Minden idők kilenc legveszteségesebb filmje


Valljuk be, manapság nem különösebben nehéz anyagilag sikeres filmet készíteni. Elég néhány pöpec robbanás, pár lenge öltözetű hölgyemény, és a dollármilliós bevétel szinte garantált. Azonban olykor a készítőknek ezt az egyszerű receptet sem sikerült betartania, így filmjeik igen komoly veszteséget könyvelhettek el. Mi pedig ezeket a költséges melléfogásokat sűrítettük egy listába, ezzel bemutatva minden idők kilenc legveszteségesebb filmjét.

9. Alice Tükörországban (2016) – Büdzsé: 170 millió $,  becsült veszteség: 71 millió $

Tim Burton 2010-es, Alice Csodaországban című mozija egész szépen szerepelt, mind a kritikusoknál és mind a jegypénztáraknál, így a Disney úgy érezte, hogy film megérdemel egy második felvonást is. A folytatás négy évvel az első rész után került bemutatásra,  azonban már sokkal kevesebb sikerrel. A rendezőcsere érezhetően megviselte a filmet, ami így minőségben alaposan elmaradt elődjétől. Ráadásul Tükörország színpompás díszletei elképesztő pénzeket emésztettek fel, amit az X-Men: Apokalipszissel azonos hétvégén műsorra kerülő film képtelen volt visszahozni. A becslések szerint ez a pocsék premierdátum 50-60 millió dollárnyi kárt okozott…

8. Münchhausen báró kalandjai (1988) – Büdzsé: 46,6 millió $, becsült veszteség: 80 millió $

Terry Gilliam utánozhatatlan rendezői stílusa már számos mesterműnek volt központi eleme, azonban olykor pont ez az egyediség okoz kellemetlenségeket a brit direktor számára. A rendezőnek újabban a The Man Who Killed Don Quixote című munkájával gyűlik meg a baja, ám az igazi katasztrófa 1988-ban következett be, amikor Gilliam Münchhausen báró adaptációja nagyságrendileg nyolcvanmillió dollár veszteséggel zárt a jegypénztáraknál. A közönséget teljesen felkészületlenül érte a film szokatlan hangvétele, ami így képtelen volt visszahozni kolosszális költségvetését.

7. Ali (2001) – Büdzsé: 107 millió $, becsült veszteség: 87 millió $

Anno hiába hozta meg Will Smith számára az Oscar-jelölést az Ali, így is katasztrofális bevételi adatokat produkált. A forgatások során ugyanis Michael Mann rendező igencsak felelőtlenül bánt a rendelkezésére álló összeggel, ami emiatt alaposan megugrotta az előzetesen becsült költségvetést. Ráadásul a Sony mindenképpen szerette volna bezsúfolni a filmet az Oscar-szezonba, aminek eredményeként az nem kapta meg a kellő figyelmet.

6. Rocky és Bakacsin kalandjai (2000) – Büdzsé: 76 millió $, becsült veszteség: 90 millió $

Nincs mit szépíteni, a Rocky és Bakacsin kalandjai egy fejfájdítóan pocsék film. Az ötvenes évek meghatározó amerikai sorozatából készült egész estés mozi a Roger nyúl a pácban mintájára vegyíti a rajz, és az élőszereplős filmek világát, azonban a lehető legnevetségesebb módon. A cselekmény egy átláthatatlan katyvasz, a színészek érezhetően a megaláztatás teljes tudatával próbálnak életet önteni egysíkú karaktereikbe, ráadásul a filmből hiányzik az a kellemes naivitás, ami anno naggyá tette a szériát. A kegyelemdöfést pedig a hallatlanul borzalmas animáció adja meg, amire nem is érdemes több szót pazarolni.  Ráadásul ezt a filmkészítési katasztrófát valahogy sikerült elképesztő költségvetésből kihozni, így a Rocky és Bakacsin kalandjai 90 millió dolláros mínuszban zárt. Ám a film színvonalát elnézve, ez az adat szinte hízelgő a készítőkre nézve…

5. Nagy Sándor, a hódító (2004) – Büdzsé: 155 millió $, becsült veszteség: 92 millió $

A Nagy Sándor, a hódító totális bukásában az legfájóbb, hogy a filmhez eleinte igencsak komoly reményeket fűztek. Az Oliver Stone által megálmodott produkció kezdésnek elképesztő versenyfutásban nyerte el a megfilmesítés jogát egy másik, DiCaprio főszereplésével készülő Nagy Sándor filmtől. Ezt követően pedig egy javarészt német befektetőkből álló csoport karolta fel a filmet, ezzel minden idők legnagyobb költségvetéséből készülő európai alkotásává téve azt. Ráadásul készültekor a mozit az új Ben Hurként harangozták be, ezzel csak tetézve a később a film pocsék színvonala által okozott csalódást. A Nagy Sándor, a hódítóval kapcsolatban ugyanis szinte minden balul sült el, a forgatókönyv kidolgozatlannak érződik, az akció gyalázatosan erőtlen, és ami a legfájóbb, a film által felvonultatott színészóriások játéka is elmarad a várakozásoktól. Ennek fényében nem is csoda, hogy a háromórás eposz, majd százmillió dolláros veszteséggel zárt.

