Cikksorozatunkban néhány rendezőzseni filmes ízlését vesszük górcső alá. Az általuk ajánlott listákat vehetjük iránymutatásnak, esetleg kihívásnak is. Azonban mindenképpen érdekes lehet, hogy a kamera másik oldaláról milyen filmeket tartanak fontosnak.
Első alanyunk David Fincher, aki azon kevés rendező közé tartozik, aki a vizuális effektek világában kezdte a karrierjét. Onnan átnyergelt a rendezésre, első munkája egy reklámfilm volt az American Cancer Society-nek, ezután még jó néhány reklámot és klipet forgatott mire összejött az első nagyjátékfilm. Még ha az a hányattatott sorsú A végső megoldás: Halál (Alien 3) is volt.
Fincher sajátos viszonya a filmkészítéshez olyan olyan ikonikus mozik készítését eredményezte, mint a Hetedik, a Harcosok Klubja, vagy az eddig legutolsó Holtodiglan. Döntése, miszerint inkább saját ösvényt tapos ki semmint a hagyományos filmkészítést kövesse, tette egyedivé a látásmódját.
„A rendezés nem arról szól, hogy rajzolsz néhány kis képet, és azt megmutatod az operatőrnek.” – fogalmazott egyszer – „Nem akartam filmiskolába járni, nem tudtam mire lett volna jó. Az igazság az, hogy addig nem tudod mi a rendezés, amíg le nem megy a nap, és 5 jeleneted kellene, hogy legyen, de csak 2 sikerült.”
A köztudottan mozimániás Fincher mindig is tisztelettel volt azon filmek iránt amik az ő munkásságát is inspirálták. Néhány évvel ezelőtt össze is írta ezeket listában, nem rangsorba szedve:
David Fincher 25 vagyis 26 kedvenc filmje:
-
- Butch Cassidy és a Sundance kölyök – George Roy Hill, 1969.
- Kínai negyed – Roman Polanski, 1974.
- Dr. Strangelove, avagy rájöttem, hogy nem kell félni a bombától, meg is lehet szeretni – Stanley Kubrick, 1964.
- A keresztapa II – Francis Ford Coppola, 1974.
- Taxisofőr – Martin Scorsese, 1976.
- Isten hozta, Mr... – Hal Ashby, 1979.
- Mindhalálig zene – Bob Fosse, 1979.
- Alien – Ridley Scott, 1979.
- Hátsó ablak – Alfred Hitchcock, 1954.
- Zelig – Woody Allen, 1983.
- Kabaré – Bob Fosse, 1972.
- Papírhold – Peter Bogdanovich, 1973.
- A cápa – Steven Spielberg, 1975.
- Arábiai Lawrence – David Lean, 1962.
- Az elnök emberei – Alan J. Pakula, 1976.
- 8½ – Federico Fellini, 1963.
- Aranypolgár – Orson Welles, 1941.
- Mennyei napok – Terrence Malick, 1978.
- Party zóna – John Landis, 1978.
- Mad Max II – George Miller, 1981.
- A veszélyes élet éve – Peter Weir, 1982.
- American Graffiti – George Lucas, 1973.
- Terminator – James Cameron, 1984.
- Gyalog galopp – Terry Gilliam, Terry Jones, 1975.
- Az ördögűző – William Friedkin, 1973.
- Diploma előtt – Mike Nichols, 1967.
Kapcsolódik: