
Fényköltők társasága
Négyszeri halasztás után a színészsztrájk végén csak megérkezett a Marvelek, aminek univerzumon belüli katyvaszos helye szépen rácsücsül az MCU legrövidebb mozis kalandjára és igazából csak egy hosszú, feledhető stáblista előtti jelenetsort nézünk (tehát magát a filmet) útközben a 15 év két, talán legszürreálisabb pillanatával és a sztárság felé rohamosan közelítő Iman Vellani megkapó kisugárzásával.
Adott a Kapitány, akinek bemutatkozása évtizedekkel a jelen előtt játszódik (II. világháború / 1995), majd mikor karaktere feltűnik a soron következő össznépi harcban (Bosszúállók / Végjáték), akkor a következő főszerepében (Amerika Kapitány: A tél katonája / Marvelek) már napjainkban próbál a földi léttel és múltjával kezdeni valamit. Nick Fury újabb küldetésre hívja (Steve-et a SHIELD, Carolt a SABER vezetőjeként), bejön egy másodlagos címszereplő (A tél katonája / Ms. Marvel), míg legközelebbi érzelmi interakciói egy olyan karakterrel lesznek, akit ismer korábbról, de ilyen formájában nem volt részese debütáló kalandjának (Natasa / Monica). Részleteiben elég elnagyolt ez az ábrázolás, de a lényeg benne van.
Ez önmagában nem akkora baj, miért gondolná bárki egy megavilág 33. mozis részétől, hogy ne várna el alapokat, a Marveleket ebben a mentalitásban készítették. A 105 perc üdítő a mai játékidők közt és ez a Marveltől szokatlanul rövid kör csak úgy jöhetett létre, hogy a főhős trió kétharmadának felépítésével nem foglalkozik, noha először vannak így nagyvásznon, alapozásnak ott a Disney+. Az ezzel nyert tempó erény, ugyanis egyből bele tudja vetni magát egyik olyan pontjába, ami kétségkívül működik és igényli a gyorsaságot. Nem hiába húzták föl a trailert a helycserés összekapcsolt erőhasználatra, ennek tényleg baromira jól áll, hogy nem tökölünk, később pedig azért lehetünk hálásak, mert hamar túljutunk ezen a tucatsemmi történeten, ergo nincs elhúzva és így alapvető gyengeségeinek sincs fájóan nagy terük. Van némi, de tudtuk, hogy lesz, annál lejjebb meg nem megyünk, hiába fullasztják ki idejekorán a cserélgetős koncepciót. A rosszat jobb úgy megélni, ha számítunk rá és itt számíthattunk.



Eközben Jackson megmutatja Fury, eddig kevésbé előtérbe tett humoros oldalát, így a kemény vezető, a még tapasztalatlan fiatal és nyáron látott megtörten kiégett ügynök után újabb színt varázsol a karakterbe, ami kifejezetten jól áll neki és túl se tolják. Kamala szülei és bátyja kellemetlen perceket szülnek, miután kiszakadnak alap közegükből – ott még jól hozzák át a szériájukban bemutatott énjüket, de nem hiába oda alkották őket, ahová. Az előre nem bejelentett cameókra nem térek ki, ugyanakkor muszáj megemlítsem, hogy Monica anyjaként Lashana Lynch Mariája egy emlékkép formájában narratív értelemben megkapta azt a szép lezárást, ami a WandaVízió után hiányzott. Elvileg Randall Park is forgatott, de a 105 percből kihagyták, cserébe van másik 3-4 szereplő, akikre max mindent feltúrva készülhettünk csak.
A Ms. Marvel jelenlét az eleinte egész egzotikus zenében (és a 2D rajzokon) is visszaköszön, ez később háttérbe szorul, de a trió főtémája működik. No meg az „Intergalactic” a Beastie Boys-tól, amely eredeti formájában csendül föl egy élvezetes, a ’80-as/’90-es évekre hajazó felkészülési montázs alatt: az bármely Rockyból származhatott volna. Szép továbbvitele a Marvel Kapitányban jól operáló ’90-esek hangulatnak, csak épp eközben nyíródik ki az addig igazán ötletesen használt teleportálási kalamajka. Egy másik popkult utalás váratlan, de örömteli lesz annak, aki felismeri, bár némileg karakteridegen.
A film zárása jópofa homage Kamala főszereplésével egy klasszikusra 15 évvel korábbról (már-már olyasmi, mint a Deadpool végén a Meglógtam a Ferrarival geg), a stáblista közbeni pedig óriási jelentőségű a franchise közelebbi és távolabbi jövőjére, az első olyan, amely az érkező két Bosszúállókat kezdi felvezetni – meg indirekt egy addig jövő másik címet. A sima záró egy eddig nem bejelentett projektre tekint ki, ami évek óta épülget és boncolgattam már lehetőségét. Aki logikusan belegondolt, annak felmerülhet, hogy a stáblista végén mégis mi lehet, ha 2 csúcspont már akadt? Van ott extra, ám nem jelenet. Maradjon mindenki belátása szerint, 105 perc úgyse sok – rapid mód ledarálta a fényenergiával babráló hőstársaság a cselekményt.
A Marvelekben tehát vannak bőszen érdekes ötletek, jó megvalósítások, szerethető részek, de legérdekesebb pillanatai magasan cliffhangerei, melyekkel nem véletlen nem a folytatását vezeti föl. De addig el kell jutni egy kb. 95 perces stáblista előtti jelenetsorral, ami nem lesz zökkenőmentes. A Marvelek talán az eddigi legnagyobb alibi a 33 MCU moziepizód közül, amely mintha csak az évi kvótamennyiség megtartására szolgálna, jelenleg ugyanis egyáltalán nem hat jelentősnek, látványosan nem találja helyét, aktuális tudásunk alapján létjogosultsága minimum megkérdőjelezhető, és az egyszeri nézőnek még kevésbé működőképes az elhadart sztorija a sorozatok megnézése nélkül.
A baj az, hogy a kitartóknak sem lesz benne sok köszönet, mert a most behozott történetszálai fájóan egysíkúak, kidolgozatlanok és nem tudnak korábbi kötődésre építeni, kivéve Vellanival és Jacksonnal, így pedig az egész ellaposodik. Bátran bevállalt hülyeségei se fog mindenkinek tetszeni (de azokat egyszer érdemes látni, hogy mégis tényleg mi a rossebet műveltek), a többi pozitív aspektus pedig vagy apró, vagy rövid ahhoz, hogy érdemben begyógyítsa a narratív, dramaturgiai és érdektelenségi sebeket a sztoriban, no meg a gonosz tekintetében. Ha később jelentőségteljesebbé válik pár itt látott esemény, utólag picit jobb lehet, de jelen formájában nem érdemli meg a Marvelre oly jellemző nem kiemelkedő, de többnyire stabilan legalább közel egyforma szintet. Ez most éppen csak ugyan, de alatta van. Hiába próbálkozik.
(Nem a film hibája, de szinkronrajongóként sajnálatos, hogy Gáti Oszkárt nélkülöznünk kell.)


