
Bergmania
Mia Hansen-Løve francia rendező és forgatókönyvíró (Eden, Az eljövendő napok) legújabb alkotása, a Bergman szigete főhajtás a legendás direktor munkássága előtt, de nem rest (ön)iróniával kezelni a svéd művész személyét és életművét. A film könnyed hangulata ellenére néhol mer komoly és újító lenni. Egyszerre szól a párkapcsolatok dinamikájáról, a szerelemről, az alkotó válságról és az elengedésről. És noha a sztori lassan indul, a képzelet és valóság összemosása még sehol sem volt olyan organikus, mint Fårö szigetén.





Noha a filmből minden vidámsága dacára sugárzik a komolyság, a fájdalom és a vívódás, s ettől lesz igazán életszagú az egész. Nem minden lovestory zárul happy enddel, és az ihlet sem jön magától. De az is bravúros, ahogy a rendező megoldotta a szálak összefonódását és a finálé metaforája az alkotói kedv és kreativitás visszatéréséről csodás.
Mia Hansen- Løve rendezése egyáltalán nem olyan habkönnyű, mint amilyennek az előzetes alapján tűnik, és azt is eléri, hogy a stáblista legördülése után (jobban) átérezzük, mekkora teher kreatív munkát végezni nap mint nap. És ugyan lassan indul be, sőt még a sztori sem túl combos, bőven kárpótol bennünket az elképesztő látványvilág, a Bergman előtti iróniával megspékelt főhajtás, a szereplők természetessége, valamint a képzelet és valóság olyan szintű összemosása, amit rég láttam ennyire organikusan megvalósulni.


