrosszabbul agyonvágott perc, ami már-már Elrabolva 3-mat idézően állt követhetetlenül sok snittből. A zenei felhozatal ismét pazar, ezúttal se túlhasznált dalokból áll a soundtrack és persze John Murphy kisebb teret kapott, mint az Osztagban, de Űrlord és Groot első találkozásakor a gonosszal, egy gitárszólóval azért megcsillogtatja magát. Ha még sikerül elvonatkoztatni az Őrzők főtémájának taktusait a Hasselhofftól, akkor eme jól ismert dallamok is remek időzítéssel bukkannak föl. A végemontázs alatti Florence + The Machine felcsendüléssel pedig nem csupán egy újabb érzelmi tetőpontot kapunk, hanem lényegében megérkezünk napjainkba, elhagyva a Peter gyerekkorából származó muzsikákat, mintegy szép és kerek elköszönést adva a Király Válogatáskaziknak is. Egyszerűen csodás!
A két stáblistás jelenete ellenére a Galaxis őrzői: 3. rész tényleg egy méltó búcsúja a s*fejek jelenlegi formációjának, afféle Farewell Tourja egy 9 éves bandának, akik esélytelenként nőttek hamar hozzánk. Érződik, miért akarta mindenképp befejezni ezt James Gunn és hálásak lehetünk, hogy a Warner és a Disney nem balhézott össze ezen – hisz a direktor ilyenre stúdióvezetőként még egy ideig várhat, ehhez közel egy évtized kellett, hogy így süljön el. Lehetne néhol bátrabb, de bátorság majd a DC-nél várható, Gunn meg itt kiélhette a kevésbé idióta énjét, amiért mégis hasznosak lettek azok a bizonyos korlátok.
Viszont ez a film ettől még egy időkapszula, ami szimplán csak egy olyan időszakban jött felmentőseregként a Marvelnek, amikor nagyon kellett. Tökéletes időzítés… de hogy ez egy új lendület hajnala, vagy csak egy egyszeri jövevény a múltból, még kérdéses. Azért a Titkos invázió komorsága és a Marvelek lazasága a trailerek alapján biztatóak, de lassan tisztázni kéne Johnathan Majors ügyet is, mert a stúdiót önmagában az Őrzők nem húzza ki az árokból.


