
Profinak profi, de egyszer sem dobban a szíve
David Fincher a Mank után másodszor szállított filmet a Netflixnek, hogy kicsit feljavítsa a streaming szolgáltató minőségét. Kérdés, hogy a rajongók elvárásait el tudja-e érni a legendás rendező. Mindenesetre már annak is örülünk, hogy hosszú kihagyás után ismét itt van Michael Fassbender, akit mindig minden szerepben nagyon szeretünk.
Történetünk középpontjában egy bérgyilkos áll, aki épp egy párizsi célpontot készül likvidálni. A rendkívül szigorú kódex szerint élő, anonimitását féltve őrző szociopata férfi a szakmája során először kerül ki a komfortzónájából, ami azzal jár, hogy kénytelen utána járni annak, hogy tulajdonképpen, kik is voltak a megbízói.
Nos, A gyilkos kapcsán elmondható, hogy továbbra is legfeljebb tisztességes rendezést kapunk, de semmi olyat, amit ne láttunk volna már korábban. Igaz, hogy kiemelkedik az átlag Netflix tartalmak közül, ám részleteiben elég kevés az eredeti. Mostanában igen sokszor fordult elő újra ez a felállás, hogy egy bérgyilkos bosszút áll. John Wick meg A védelmező világában, egy ilyen témában azért illene valami eredetivel előrukkolni.
A nagyobbik az, hogy a filmjében mindvégig külső szemlélők maradunk, lehetetlen érzelmileg belevonódni. Mivel a gyilkos karakterével szinte egyáltalán nem lehet azonosulni, a játékidő alatt is csak alig ismerjük meg, motivációja kész tény, pusztán mozgatórugó ebben a piszok egyszerű gépezetben. Tulajdonképpen nem látunk mást, csak azt, miként dolgozik egy profi bérgyilkos 2023-ban (ez a része egyébként ijesztően naprakész, a technika beépítése minden lépéséhez, pl. Amazonról rendelés a hamisításhoz stb.) Fincher önreflektív módon magát azonosítja ezzel a karakterrel: az ember, aki érzelemmentesen, számító módon gyilkol (rendez), ki letért egyszer az útjáról, majd próbálja visszaszerezni renoméját. Mindezt végig profin adja elő, de bántóan hiányzik a szív a produkcióból, vagy szimplán csak szomorúan a jelen korunkhoz igazítva, végtelenül rideg.
Mi is az igazi probléma ezzel a filmmel? Elmondható, hogy Fincher filmjei ambiciózusak, még a Mank esetében is érezni, hogy megpróbál a saját komfortzónájából kilépni. Ugyanakkor A gyilkos A tetovált lány mellett egy másik olyan mozija, ahol pusztán csak szórakoztatni akar, és kisebb-nagyobb hibáitól eltekintve ezt profin le is vezényli. Fassbender játékát leszámítva viszont pár nap múlva semmire sem fogunk emlékezni az egészből. Még az egyébként szokásos minőséget szállító Reznor-Ross zeneszerzőpáros taktusai is elfelejtődnek, mert annyira bántóan hiányzik az érzelmi kapocs a rendező és a néző közt. Egy egyszeri korrekt szórakoztatáson kívül ami megmarad a nézőkben, az a csak digitális formában elérhető gyönyörű filmplakát, a The Smiths sok-sok remek dala, na és Fassbender tökéletesen rideg tekintete.


