
Az ördög a részletekben rejlik
Aki szeretne kicsit mögé látni, hogy milyen hangutómunkákon megy keresztül egy film, mielőtt az a mozikba kerülne, annak a Halál a hídon talán az egyik legjobb választás lehet. A digitalizáció az évek során a filmkészítők munkáját is erősen átírta, ezért is ajánlunk most egy olyan filmet, ami akkor készült, amikor a technika mellett a szaktudás sokkal nagyobb szerepet kapott, mint ma. Bár nem ez adja a történet gerincét, de a hang és a kép erősen addiktív viszonya egyértelműen érezhető. Érdemes tehát megnézni, mennyire más értelmezést kapna a mozgókép a szakemberek – jelen esetben egy hangmérnök – áldozatos munkája nélkül. A Halál a hídon egy lebilincselő politikai thriller, amely mind dramaturgiailag, mind technikailag precíz munka. Vérbeli suspense mozi számos politikai eseményre utaló áthallással.
A rendező, Brian De Palma neve most már jól cseng, de filmes karrierje viszonylag későn indult be. A 60-as évek elején még csak rövidfilmeket, majd előbb Godard nyomvonalán, majd Hitchcock szellemében készítette mozijait. A Carrie (1976) már igazi kasszasiker volt, nem mellesleg az első Stephen King feldolgozás. Sissy Spaceket Oscarra jelölték az alakításért, Nancy Allen pedig De Palma felesége lett.

Sokak szerint a Halál a hídon Antonioni Nagyítás (Blow-up) és Coppola Magánbeszélgetés (The Conversation) című filmjének kivonata. A Nagyítás a fényképet szedte ízekre, a Magánbeszélgtés a hangot, a Halál a hídon témáját tekintve a kettő közé tehető, hisz egyszerre erősíti fel a hangot és nagyítja hozzá a képet. A rendező ezúttal sem tagadhatná le Alfred Hitchcock iránti rajongását, amely ebben a filmjében hatványozottan érződik. A Psycho zuhanyzós képsoraira emlékeztető jelenet (amelyben Missy Cleveland, a Playboy 1979 áprilisi playmate-je látható) már a film legelején visszaköszön.
A filmbeli balesetet ugyanis Edward Kennedy szenátor (John és Robert Kennedy öccse) 1969-es fiaskója ihlette, aki egy éjszaka az autójával egy hídról a folyóba zuhant. Az autó másik utasa fiatal titkárnője volt, aki Kennedyvel (és a filmmel) ellentétben nem élte túl a balesetet. A politikus meg sem próbált segítséget hívni, a közelgő választásokra való tekintettel inkább a szőnyeg alá akarta söpörni az incidenst. A merénylő, Manny (Dennis Franz) karakterét a rendező G. Gordon Liddy-ről, a Watergate-botrány egyik résztvevőjéről mintázta, aki félig viccesen a Zapruder filmet is megemlíti („Ez a legjobb melónk a Zapruder film óta“).
Zsigmond Vilmos egy különleges képalkotó módszert, egy úgynevezett osztott fókuszú lencsét (split focus diopter) is használt, amelyet Brian De Palma is előszeretettel alkalmazott (tulajdonképpen majdnem az összes) filmjében. A split focus diopter egy félig domború üveg, amelyet a kamera lencséje elé csatlakoztatva, az objektív a háttérre, a dioptria pedig az előtérben lévő elemre fókuszál, így az előtérben és a háttérben lévő dolgok is fókuszban vannak.
Kisebb bakik is előfordulnak a filmben, mint például, amikor Burke megöli a lányt, akit összetéveszt Sallyvel, a lány (aki akkor már elvileg halott) pislog egyet, amikor a férfi maga felé fordítja. Amikor Jack a vízbe ugrik, hogy kimentse az autó utasait, az autó teljesen elmerül, viszont amikor Jack felbukik, a csomagtartó egy része még kilóg a vízből.A forgatás nem volt nehézségektől mentes. Nancy Allen klausztrofóbiája miatt nagyon megszenvedte a baleset víz alatti jelenetét. Egy hétig vették csak ezt a snittet, környezetvédők szigorú felügyelete mellett. A stáb egy gátat is épített, hogy a vízszint elég magas legyen, így gondoskodniuk kellett a folyó természetes állapotának helyreállításáról is. John Travolta a filmben kissé fáradt, zaklatott külsejét nem klausztrofóbia okozta, ő a forgatás alatt insomniával küzdött.
Mindezek után a Halál a hídon még a mozikban is nagyot hasalt. Travoltát (főleg a Szombat esti láz és a Grease után) romantikus, táncos lábú bonviván szívtipróként kezdték beskatulyázni, e szerepben úgy tűnt, csalódást okozott a moziba járó nagyérdeműnek. Nem úgy Quentin Tarantinónak, aki Travolta e filmben nyújtott alakítását látva döntött úgy, hogy rá osztja a Pulp Fiction egyik ikonikus szerepét, amely a színész akkorra kissé megkopott karrierjének 13 év után egy második esélyt adott.
A Halál a hídon műfajának egyik legérdekesebb darabja, a 80-as évek klasszikusa, a legjobb konteó filmek egyike. Segít megérteni, hogy a technikának köszönhetően mennyire manipulálható minden, mert ha a dolgokat darabjaira szedjük, felerősítjük, kikockázzuk, lelassítjuk, végül értelmet nyer a mondás: Az ördög a részletekben rejlik.
Az előző kötelező darab:


