Saoirse és Margot – Két királynő Hollywoodban


Habár két fiatal művészről van szó, szakmailag termékeny éveket tudhatnak maguk mögött. Máshogyan és máshonnan indultak, de most úgy tűnik, egy irányba vezet az útjuk: a csúcsra. Vajon kié most a korona, és végül ki uralkodhat tovább?

Saoirse Ronan ugyan New Yorkban született, de három évesen a családjával Dublinba költözött, így végül is kívülről, írországi ír lányként kellett ostromolnia az álomgyárat. Miután letudott néhány epizódot két sorozatban, 2007-ben már a mozivásznon hívta fel magára a figyelmet. Mindjárt három alkotással. Az Anyád lehetnék; a Houdini, a halálmágusa és a Vágy és vezeklés című filmek közül a legutóbbi hozta el neki a jogos elismerést: egy Oscar-jelölést. És ekkor még csak 13 éves volt. Mint minden jó gyerekszínésznek, neki is a természetesség illúziója volt a fegyvere. Tökéletes technikával hitette el a közönséggel, hogy ő is elhiszi, ami éppen zajlik.

Margot Robbie Ausztráliában született, így neki is egy távoli tájról kellett elindulnia Hollywood felé. 18 évesen állt először kamera elé, így a gyerekszínészkedés előnyei és hátrányai nem befolyásolták későbbi munkáját. Sem a megítélését.

Ő is megfutotta a kötelező sorozatszerepes köröket az ausztrál Neighbours-ben, vagy éppen a csupán egy évadot megélt Pan Am-ben. Majd jöhetett is egy Richard Curtis film, az Időről időre egyik mellékszerepe, amellyel egyelőre maradt még a csini csaj skatulyában. (Különben itt játszott együtt először Domhnall Gleesonnal, akihez később a Viszlát, Christopher Robinban, majd a Nyúl Péterben is szerencséje volt.)

Saoirse-nak ugyan volt néhány melléfogása a következő időben a szerepválasztást illetően, de a Komfortos mennyországgal, illetve a Hanna – Gyilkos természettel bebiztosította magát, hogy ne feledkezzen meg róla a közönség olyan gyorsan, mint amilyen gyorsan felkapta rá a fejét. Még mindig szerettük zavartalan természetességét, és azt a magabiztosságot, amelyet a korán szerzett rutinnak köszönhetett. Annak a rutinnak, amelynek lerugdosása lett a feladata a következő időben, hogy ne csak lehetőség maradjon, hanem valódi tehetség váljon belőle.

Margot számára az igazi ismertséget A Wall Street farkasa hozta el. Bár Scorsese filmről beszélünk, ahol olyan partnerei voltak, mint Leonardo DiCaprio vagy Jonah Hill, ő még mindig a szép nő jogán volt csak jelen. Vélhetően nem bánta, hiszen ez a mozi már belépő volt Hollywoodba, ahol a biztos receptet választva a szélesebb közönségnek szánt Focus: A látszat csal című filmmel igyekezett tovább erősíteni a nézőben a hitet, hogy tudja, ki ez a csaj. Pedig akkor még nem tudhattuk.

Saoirse a krimit a közepes sci-fivel és a romantikus himihumival jó arányban váltogatta ahhoz, hogy 2014-ben már megengedhessen magának egy Wes Anderson filmet. A Grand Budapest Hotel persze nem csak miatta emlékezetes, de ő is megjegyezhető figurája lett a rendező imádni valóan kattant világának. Itt már állandósult az a minimál játékstílus, amit azóta sem engedett el.

Hogy Margot nevéhez már arcot is tudott kötni, aki moziba jár, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy A nagy dobásban kapott egy saját és egyben tökéletesen öncélú jelenetet. Nem tűnt többnek vicces kis beugrásnál, pedig valójában abban a két percben mutatta meg először, hogy jóval menőbb, mint gondolnánk.

Amely álláspontot bővebben is kifejtette a Suicide Squad – Az öngyilkos osztagban.

Saoirse a Brooklynnal nem csak második Oscar jelölését gyűjtötte be, de „hivatalosan” is nagykorúvá vált a szakmában. 21 éves korára nem pusztán sok filmmel, hanem sok kiemelkedő filmmel büszkélkedhetett.

Margot az Én, Tonyával bizonyította be, hogy amit csinál, azt úgy hívják, színészet. Habár az ezért kapott első Oscar-jelölése elsősorban annak a leképeződése volt, hogy mind jól meglepődtünk, képes erre, azóta meggyőzte a kétkedőket is, hogy ez egyben jogos elismerése is annak, hogy méltó partnere lehet többek között a zseniális Allison Janneynek.

Miután Saoirse megpihent egy Ed Sheeran klippel, jöhetett az újabb Oscar-jelölt szerep.

A Lady Birdben gond nélkül elhittük neki, hogy gimis. Feltehetően sokáig vállalhat még olyan szerepeket, ahol saját koránál fiatalabbat játszik. (Lásd: Két királynő).

Az azonban izgalmasabb, hogy ekkor mérettetett meg először – és talán nem utoljára – Margot Robbie-val az Akadémia előtt.

Az elmúlt évek alatt persze Margot is belenyúlt néhány ígéretes, ám végül bukást hozó filmbe, de a mérleg esetében is a minőségi mozik felé billen. A Két királynőben ugyan a másodhegedűs szerepét kapta (az eredeti cím ezt egyértelművé is teszi – Mary Queen of Scots), és kevesebbszer tűnik fel a vásznon, mégis maradandóbb a jelenléte, mint az ellenlábast alakító Saoirse Ronannek. Utóbbinak sajnos kezd látványosan visszaütni a sallangmentességre való törekvése, amely mostanra inkább színtelenségbe fordította a játékát. Ami viszont még szomorúbb, hogy ebben az eszköztelenségben már a kiszámíthatóság és némi modorosság is felütötte a fejét.

Margot Robbie játékának titka talán éppen a meglepetés ereje. Eleinte csupán a tény, hogy nem néztük ki belőle (nevezetesen: nem ér, hogy valaki ennyire szép és még tehetséges is), később azonban az a felismerés, hogy a képessége nem csupán viszonylagos, hanem önmagért és önmagától is működik.

A Két királynőben is váratlan reakciói által válik meggyőzővé. Nem a műorr, nem a himlőhelyek játszanak helyette.

Habár Robbie később ismerkedett meg a színészi szakmával, mint kolléganője, most úgy tűnik, talán ez válik előnyére. Neki nem kell régi berögződéseket leküzdenie. És még ha ő is a munka közben tanulás útján halad, maga hozhatja létre a saját természetességének illúzióját. Szemben Ronannel, aki visszafogottságával láthatóan a gyermekkorból megmaradt valódi természetesség elrejtésén fáradozik.

Az nyilvánvaló, hogy nem egyazon trónért harcol Margot Robbie és Saoirse Ronan, de ha pusztán a legutóbbi helytállás alapján mérlegelünk, jelenleg Robbie vezet. Azonban már most várható jó néhány olyan film mindkét színésznőtől, amelyekkel változhat az állás.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Angelina Jolie szerepet vállalt az Akik a halálomat akarják című thrillerben
Következő cikk Will Smith és Martin Lawrence így fest a Bad Boys for Life első hivatalos képén