
A legfontosabb változás talán, hogy a filmesek mostanában (újra!) hajlandók ezt a foglalkozást is tisztességes pénzkeresetnek tekinteni, amennyiben a cselekmény ezt kívánja meg, azonban még mindig úgy érzik, hosszasan és szinte bocsánatkérően kell elmagyarázni, hősük miért választotta a boldogulás ezen útját. Más szóval, titkon mégsem tartják tisztességes pénzkeresetnek.
Szívesen mondanám, hogy a Wall Street pillangói nem készült el hiába, mert azt üzeni: táncolással/vetkőzéssel anyagi haszonhoz jutni nem feltétlenül bűnösebb dolog annál, mint amit az említett utcában öltönyben dolgozók művelnek más emberek megtakarításaival, de azzal sajnos valótlant állítanék. Tulajdonképpen nem is tudnék mondani olyan okot, amely létkérdéssé tenné a film megtekintését.

De haladjunk szépen sorban.
Előre elnézést kérek minden rúdtáncostól és sztrippertől, hogy a cikkben egy kalap alá kerülnek, hiszen nyilván van különbség a két munkakör között, de a mozi, úgy tűnik, inkább az átfedéseket részesíti előnyben, így most mi is ezt a tematikát követjük. Tényleg bocs.
Mindjárt kezdjük egy magyarázattal. A felvezetőben szereplő zárójelben elhelyezett és felkiáltójellel ellátott újra szó kívánja meg. Első blikkre az tűnhet logikusnak, hogy minél korosabb egy film, annál konzervatívabb megítélés jelenik meg benne azokkal a karakterekkel szemben, akik testi adottságaikat kihasználva biztosítják a megélhetésüket.
Nos, ez nem feltétlenül igaz. Az erkölcsi normák időről időre változnak persze, de inkább hullámzást mutat a kép, semmint egy egyértelmű lazulást.


A ’83-as film ugyanis épp azt kívánja ábrázolni – mellesleg nem túl bonyolultan – hogy ha elég tehetséges és kitartó valaki, akkor a lehetőségekhez mérten „tisztességesen” is elérheti a céljait. Az alkotók szerint tehát nem fér bele a tisztességesség kategóriájába, hogy valaki a pőre teste mutogatásával keresse a kenyerét. Az, ellenben belefér, hogy a főhős alig-ruhában ugyanilyen mutogatási szándékkal táncolva a színpadon magára húzza a WC tartályt.
No, akkor lépjünk is túl nagyvonalúan.




Haladunk kicsit előre az időben, és hátra a nyitottságban. A filmesek – nem engedve el a magyarázkodás terhét – legnagyobb örömükre és megkönnyebbülésükre végre ráleltek egy kevésbé álszent, de a textil ledobással kapcsolatos munkák támadhatóságát továbbra is hárító indokra: és ez a művészi önmegvalósítás.

Az a városi legenda, hogy ez a film több mint szexi pasik egy ritmusra történő csípőmozgatása, csupán azért tudott elterjedni, mert kellett valami mentség a lányoknak, hogy két vizsga között miért éppen ezzel a filmmel akarnak kikapcsolódni, és mégse érezzék magukat se igénytelennek, se kiéhezettnek. Az meg, hogy Steven Soderberghre, mint rendezőre hivatkozhatnak, már igazán csak ajándék volt.


Még ha ezt a kérdést korábban fel is tette több film, érdekes lett volna ma, túl a metoo-n újra megvizsgálni. Nem ez történt. Helyette lényegében mindenféle erkölcsi gátlás nélküli, köztörvényes bűnözővé váló lányokat nézünk.
A korábban említett filmekben a nagy energia ráfordítás, amellyel összeizzadták a vetkőzésre adott mentségféléket, máris lényegtelennek tűnik, ha arra gondolunk, a Wall Street pillangói bedrogoznak és kirabolnak embereket. Merthogy erre viszont kellene magyarázat! Még akkor is, ha tudjuk, nincs rá elfogadható. (És ebben az esetben hidegen hagy, hogy jó vagy rossz embereket vernek át.) Ehhez képest kiszúrják a néző szemét Az anyaság mentális betegség rigmussal, ami ráadásul annyira tetszik az alkotóknak, hogy többször elismételve nyomatékosítják is, hogy ezzel mentsék fel a lányokat az elkövetett bűnök alól. Olyan apróságokkal meg ne törődjünk, hogy itt közel sem megélhetési bűnözésről van szó. Itt az éljünk pofátlanul nagy lábon bűnözésre látunk példát. De ha nem tudnátok, az anyaság mentális betegség, és a gyerekedért még akár pofátlanul nagy lábon is hajlandó vagy élni, essen bármilyen nehezedre is. Segítek, ezt nevezik szülői önfeláldozásnak.
Legalább a vetkőzésre nem kerestek mentséget. Ha jól emlékszem. De javítsatok ki, ha tévedek. Előfordulhat, mert a filmnek nem erőssége, hogy magán tartsa a nézői figyelmet. Az enyémet legalábbis időről időre elveszítette.

