
Az 1., 2., 3., 4., 5. és a 6. 7. 8. rész itt >>>
A hanggal készült mozi első olyan európai filmegyüttese, amit teljes-értékű filmes irányzatként kezelhetünk, Franciaországban alakult ki. Ez lett Lírai Realizmus, ami modernebb arculatot adott a húszas éveket meghatározó impresszionista vonulatnak. A műfaj gondolatisága bátran implikálja a harmincas évek szociális problémáit, konfrontálva a szórakoztató célzatú filmhez szokott nézőt a valósággal.
A Lírai realizmus visszatérő témái a bűn lélektana, a szegénység emberre gyakorolt hatásai, amiket az irányzat filmjei melankolikus szépségű poétikával ábrázolnak. A költői szépségű hangvétel és a velünk született rossz békíthetetlen antagonizmusa kölcsönzi a lírai realizmus egészét belengő disszonanciát, ahol a bűn és a nyilvánvaló deviancia gyehennájában a legnemesebb emberi érzelmek virágzanak.

A lírai realizmus visszatérő szereplői a buja, csábító nő, és a karakán férfi karakter, akit sok esetben Jean Gabin alakít. Gabin többek közt szerepelt az Állat az emberben (1938) és a Mire megvirrad (1939) című filmekben is, illetve a műfaj alapjait lefektető Ködös utakban (1938). Ő volt a férfi főhőse, a híres festő fia, Jean Renoir Nagy ábránd (1937) című filmjének, ami kiemelve a lírai realista filmet hagyományos környezetéből, az I. Világháború fogolytáboraiba helyezi át történetét. Renoir a Játékszabály (1939) névre hallgató munkájában is új kontextust ad cselekményének, egy szocioszimbolikus jelentéssel felruházott romantikus drámán keresztül értekezik az évszázados múltú társadalmi osztályok homogenizálódásáról.
A legfontosabbak…
A nagy ábránd (1937)
Ködös utak (1938)
A játékszabály (1939)
Mire megvirrad (1939)
Szerelmesek városa (1945)
Kapcsolódik:
A legutóbbi rész:

