
Apa igazságosztó stopperórája vagyok
A folytatás folytatásának lenni nem egy hálás szerep. A közönségfilmek 3. részének szinte mind lehetne az a címe, hogy a „Főszereplő Visszatér 2”. A védelmező nem árul zsákbamacskát, nyilván ez történik itt is, a rajongók is nagy örömére. Robert McCall újra a vásznon, emiatt Denzel Washington újra rendhagyó módon folytatásban szerepel, Fuqua pedig már harmadszor fut neki a kedvenc szomszéd bácsink vérzivataros hőstörténetének. Kérdés, hogy maradt-e még szufla az öregben, vagy csak megint hóbortosan aggódik a hogylétünk felől.

Talán ez a sorozat sikerének is a titka, mert egy igazi klasszikus apa karaktert testesít meg, aki képes szembenézni a gonosszal, és megvédeni tőle a szeretteit mindenáron. McCall-nak nincs gyermeke, ezért a környezetéből választ magának olyanokat, akik rászorulnak a gondoskodásra. Az első részben Teri, a bűnözőknek kiszolgáltatott utcalány, a másodikban és az uberezés közben megismert idegenek mellett Miles, a rossz társaságba keveredő szomszéd srác, a harmadikban pedig egy egész olasz falu örülhet annak, hogy McCall a szívén viseli sorsukat. És ha oda fajulnak a dolgok, fogja karóráját, időzítőt állít, és másodpercre pontosan a túlvilágra küld mindenkit, akit immoralitáson kap. Egy apa mindig tudja, mit kell tenni. Apa igazságot tud tenni. Apának mindig igaza van. És McCall-t nézni egy ilyen kellemes regresszálódás ebbe a gyermeki állapotba, ahol felnézhetünk az életünket biztonságban tartó egyszemélyes hősre. Ez a Védelmező féle hősmítosz esszenciája, és ezt a harmadik rész a végletekig viszi. Egész ügyesen, de nem kimagaslóan.
Láttuk ezt már? Persze, hiszen már harmadszor nézzük a Védelmező-filmek formájában is, tipikus hőseposz ez, nincs benne semmi egyedi. Jó ezt nézni? Az attól függ, hogy tetszettek az előzmények. Ha bírtad őket, akkor ezzel is jól elleszel, hozza a 2. rész színvonalát, jól áll neki a friss tengerparti levegő, látványosak és profik az akciók, stílusos a fényképezés, kapunk jó apához méltó életbölcseleteket, mint mindegyik részben eddig, és a vége tényleg érzelmeket is ki tud váltani. Ez a film a nagyon tisztességes iparosmunka folytatás mintapéldája.
Az más kérdés, hogy a A védelmező első része egy közel tökéletes akciófilm. Van, aki modorosnak találja (didaktikussága tényleg felróható, de megbocsájtható, ha elfogadjuk a fent vázol szuperhős analógiát), de építkezése teljesen a Szemtől szemben kifinomultságát idézi. Több, mint egy óra telik el az első akciójelenetig, a film alaposan építkezik, rengeteg időt hagy a karakterábrázolásra, és pont ezért meglepő módon az a leghosszabb a három közül. Határozott csökkenő tendenciát látunk a folytatások tekintetében, ha a játékidőt nézzük: 132 percről indulva, 121-en át, eljutunk végül 109-ig, pedig jellemzően az a mai trend (John Wick kolléga is ebben élen jár), hogy miden résszel nő a hossz. Ez jelenthet jót is, mert az alkotók nem estek a mértéktelenség hibájába, de újranézve a részeket inkább valódi ötlethiány látszik bennük.

A film amúgy tartalmaz egy buta megoldást, ami kilógott az amúgy realista megközelítésből, ami az egész sorozatot áthatja, és emellett nem lehet szó nélkül elmenni. Olyan csak egy forgatáson történhet instruált statisztákkal, hogy hirtelen mindenki egyszerre kapja elő a telefonját, és kezd ugyanúgy videózni kollektíven egy jelenetet a főtéren egy faluban. Ez a jelenet majdnem megtörte a film varázsát, ráadásul a kimenetele is elég sánta. Szerencsére ebből a forgatókönyvi és rendezési mélypontból ki tud mászni a A védelmező 3., és kapunk egy olyan befejezést, amivel elégedetten mehetünk haza, van miért újra büszkének lenni apára.
A John Wick az acélember jellege miatt még a sztori alapján nagyon valószínűtlen 5. részre is bepályázhat (a bevételek indokolnák, bár inkább a Continental sorozatot várjuk), de szerencsére a Védelmező-sorozat itt jó eséllyel itt véget ér. Elegáns lenne, ha így történne, mert bár biztos nagyon sok gonosz bácsi van, akik miatt be kéne indítani azt a stoppert, a bölcs apa tudja, hogy jóból is megárt a sok.


