
Hola Escarabajo Azul y adiós familia Reyes!
Bukások után, streamingről moziba rakott projektként, ismeretlenebb, mégis „ismerős” szereplővel a fedélzetén, az épp soft(?)reboot előtt álló univerzumhoz csak lazán kötődve érkezett nyárzáró látványmoziként a senki földjére a Kék Bogár. Ha a körülményektől sikerül eltekintenünk, akkor filmként abszolút hozza a tőle stabilan várhatót, legfőbb bajai ugyanis vagy a képregényes öröklődések, vagy a popkultúra mai állásából fakadnak. Ám hiába hű adaptáció, ha nem áll szándékában újítónak vagy frissnek lenni.
A korábbi Bogarak kiírása után a DC akart egy sajátot, így 2006-ban Khaji – megkapva földönkívüli és nem csak ősi eredetét – új gazdatestet választott a latino közösség legnagyobb örömére, méghozzá Jaime Reyes-t, akit a történetek hol tiniként, hol egyetemistaként kezelnek. A rassz kipipálása után a fiatalítás is megtörtént egy pókemberi alapokon (fontosak a szerettei, esendő nagydumás) nyugvó srác képében, miközben a szkarabeusz a Kord által kifejlesztett páncél technikáját is hasznosította.
Korábban Aquaman kapott egy leadatlan pilotot (Justin Hartley-val, aki Oliver lett végül a Smallville-ben, míg Arthur Curryként Alan Ritchson vált az éles befutóvá), illetve pont a Bogár próba idején egy Wonder Woman projekt szintén eljutott a pilotig (Adrianne Palickivel), szóval a DC már akkor görcsösen (khm, Zöld Lámpás) próbált valamit kezdeni hőseivel a Nolan–Watchmen árnyékban. 2011-2 körül TV-s formátumban igazából teljesen jól működhetett volna a Kék Bogár, de 2023-ban tök ugyanazzal a mentalitással – ami csak egy szimpla alapanyaghoz való ragaszkodás – már jóval kevésbé, mert túl sok mindent láttunk a műfajban ahhoz, hogy frissítő legyen a végeredmény…
Öntudatos idegenlény biológiai összekapcsolódásban hősünkkel? Csak kétféle Venomot láttunk eddig 3 mozifilmben+1 stáblistás jelenetben (2012-ig: 1). Egykori fegyvergyáros csemetéje milliárdokat örökölve haditechnikáját jó célra használva hősködésre optimalizálja? Robert Downey Jr. 8 főszereppel, 1 mellékszereppel és 1 stáblistás feltűnésben játszotta ezt (2012-ig: 4). Picit esetlen, nagydumás rovaridentitású hősökből is láttunk már egy padlásnyit. Humorban Andrew Garfield Pókját 3x, a megszelídített haditechnikával (és MI-vel) hősködő Tom Holland Peterét teljes értékűen 4x (a Polgárháborúban még nem az, a Végjátékban meg elenyésző), a szintén rovaros és tudós által fejlesztett technológiai hátterű Hangyát ugyancsak 4x, a hangsúlyosan rasszba helyezett – de legalább eredeti karakterként alkotott, nem egy meglévőt átírva mert csak – fiatalt Miles Morales néven pedig 2x láthattuk nagyvásznon. Ez 2012-ig mind 0 volt, bár Garfield debütálása után lett volna a sorozatból valami, szóval számolhatjuk 1-nek, de még így is jófej voltam, hogy a TV-s verziókat nem vettem bele. A Kék Bogár teljesen jól adaptálja alapanyagát, csak ahogyan az is 2006-os első kiadására sokat látott elemekből tevődött össze – még ha friss is volt – úgy a film is elkésett ilyen téren, sőt, jobban, mint a nyomtatott: Miles ugyanis csak 2011-ben lett először olvasható.



Mert igen: a Kék Bogárral kapcsolatban a gonosz szálon kívül nem tudok olyan, a filmet nagyban gyengítő összetevőt mondani, ami legalább közvetetten nem kapcsolódna valamelyik fent taglalt külső tényezőhöz. Pl.: átlagnál rosszabb CGI? Nem mozi kapacitásúan renderelték (pláne nem annyiból), streamingen meg a Marvel mostanság összetenné a két kezét legalább ilyen minőségért, mert amúgy egyáltalán nem bántóan rossz, csak ami jó benne, azon is érződik a fapadosság. És így még csomó mást is levezethetnék, viszont úgy ütem be a terembe, hogy most minden ilyentől eltekintek és tényleg csak önmagában a látottakra figyelek. Ez biztosan használt, csak hát embere válogatja, ki tudja ezt megtenni. Elsőre a Gran Turismónál nekem se ment, lett is baj belőle bőszen.



Ahogy a muzsika is, ami bár használhatna sokkal gazdagabban is hispán hangzásvilágot vagy dallamokat, a kissé „dubstep” kitöréses főmotívum mellett az utóbbi évek egyik legjobb snythwave–ambient hangulatú albumát kapjuk, ami még külön hallgatva is abszolút élvezhető háttérzene. Bobby Krlic igazán kellemes meglepetést jelent és szintén nagyban segít a film élvezhetőségén, de ő is csak akkor, ha sikerül eltekinteni azoktól a bizonyos dolgoktól. Igaz, hogy a sokat használt téma olyan kevés traktusból áll, mint Giacchino Batmanje és azon kívül nem mászik majd a fülünkbe semmi, egész eredetinek hat a műfajon belül. Legalább ez.
A két stáblistás jelenet egyike szépen előkészít egy érdekesebbnek tűnő folytatást, ahol már nem kell bíbelődni az alapokkal és jelentős minőségugrás lehet kellően elhivatott rendezéssel és jó forgatókönyvvel, de ha a bevételi adatokon múlik, akkor Reyes-éktől egy nyitva hagyott cliffhangerrel búcsúzunk. Oké, ez a DCEU hattyúdala már, de az attól való függetlenségét látva a nagyobb hiba az volt, hogy menetközben moziba emelték. Streamingen ez egy sokkal elfogadottabb darab lenne és mivel simán beilleszthető az épp alakuló DCU-ba, már csak Xolo Maridueña miatt is megérdemelne egy érettebb, nem tipikus eredetsztorit elmesélő új esélyt, immár direkt oda érkezve, ahová szánják, legyen akár vászon, akár képernyő. Most túl nagy ellenszélben indult ahhoz, hogy jól kijöhessen belőle. Látni kéne, mire menne anélkül… persze ha ott is elhasalna, arra már nem lesz mentsége. Csak legyen lehetősége!


