
Láttam a Keyser Sözét!!!: 25 éves a Közönséges bűnözők
A 90-es évek közepén fénykorát élte az amerikai független film: Quentin Tarantino, Kevin Smith, Richard Linklater, Hal Hartley és Steven Soderbergh a korszak ünnepelt fiatal rendezőinek számítottak, és persze ott voltak a picivel idősebb, de szintén indie szellemiségű Coen fivérek. Ebbe a mezőnybe érkezett 1995-ben Bryan Singer a Közönséges bűnözőkkel – a végeredmény egy váratlan siker, két Oscar-díj, na és a filmvégi csavar intézményrendszerének megreformálása lett. Cikkünkben áttekintjük a zseniálisan megírt neo-noir keletkezését és utóéletét, egy kicsit elmélázunk a magyar szálon, és persze nem mehetünk el szó nélkül Singer és Kevin Spacey azóta igencsak megtépázott tekintélye mellett.
Az 1965-ös születésű Bryan Singer és a nála három évvel fiatalabb Christopher McQuarrie már gyerekkorukban ismerték egymást New Jerseyből, és a filmes karrierjüket is lényegében együtt kezdték. Első komoly közös munkájuk a Public Access című film volt 1993-ban, melyet Singer rendezőként, McQuarrie pedig forgatókönyvíróként jegyzett. A mindössze 250000 dollár költségvetésű thriller ugyan nem került a mozikba, de díjat nyert a Sundance fesztiválon, és felfigyelt rá az akkor még egyáltalán nem nagy névnek számító Kevin Spacey (őt addig olyan filmek mellékszerepeiben lehetett látni, mint a Dolgozó lány, a Vaklárma vagy a Glengarry Glen Ross). Az akkor a harmincas évei közepén járó színész közölte Singerrel és McQuarrie-val, hogy bármi is lesz a következő filmjük, ő szerepelni akar benne. A két fiatal filmes összedugta a fejét, és némi brainstormingolás után megálmodtak egy posztert, amin öt gyanúsított látható egy rendőrségi szembesítés közben. Már csak a teljes sztorit kellett kitalálni, főleg, hogy a cím is hamar meglett: a ’usual suspects’ kifejezés (magyarul: szokásos gyanúsítottak) a Casablanca című klasszikusban hangzik el.
A poszter és a faliújság
McQuarrie pár évig egy detektívügynökségnél dolgozott, ahol testközelből vehetett részt a bűnüldözésben, és a már említett poszter mellett a forgatókönyv kiindulópontjának a saját rendetlen faliújságát tette meg – elhatározta, hogy ez fontos szerepet kap majd a filmben. Végül a plot több különböző történetből állt össze, amik közül az egyik egy olyan emberről szólt, aki megöli a saját családját és eltűnik. Az utóbbi ötletre egy valódi gyilkos, John List borzalmas esete hatott. Kezdett összeállni a cselekmény, és egyre bonyolultabbá vált, ami nem is csoda, hiszen történetvezetés szempontjából McQuarrie olyan filmekből derített ihletet, mint az Aranypolgár, a Gyilkos vagyok, a Rashomon, Az Anderson magnószalagok és a Nincs kiút. Ezenkívül a nem lineáris történetmesélés kapcsán szintén hatott rá az akkor friss Ponyvaregény, ráadásul mindkét filmben szerepel Peter Greene, és a Közönséges bűnözőkben is megemlíti a ’bénát’ (még akkor is, ha itt Verbal Kintre gondol).
A kisnevű gyanúsítottak
A készítőknek tehát be kellett érniük kisebb nevekkel. Spacey teljesítette ígéretét és elvállalta a szereplést, bár eredetileg Kujan és Dean Keaton karaktere jobban érdekelte, de a rendező és a forgatókönyvíró közölte vele, hogy Roger ’Verbal’ Kint szerepét direkt őrá írták. Kevin Pollakot (Todd Hockney) inkább vígjátékokból és az Egy becsületbeli ügyből ismerhette a nagyközönség, a sikeresebb bátyjai árnyékából kitörni próbáló Stephen Baldwin (Michael McManus) nem sokkal korábban az Édeshármas című romkom egyik főszereplője volt, az ír Gabriel Byrne (Keaton) A halál keresztútján című Coen produkcióban alakított emlékezeteset, a Puerto Rico-i Benicio Del Toro (Fred Fenster) viszont szinte még teljesen ismeretlennek számított. Utóbbi két színészt állítólag maga Spacey javasolta. Star power tekintetében sokkal jobban állt Chazz Palminteri (Kujan), aki a Közönséges bűnözők forgatása közben gyűjtött be egy Oscar-jelölést a Lövések a Broadway-en című Woody Allen vígjátékért, míg Pete Postlethwaite-et (Kobayashi) egy évvel korábban jelölték, az Apám nevében című filmért. Singer tudta, hogy nem éppen moziba csalogató neveket sikerült leigazolnia, de az vigasztalta, hogy nagyszerű színészekkel dolgozhatott.
A vidámság mellett azért akadtak feszült pillanatok is – a forgatás során indult Pollak és Baldwin egymás iránti ellenszenve, ami állítólag a mai napig is tart. Baldwin folyamatosan szerepben maradt a felvételek között is, egyfolytában inzultálta társait, és ez igencsak felbőszítette Pollakot. Ellentétük a film előnyére vált, ugyanis így még hitelesebben izzik a karaktereik között a levegő. Baldwinnak aztán adódott konfliktusa mással is: a Redfootot alakító Peter Greene-nek a forgatókönyv szerint egy alkalommal Baldwin mellkasára kellett pöckölnie a cigarettáját, de elrontotta a célirányt, és az égő cigi a McManus-t játszó színész szemének csapódott. Baldwin dühödt reakciója a filmben így még hitelesebb lett.
A pofázás császára
Az utómunkálatok problémamentesen zajlottak, és a bemutatóhoz képest két héttel korábban elkészült a film, de Singer úgy érezte, hogy nem elég hatásos a nagy leleplezés a történet végén. Úgyhogy a maradék 14 napban lényegében bespájzolta magát a vágószobába Ottmannel együtt, és összerakták azt a kép- és hangmontázst, aminek a segítségével sokkal nagyobbat üt a film végi csavar. Ekkor már megjelentek mindenfelé sejtelmes plakátok az amerikai városokban, „ki az a Keyser Söze?” feliratokkal, úgyhogy sikerült egy egész jó kis hájpot csapni a filmnek. A sundance-es, majd a cannes-i vetítéseket követően végül ’95 augusztusában mutatták be a mozik a Közönséges bűnözőket, és ugyan nagy kasszasiker nem lett, de szóbeszéd útján egyre jobban terjedt a híre, és számos néző újra megnézte (ezen sorok írója is), így többszörösen visszahozta az árát. A film később aztán VHS-en és DVD-n emelkedett igazán kultuszstátuszba – ekkor már túl voltunk a két Oscar-díjon, amit a film begyűjtött: McQuarrie a legjobb forgatókönyv, Spacey pedig a legjobb mellékszereplő díját vitte haza, amiben az az érdekes, hogy egyértelműen ő a történet főszereplője.
Amennyire összetett a film forgatókönyve, annyira sok minden járult hozzá a népszerűségéhez is. Az vitathatatlan, hogy hiába bűnözők a főszereplők, a néző mégis könnyen meg tudja kedvelni őket. Hockney lezsersége, McManus robbanékonysága, Keaton hűvös profizmusa, Verbal szánnivaló esetlensége (a stábtagok összeragasztották az ujjait, hogy még hitelesebben tudja adni a fél oldalára lebénult karaktert) és Fenster vicces makogása egyaránt megnyerő tud lenni (lábjegyzetben Fensterről még annyit, hogy az eredetileg totál unalmas karaktert Del Toro a rendező és a színészek tudta nélkül turbózta fel a hablatyolásával és a nem éppen hétköznapi testbeszédével). De persze ugyanennyire lényeges a misztikus Keyser Söze figurája. 
A magyar kapcsolat
A mi szempontunkból van egy fontos eleme a Közönséges bűnözőknek, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül. Ez pedig a magyar szál, viszont nem olyasmiről van szó, amire olyan nagyon büszkék lehetnénk. A történet szerint Keyser Söze legnagyobb riválisainak egy magyar maffiacsoport számít, ami sokak számára megmosolyogtatónak tűnhet, de aki olvasta például a Maffiózók mackónadrágban című könyvet, az tudja, hogy a 70-es/80-as években valóban létezett egy magyar bűnszövetkezet Los Angeles-ben. Az Amerikába disszidált LGT gitáros Barta Tamást állítólag ők segítették a másvilágra, és egy időben futárként dolgozott nekik a Guns N’ Roses basszusgitárosa, Duff McKagan is. A Közönséges bűnözőkben meglepően sok magyar mondat hangzik el, és elsősorban egy olyan karakter szájából, akit Arkosh Kovash-nak hívnak – ez valószínűleg Kovács Ákos akar lenni, a szerepet pedig egy Morgan Hunter nevű színész játssza, ami bizony nem igazán hangzik magyaros névnek. A magyar dumája nem is hibátlan: kicsit olyan, mintha egy évtizedekkel korábban Amerikába vándorolt disszidens beszélne. Hunterről sajnos nem sikerült kiderítenünk, hogy kicsoda, de legalább ez is növeli a film misztikumát.
A Közönséges bűnözők hamar megihlette a filmkészítőket. Az biztos, hogy a legelső utalás magától Spaceytől jött: a közvetlenül ezután forgatott Hetedik egyik jelenetében, egy esés után pont úgy biceg, mint Verbal Kint szerepében. Ahogy már említettük, a filmvégi csavar rengeteg thrillerkészítőt ihletett hasonló húzásra, és hamarosan jöttek a paródiák is – a nagy leleplezés kifigurázódik a Horrorra akadva első részében és a hisztérikus című Sziki-szökevényben. Egy évvel a premier után a Wu-Tang Clan rappere, Ghostface Killah az Ironman című lemezének egyik dalában hangmintázta Verbal legendás, fentebb idézett mondatát, egy másik számban pedig szintén felhasznált egy párbeszédet a filmből. És akkor még nem is beszéltünk a Chocolate című 2005-ös bollywoodi remake-ről, valamint egy pár éve tervezett képregény adaptációról, ami ismereteink szerint végül nem látott napvilágot.
Karrierek
Bryan Singer: hiába indult több mint ígéretesen a pályafutása, végül a Közönséges bűnözők maradt a legjelentősebb munkája. A 2000-es évek elejétől kezdve fokozatosan elmerült a szuperhősök, azon belül is elsősorban az X-Men világában, és így számos kasszasikert jegyzett. Hivatalosan ő rendezte a Bohém rapszódiát, de a zaklatási botránya miatt végül nem ő fejezte be a forgatást (az is tény, hogy a balhéi jóval régebbre nyúlnak vissza: már Az eminens című, 1998-as filmjének forgatásán megvádolták kiskorúak elleni zaklatással). Nagy valószínűséggel lőttek a karrierjének.
Kevin Spacey: a Közönséges bűnözőkben nyújtott alakítása és Oscar-díja révén került be a legfoglalkoztatottabb színészek közé. Még ugyanabban az évben szerepelt a mérföldkőnek tekinthető Hetedikben, pár évvel később pedig már a legjobb színész kategóriában is megkapta az Oscart, az Amerikai szépségért. Számos emlékezetes filmszerepet követően a 2010-es években a Kártyavár című sorozatban nyújtott nagyszerű alakítást, mígnem ő is zaklatási botrányba keveredett, és kiírták a karakterét a szériából. Emellett a filmes szerepeit is bebukta.


Benicio Del Toro: nagyszerű, máig sikeres karriert futott be. Hogy csak egy pár címet idézzünk – Félelem és reszketés Las Vegas-ban, Blöff, 21 gramm, Sin City, Sicario, A galaxis őrzői. A Traffic-ért Oscar-díjat kapott.
Chazz Palminteri: egy kicsit kevesebb reflektorfény vetült rá a Közönséges bűnözőket követően, de mindenképp fontos megemlíteni olyan munkáit, mint a Csak egy kis pánik vagy a Modern család. Érdekes módon az utóbbi években az általa írt Bronxi mese musicalváltozatában szerepel a Broadway-en.
Pete Postlethwaite: sok fontos filmben bukkant még fel, a 2011-es halálát megelőzően. Az utolsó munkái között olyan sikeres filmek szerepeltek, mint az Eredet és a Tolvajok városa. 64 évesen hunyt el, súlyos betegséget követően.
Christopher McQuarrie: 2008-tól kezdve Tom Cruise egyik legfontosabb alkotótársának számít, és nem csak forgatókönyvíróként, hanem immár rendezőként is – a legutóbbi három Mission: Impossible filmnek egyaránt ő volt a direktora.

Természetesen nem csak a Közönséges bűnözők végén látható váratlan fordulat, hanem egyéb alkotásokban is. Összeszedtünk még ötöt, és igyekeztünk nem elpofázni a filmvégi csavart.
1.) A hatodik érzék
A film egyik főszereplőjéről kiderül egy meghökkentő dolog, és így már teljesen összeáll a kép. Nem kizárt, hogy a nagy csavart a Közönséges bűnözők befejezése ihlette.
2.) Szárnyas fejvadász
A rendezői változatban Deckard talál egy origamit a lakásból kilépve, ami az egész történetet teljesen más megvilágításba helyezi.
3.) Harcosok klubja
David Fincher is a nagy film végi csavarok kedvelője – itt fény derül a titokzatos Tyler Durden kilétére.
4.) A majmok bolygója
A Charlton Heston által játszott George szeretne meglépni a majombolygóról, de aztán talál valamit a tengerparton, ami igencsak betesz a tervének.
5.) Emlékezz
Atom Egoyan filmjében Christopher Plummer egy demenciás öregembert alakít, akinek eltökélt célja felkutatni egy náci tömeggyilkost. És amikor úgy tűnik, hogy végre megtalálta, akkor jön a sokkoló fordulat.







