
Agrabáhba jöttem
Az idei öt élőszereplős Disney feldolgozás nyitánya a Dumbó volt, ami a kelleténél több hideget kapva szép csöndben futott le. Az Aladdinnal viszont más a helyzet: az alapanyag fiatalabb (mégis a Jázmint alakító színésznőnél már öregebb) és sikeresebb, Robin Williams kultusza pedig mondhatni töretlen és hát az előzetesek CGI kinézete csak olaj volt a tűzre. Guy Ritchie talán reménykeltő lehetett, de végül nem rajta múlott, hogy a film (lecsavart elvárásokkal) egy kellemes, de átlagos meglepetés legyen.
Alapvetően két kategóriába sorolhatóak az eddigi modern Disney feldolgozások. Van az, amikor amúgy magas minőségben, de voltaképp tényleg csak az alapmesét kapjuk meg (Hamupipőke, Szépség és a szörnyeteg) és van az, amikor próbálják azt mélyíteni, továbbgondolni (Dzsungel könyve, Dumbó, akár a Barátom, Róbert Gida), ha már van lehetőség hozzányúlni. Belegondolva előbbi kategóriának sok létjogosultsága nincs, hiába rendezte le profin Kenneth Branagh a dolgot, ha alig változtatnak bármin. Így felmerül a kérdés: mégis minek készítették el a pénzéhségen kívül? Miért akar az új a régi helyébe lépni?
Nos, az Aladdin megnyitotta a középutat. Érthető, mert ez az 1989-99 közötti reneszánszból való, amit a Disney nagyon durván uralt. Nem volt merszük túlságosan hozzányúlni, mert a 22-33 közötti korosztályban még élnek a klasszikus kék alapon fehér kezdőbetűs VHS-ek (esetleg a mozis élmények), a gyerekkori merchek, a DOS-os játékok és természetesen a slágerek, amikből minden filmre több olyan is jutott, amihez fogható státuszba azóta is csak a Legyen hó! került. A főszereplők is a ’90-es évek szülöttei, de még Jafar színésze is csak 6 éves volt a Kis hableány rajtjánál.
Haladunk, de még nem eleget ahhoz, hogy átütő legyen (bár két éve anyagilag ez megvolt, Emma „Herminone” Watson miatt). Aladdin és Jázmin egy kis karakterépítési kurzusra beiratkozva eredetsztorikat kaptak az íróktól, ez kimerül abban, hogy a szüleikről megtudunk ezt-azt. Aztán van pár dolog, ami részleteiben ugyan eltér történetileg, A-ból ugyanúgy B-be jutunk végül és nem lesz változás a történet érdemi menetén. Ez mondjuk Mauglinál is így volt, de csak a végeredményt tekintve, a köztes út azért több helyen is szakít a mesével. De van pár történetelem, vagy pillanat, ami így is kellemes frissességet ad most nekünk.
A dalok itt kardinális kérdések voltak, mert az Aladdinból aztán tényleg minden sláger lett (ez még a Szépség és a szörnyetegnél sem állt fönt), de ebben aztán igazi biztonsági játékot űztek. Két új számon – meg a stáblistakezdő Will Smith rappen – kívül összesen egy új versszak van ismert dallamra énekelve és pár sorban történtek csak apró szóváltoztatások, ám ilyenre már a mozis és a DVD-s megjelenés között is sor került a rajzfilmnél. Még a score-ban is szinte végig az instrumentálok szólnak, persze érthető, a zeneszerző az eredeti, de ez már aggasztóan kevés tökösség a közelgő Zimmer önremake elé az Oroszlánkirályban…
Ideje elidőzni a stábon, ahol Smith-en kívül nincs húzónév, ő maga pedig elég megosztó fogadtatásban részesült a trailerek alapján. Nyilván lehetett már itt-ott látni a többieket (Jázmin: Power Rangers tavaly, Szultán: Légió sorozat), de nem sorolnánk fejből szerepeiket. Smith-en kívül még Jafar tűnt nagyon problémásnak, ez pedig igaznak bizonyult.

Ezzel pedig el is értünk a legnagyobb talányhoz, Will Smith-hez. Nos, a CGI nem lett sokkal jobb (de nem tudom, miképp lehetne), ám maga a figura a film egyik legkellemesebb meglepetése. Ha nem a legnagyobb! Bár tiszteleg Williams zsenialitása előtt pár utalással és poénnal a mozi, Smith maga nem akarja majmolni, és amit kihoz belőle, az az addig csak csordogáló filmnek is igen jót tesz. Hasonló a két Dzsinn, mégis más. Valószínűleg ugyanúgy sok benne az improvizáció (ha nem, akkor Guy Ritchie hatása nő egy picit), persze annyira nem lehetett sokat kihozni belőle, mint animációban, de ez Smith és Williams, mint ember különbségéből is fakad és nem csak a megvalósíthatóságból. Meg Williamsnél ugye a hang után rajzolták rá a poénokat, ez itt a mocap révén kicsit nehezebb lett volna akkora skálán ugrálva. De amit kihoztak, az bőven várakozáson felüli lett, pláne a trailerreakciók után.
Az Aladinnak kétségkívül vannak erényei és több dolog működik benne, mint amire lehetett számítani, de ez valószínűleg az internet népének hangossága miatt előzetesen alábecsült elvárások miatt sült ki a dologból. Az a fajta utálathullám, ami már most kialakult, bőven nem megérdemelt, mert egy hajszállal jobb a hasonló, az eredetieket nagyon követő remake-eknél. De elég bátortalan ahhoz, hogy ennél több legyen. A Dumbó ebben volt jobb, amibe viszont utólag rugdostak bele fölöslegesen sokat, de ha már az ilyen indulatokat szült, akkor előre félek, hogy mi lesz most az Aladdin és az Oroszlánkirály közötti időszakban.
A film nagyon Disney, a szó legelcsépeltebb és legsablonosabb értelmében (aki erre érzékeny, az kerülje el), de nem magával az alkotással vannak nagy bajok, hanem a trenddel, hogy egyáltalán ilyen, alig változtatott formában elkészülnek a filmek. De fontos leszögezni, hogy ez nem a késztermék hibája. Ha ezeket szem előtt tartva, a körülményeket és a megélt múltat kikapcsolva ülünk be a terembe, akkor tényleg egy kellemes kikapcsolódásban lesz majd részünk. Meglepően kellemesben, ám nagyon átlagosban. Pozitívan, szerethetően átlagosban.
De azért hajrá Oroszlánkirály, hajrá Szörnyella!


