
A lány, aki mattot ad a démonainak
Az ötvenes-hatvanas években nőként helyt állni a sakk világában nem volt egy sétagalopp, pláne, ha valaki hajlamos az önpusztításra. Jó kis sorozat érkezett a Netflixre, főszereplője, Anya Taylor-Joy nagyot megy és a puszta pillantásával elvarázsol mindenkit.
A vezércsel az egyik leggyakrabban alkalmazott sakkmegnyitás, melynek célja az állás felnyitása, majd a gyors fejlődés. A világos a korán beáldozott gyalogjáért bőséges ellenértéket kap térelőny vagy tempóelőny formájában.
Az évek telnek és múlnak, a tizenéves Betht (Anya Taylor-Joy – Széttörve, Üveg, Emma, Az új mutánsok) örökbe fogadják, ahol kezdetben nem áldozhat szenvedélyének, de amikor nevelőapja elhagyja őket, mint pénzkereseti lehetőség, újból visszatér a sakk az életébe és innen már nincs megállás. Versenyről versenyre jár, hol győz, hol veszít, a nyugtatók mellett, immáron az alkoholnak is rabja.
A vezércselt 1983-ban írta, a regény megfilmesítését 2019-ben jelentette be a Netfilx egy hatrészes minisorozatot tervezve. Rendezője a 2-szeres Oscar-jelölt Scott Frank, aki inkább forgatókönyvíróként ismert (Bűvölet, A tolmács, A Főnix útja, Mint a kámfor, Szóljatok a köpcösnek!, Különvélemény, Logan), rendezői minőségében A kulcsfigurát (2007) és a Sírok közöttet (2014) láthattuk tőle. A sorozat elkészítésében Alan Scott (Ébredés, Boszorkányok) volt a társa.

Beth életében az apák nincsenek jelen, az anyák pedig eléggé vitatható módon látják el feladatukat. Bár tanulmányi eredményei magukért beszélnek, az árvaházban valahol mégis csak annak az elsajátítása a fő cél, hogyan legyen jó feleséganyag. A korszak már hozott ezen a téren változásokat, melyek érezhetőek is az élet sok területén, de a sakk megmaradt a férfiak játékának, ahol még a legtehetségesebb nők is előbb-utóbb férjhez mennek és gyereket szülnek, hogy aztán a sakk csak egy régi szép emlékként maradjon meg. A férfiak jönnek-mennek, ahogy Beth nővé érik és bizony sokszor félreérti a jeleket, a szándékot, mint ahogy a játékban, az életben sem jöhet össze mindig minden.
A béna párizsi és moszkvai hátteret leszámítva nagyon jók a jelmezek és díszletek, ötletes a vizuális megjelenítés (Steven Meizler operatőrként főként sorozatokat és rövidfilmeket jegyez, de olyan filmekben működött közre, mint a Különvélemény, az Armageddon, a Világok harca vagy A tűzben edzett férfi), a zenét pedig egyenesen imádtam. Carlos Rafael Rivera az Isten nélkülért (2017) kapott Emmyt, a rendezővel pedig a Sírok között (2014) a közös alkotásuk. A dallam most is thrilleres (fokozva ezzel az izgalmakat), időnként a nyolcvanas, kilencvenes évek jóféle mozijait idézi, de van egy kis „desplatos” beütése is, ahogy a zongorával, fúvósokkal, vonósokkal játszik.
A vezércsel ügyesen egyensúlyoz a sakk és a magánélet között, mindkettőből izgalmas és szórakoztató részleteket kapunk, amit Anya Taylor-Joy játéka tesz igazán emlékezetessé.