4. Alamo – A 13 napos ostrom (2004) – Büdzsé: 107 millió $, becsült veszteség: 122 millió $

Az alamói erőd ostromának először az 1960-as, John Wayne főszereplésével készült Alamo állított emléket. Ezt 2004-ben követte egy hasonlóan nagyszabású feldolgozás, ami azonban szinte teljes kudarcba fulladt. A stúdió elfogadhatatlan feltételi ugyanis valósággal elüldözték a beígért sztárokat, így a mozi csillagászati költségvetése kevésbé elismert alkotók kezébe került. Ez a nívóbeli visszaesés pedig alaposan megviselte a filmet, aminek gyermeteg baklövései és klisés kényszerpatriotizmusa egy valóságos pénzügyi katasztrófát idézett elő.

3. Hold volt, hol nem volt (2002) – Büdzsé: 100 millió $, becsült veszteség: 131 millió $

A korai 2000-es évek vitathatatlanul Eddie Murphy sikeridőszaka volt, a Hold volt, hol nem volt pedig az akkor a legkeresettebb színészek egyikének számító sztár imázsát próbálta meglovagolni. Majd húsz év távlatából azonban már láthatjuk kevés sikerrel, igaz ez nem írható a lelkét is kidolgozó Murphy számlájára. Ugyanis hiába van az ember megáldva kivételes komikusi képességekkel, a teljes káoszból még ő sem tud poént csinálni. Márpedig az Amerikába jöttem sztárjának a Hold volt, hol nem volt kapcsán ezzel kellett megbirkóznia, ugyanis a film bugyuta alapkoncepciója még a legnagyobb sztár csillogását is eltompítaná. A történet egy párját ritkító filmkészítői ámokfutás, ahol a jövő űralvilágában egy a leginkább a negyvenes évek noirjaira emlékeztető nyomozásnak lehetünk tanúi, ami végül egy intergalaktikus összeesküvésbe torkollik. Ez a cselekmény feltehetően egy visszamaradottabb kiscsoportost sem lenne képes komolyabb agymunkára bírni, így nem csoda hogy akkoriban a közönséget sem mozgatta meg igazán.

2. 47 Ronin (2013) – Büdzsé: 175 millió $, becsült veszteség: 158 millió $

Keanu Reeves sok szempontból megkérdőjelezhető szamurájfilmjének már az elkészülte is egy valóságos kálvária volt. Ugyanis a mozit eredetileg 2012 novemberében mutatták volna be, azonban a stúdió és az alkotók közti konfliktusok miatt a filmet újra vágták és helyenként  utóforgatásokat is kapott. Így a 47 Ronin premiere 2013 decemberére csúszott, pont a karácsonyi dömping kellős közepére. Az év ezen időszakában pedig természetes, hogy az átlagember nem a mozira fókuszál, így a film nem kapta meg a kellő figyelmet. A helyzetet pedig csak tovább rontotta, hogy a 47 Roninnal egyidejűleg olyan nagyágyúk is műsoron voltak, mint a Wall Street farkasa, vagy az Amerikai botrány.

1. A 13. harcos (1999) – Büdzsé: 160 millió $, becsült veszteség: 190 millió $

A Zorro álarcában nyújtott kiemelkedő teljesítménye után a filmvilág meg volt győződve arról, hogy Antonio Banderas lesz az elkövetkező évek legnagyobb akciósztárja. A Lionsgate stúdió pedig meg is lovagolta ezt a tévképzetet, és csillagászati összeget fektetett a spanyol színész főszereplésével készülő 13. harcosba. Azonban mind a film színvonala, mind Banderas játéka alaposan elmaradt a várakozásoktól, ez pedig minden idők legnagyobb anyagi bukását idézte elő. A 13. harcos nagyjából Tuvalu ötéves államköltségvetésének megfelelő összeget szórakozott el, a nagy reményeket dédelgető Banderas pedig hamar a Kémkölykök című családi kalandfilmben találta magát.

A listát a boxofficemojo adatai alapján állítottuk össze.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Venom - kritika
Következő cikk Clint Eastwood drogfutárként, az általa rendezett The Mule előzetesében