
Az Elemetropoliszi Álom
Tűz, víz, föld, levegő, Leeloo. Mindannyian elemi ösztönből fel tudjuk sorolni az öt elemet, de az iménti magaslasztikat a Pixar mellőzte. Amit viszont nem, az a mindig imádnivaló kreatív világépítésük és az erős áthallásokkal tűzdelt történetmesélésük. A környezet ugyan bőven hagy még potenciált (talán a folytatásra) és a sztori is egyszerű, de az idei Cannes-i zárófilm így is nyugodtan a Pixar élmezőnyének aljára tehető.
Elemetropolisz. Egy óceán partján benépesült világváros, melynek negyedeiben különböző társadalmi kultúrákból érkező lételemek élnek (a belvárosban keveredve), megalkotva ezzel egy többé-kevésbé működő életközösséget, ahová beilleszkedni aszerint nehéz, vagy könnyű, hogy milyen rétegből is jössz és annak milyen a megítélése mások szemében. Ha a leírás alapján netán beugrott volna New York, nem véletlen. A bevándorolt nemzetiségek és rasszok olvasztótégelyeként az ígéret földjén a Nagy Almába könnyű volt megérkezni hajóval közelről, s távolról az Amerikai Álom megélésének reményében.




Túl takaréklángon égett a kreativitás ezen része és a Pixart ismerve egyszerűen nem tudok erre véletlen baklövésként tekinteni, mert ahol elengedték magukat, felérnek legjobbjaikhoz. A kihasználatlan lehetőségek szimplán nem emelik az élmezőny elejébe az alkotást, de a nem élmezőny eleje így is valahol a Coco környéke, ami azért messze nem rossz ajánlólevél, sokan szeretnének olyan „rossz” filmet készíteni, mint a Coco.
Bőven vannak olyan momentumok, amik a világépítést kiemelkedővé teszik, ugyanis pont a környezet az, ami megmenti az untig ismételt romkom vonalat, hisz ebből adódnak olyan szituk, amik a műfajon belül másutt elképzelhetetlenek. A bevándorlós áthallásokat lepéldáztam, egyértelműek, ezeket az apróságokat viszont meghagyom felfedezésre. Egy pillanatot azért kiemelnék: a szűk épületrésben történő üldözés legalább olyan egyedi, mint a Lelki ismeretekben a könyvelő Jerry New Yorkba érkezése – bizonyos szempontból azon a ponton a Pókverzumok által hagyott „ilyet is lehet?” érzés is elfoghat bennünket.
A színes képi világot is technikai dolognak tekinteném, a digitális operatőrök sok szép beállítást alkottak (az Előre ugrott be néha, átkonvertálva azt ebbe a betondzsungelbe kertváros és vidék helyett), a víz pedig félelmetesen élethű akkor, amikor nem mint elem szerepel, vagy nem keveredik benne… hogy is mondjam… élővíz. A Pókverzum után 2 héttel vizuálisan nem lehet megugrani az abban látott művésziességet, emiatt könnyen alábecsülhetjük az Elemit, pedig határozottan ez is ott tartja a stúdiós élmezőny aljában, mert tényleg gyönyörű, csak máshogy. Sőt! Az egyik legszebb Pixar. Csak most nem érzelmileg.
Az Elemi tehát messze nem használja ki minden lehetőségét, cserébe hagy teret magának a jövőre (ha előkerülne később) és nem lesz egy túlpörgő tömény sietség az egész. A Pixar takaréklángon még így is olyan, mint más stúdiónak élete formája, de ezt ezúttal valószínűleg tudatosan csinálták és próbáltak univerzálisabbak lenni. Az Agymanók, a Coco és a Lelki ismeretek kapcsán előjött „túl komor” kritikákra reagálva ezúttal nem mélyítették túl a filozófiát, inkább vegyítették a másik, mostanság rájuk jellemző stílust (Luca, Pirula Panda) egy többféle humorformát kipróbáló átlagos, de szerethető romkom jegyeivel.
Kreativitása lehetne teljesebb, ellenben a stúdió egyik legszebb képi világa tárul elénk, zenéje pedig klasszikus lesz. A potenciál ott lett volna egy újabb mesterműre, de ezúttal csak a mestermunkát tűzték ki célul, ami hiányosságai ellenére is még a Pixar élmezőnyben van – csak azon belül alul. Környezete nagyon eredeti, története látványosan áthallásos, Amerikának jobban szóló tematikával, de kár lenne kihagyni, hiába egy brutális filmdömping közepén érkezett meg a vásznakra. 2023 nagyon erős animációs év és ha minden jól megy, 2024 se lassít majd a Pókverzum zárással és a Pixar 5 év után érkező első folytatásával: az Agymanók 2-vel. A szinkronkedvelőknek +1 jó kapcsolás akad az elemek és a manók közt.
Pixarra jellemző stáblista utáni nincs (de képes epilógus a végefőcím!), ellenben van kísérő rövid: egy apró Fel! folytatás a Disney+-on futott Dug kalandjai minisorozat díszleteiben, ám attól különállóan. Kicsit túlnyújtott érzetű és hagyhat hiányt a lezárása, de egynek elmegy.


