
„Ne packázzanak a kubaival!”
Az élet Ricardóéknál című életrajz-epizóddal kapcsolatban – korunkra jellemzően – az első hírek nem is a film minőségéről szóltak, hanem arról a felzúdulásról, ami a munkáját végző Javier Bardem körül kavargott egy ideig. Az internet mindent tudó és kritizáló népének ugyanis nem tetszett a megmásíthatatlan tény, miszerint a kubai főszereplőt egy spanyol színész alakítja – megjegyzem, Golden Globe- és talán még Oscar-jelölést is érően!
Mivel a filmben fontos, de nem a legfőbb szálat a politikai vonal jelenti (és manapság már sajna minden politika) lépjünk is túl ezen csak annyit hozzátéve, hogy a Bridgerton után szabadon, a Boleyn Anna mini-sorozat a történelmet – khmmm, hogy is írjam, hogy is írjam? – sokkal lazábban kezelő epizódjait közel sem követte ekkora népharag, mint az egyébként tényleg minőségi Ricardóékat.
Teljességgel igaz ez a kisképernyős hőskorban, 1951 és 57 között 40 milliós nézettséget elérő, 180 epizódot futó, mifelénk, a Vasfüggöny takarásában azonban ismeretlen I Love Lucy című vígjátéksorozat sztárjainak életébe betekintő legújabb rendezésére is.
Lucille Ball (Nicole Kidman a plasztika mögül is remekül hozza a figurát) és férje, a kubai emigráns Desi Arnaz (Bardem) a tévézés megkerülhetetlen sztárjai: az egykori, másodvonalbeli színésznő és a korábbi zenész sitcomján amerikai tömegek szórakoznak, a házaspár pedig nem csak a kamerák előtt, de amögött is a széria meghatározó alakjai.
Mozit néző, szerető és olykor elemezgető emberként mindig öröm a számunkra a kamerák mögé bújó showbiznisz súlyos függönye mögé kukkantani olyan remek filmek segítségével, mint a Mank, a Hitchcock, A némafilmes vagy esetleg A játékos és a Volt egyszer egy Hollywood. Ezek a „bennfentes” alkotások mind közelebb hozzák a mindig is rejtélyesnek megmaradó, izgalmas, ám valójában mégis hétköznapi sztárvilágot. Aaron Sorkin ennek ismerőjeként Az élet Ricardóéknál mozival egy több rétegű, több szálon futó, nem csupán írói, de rendezői ötletességét is kiaknázó, szórakoztató, néha vicces, néha drámai életrajzi mozit alkotott. 
Bardem remek az életet végsőkig élvező, a háttérből irányító férj szerepében, Kidman pedig – bár a Ball munkásságát jobban ismerő amerikaiak némelyike fanyalgott, hogy nem elég hiteles – talán még kiválóbb az elsőre butuskának tűnő, ám rendkívül precíz és aprólékos – a virágrendezési jeleneteinek kibontása és háttere zseniális – feleség szerepében.
Sorkin további érdeme, hogy a mellékszereplők is elég időt és teret kapnak – a legjobb pillanatok, beszólások J.K. Simmonsnak jutnak –, így nem csupán a házaspáros belső konfliktusai, hanem a stábon belüli ellentétek, véleménykülönbségek, emberi kapcsolatok is színesítik és mélyítik a történetet. Így Az élet Ricardóéknál a két egykori sztáron kívül bővebb családjuk, a tévés csapat sztorija, de emellett egy élvezetes módon előadott szórakoztatóipari korkép is, amiben megannyi probléma és nézeteltérés mellett profik minden helyzetben hozzák a maximumot, hogy a végső felvétel előtti pillanatokban így kívánjanak egymásnak szerencsét: Good show!


