
Alan J. Pakula „paranoia-trilógiájának” záróakkordja, Az elnök emberei az Egyesült Államok történelmének leghangosabb politikai botrányát vitte celluloidra. Pakula hibátlanul rekonstruálja azt az időszakot, amelyre Amerika 50 év múltán is szemlesütve emlékszik vissza.
1972. június 17.-én öt férfi tört be a Watergate épületének egyik lakásába, amely Larry O’Brien, a Demokrata Párt elnökének, Nixon legfőbb politikai vetélytársának bázisaként szolgált. Az elkövetők feladata O’Brian irodájának bepoloskázása lett volna. Az eset később Watergate-botrány néven vonult be a történelembe, nevét a Watergate épület-komplexumról kapta (a betörést a Forrest Gump is megidézi az egyik jelenetében). Az incidensről elsőként a The Washington Post két agilis újságírója (Bob Woodward és Carl Bernstein) számolt be.

A két firkász akkor még nem is sejtette, hogy cikkjük olyan folyamatokat indít el, ami miatt fejek hullnak majd a Fehér Házban. Amikor kiderült, hogy az öt betörőből négy a CIA ügynöke volt, az ügy kezdett egyre kényelmetlenebb lenni. Woodwardot és Bernsteint ez nem tántorította el, sőt, sikerült elérniük, hogy a szerkesztőjüktől szabad kezet kapjanak az ügy részleteinek felderítésére. Nixon elnök egyik volt politikai tanácsadójának (Jeb Stuart Magruder) köszönhetően sorra estek is ki a csontvázak a szekrényből. Magruder állította, hogy az elnök személyesen adott utasítást a lehallgató készülékek elhelyezésére, s vallomásában több magas rangú tisztviselőt is megnevezett.

„Nézze, kétezer riporter van ebben a városban, öten vannak a Watergate-en? Mikor szerezte meg hirtelen a Washington Post a bölcsesség monopóliumát? „
Annak ellenére, hogy kezdetben a Washington Post nem nézte jó szemmel, hogy Woodward és Bernstein kisajátítják a sztorit, a vezetőség mindenben támogatta munkájukat. Bár részleteket először a The New York Times közölt, a kormány „javaslatára” hamar leszálltak az ügyről, a The Washington Post volt az egyetlen, aki mindvégig kitartott a „csillagos-sávos lobogójú” sajtószabadság mellett.
Alan J. Pakula a legapróbb részletekre is odafigyelve adta vissza a kor paranoid hangulatát, ráadásul mindent megtett annak érdekében, hogy a lehető legtényszerűbben ábrázolja a történteket. Nem tért ki a karakterek magánéletére, teljes mértékben a botrányra és a politika gépezetére fókuszált. A film forgatókönyve szinte csak párbeszédekből áll, mégis képes több, mint két órán keresztül fenntartani a feszültséget. A mai filmeknél ezt már sajnos nagyon nehéz elképzelni.
Robert Redford (Bob Woodward) és Dustin Hoffman (Carl Bernstein) hozza a ’70-es évek újságíróinak lelkes karakterét, akik a karrierjüket és az életüket kockáztatva nem féltek a következményektől. Annak érdekében, hogy alakításuk hitelesebb legyen, megtanulták egymás monológjait, így menet közben írták át (a film javára) a jeleneteket anélkül, hogy a másikat kizökkentették volna a szerepéből.
Az operatőr, Gordon Willis (A Keresztapa-trilógia, Klute, Annie Hall, Manhattan, Broadway Danny Rose, Zelig, Az ördög maga), számos jelenetnél felismerte az improvizáció előnyeit. Egy vágatlan, közel hatperces felvételben Redford észrevehetően bakizik egyet, de a színész profizmusának köszönhetően nem esett ki karakteréből, ezért a jelenetet nem is vették újra.
Redford egyébként balkezes (Woodward jobbkezes), ezért hordja jobb kezén az óráját. A közeli felvételeken viszont jobb kézzel ír és tárcsáz, de a kagylót legtöbbször a bal kezében tartja. Lehetett kézdublőre is, bár a színész állítólag jobb kézzel is képes olvashatóan írni.

A filmben számos telefonbeszélgetést hallhatunk, a feljegyzett és tárcsázott, zömmel valós telefonszámok közt a Fehér Ház központi vonalának száma is bekerült a filmbe. A nyitó jelenetben az írógép erőteljes leütéseit – utalva talán a Vietnámi háborúra – puskalövések hangjával erősítették fel.
A leghitelesebb szereplő Frank Wills, a biztonsági őr volt, aki a betörés első számú szemtanújaként önmagát alakítja a filmben. Az incidens után néhány nappal minden indok nélkül elbocsátották, gondoskodva arról, hogy soha többé ne kapjon munkát sehol. A jobbnál jobb karakterszereplők közt látható Martin Balsam (Howard Simons) és Jack Warden (Harry Rosenfeld) is, akik korábban a Tizenkét dühös emberben is jól működtek együtt.
Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy az internet előtti időkben személyes találkozókra hagyatkozva, könyveket, feljegyzéseket és jelentéseket bújva, noteszba, gyufás skatulyára, szalvétára jegyzetelve hogyan jutott el két újságíró egy szokványosnak hitt betöréstől az amerikai elnök trónfosztásáig. Nem véletlen, hogy a film alapművé vált az újságírói- és oknyomozó riporteri pályára vetemedő hallgatók körében.
Alan J. Pakula egyébként április 7-én ünnepelte volna 94. születésnapját, ha a sors egy kegyesebb forgatókönyvet ír számára. A rendező 1998 novemberében egy tragikus közúti balesetben (autója szélvédőjén egy két méter hosszú vascső csapódott be, ami a koponyáját érte) vesztette életét.
Az elnök emberei máig az egyik legjobb politikai tényfeltáró thriller, időtlen klasszikus, amely megdönt minden – az elnök feddhetetlenségéről és az Ovális Iroda renoméjáról – alkotott hamis dogmát.
Az előző kötelező darab:


