
A nyolcadik láb
19 és fél év alatt a 8. élőszereplős Pókember filmre válthat jegyet a néző, ami persze ijesztőnek hat, de ez idő alatt annak idején Bond – szintén 3 színész megformálásában – már 13 kalandot tudott maga mögött. Ahogy 1981-ben a Szigorúan bizalmas eleje határozottan összefűzte Roger Moore-t a többiekkel, úgy most a Nincs hazaút próbálkozik hasonlóval, miközben így 6. megjelenésére befejezi Holland Peterének eredetsztoriját, hogy a következő trilógiára fordulva kialakuljon a barátságos és végre talán minden csalódott rajongónak is közkedvelt Pókember. Mondjuk, kissé döcögős úton teszi ezt.
Az amúgy érthető vádaskodás a Polgárháború óta az, hogy ez a Peter nem több egy bevételnövelő eszköznél az MCU-ban önerőből meg sem áll a lábán. Mindig kellett mellé mentor, egy Stark, egy Fury vagy egy Strange és több nagyon erős karakterhagyományt kezeltek – sokak szerint – nagyon felelőtlenül. Ez így is van valahol, de nem hiába ez a Parker a legifjabb Parker, egy szeleburdi mai kölyök, aki csak a tinik életét akarja élni és szimplán még nem nőtt be úgy a feje lágya, mint előző változatainak. A filmet látva ezek az egyre erősödő hangok elérhették a Sonyt, így tettek az ügy érdekében, ezt pedig Holland eddigi legjobb játékával segítette megvalósulni. Érezni a mozi kicsengésén, hogy most trilógiák között vagyunk és magunk mögött hagyva a gimit, jöhet a felnőttebb, önállóbb éra.
Azokból kiindulva viszont kardinális kérdés volt az, hogy mégis hogy fog tudni elbánni ennyi gonosszal a játékidő? Nos, a Pókember 3 Venom-Homokember-Újmanó és a Csodálatos Pókember 2 Electro-Zöld manó-Rhino triója meg az itteni all-star társaság között van egy igen fontos különbség: ők ide már készen, felépített karakterként érkeztek, szorosan utalgatva adott filmjeik cselekményére. Mivel nem a nulláról kellett indítani őket és régi ismerőseink, egyértelműen jobban működnek, pláne mert többnyire együtt vannak mozgatva. Így egyrészt nem ágazik szanaszét a sztori, másrészt mi nézők ugye többet tudunk róluk, mint Peter és nem vesz el időt bemutatni őket. 
Ráadásul mivel többnyire együtt vannak, igen jó a dinamikájuk is egymáshoz. Peter alapvetően segíteni akar kijavítani őket, magyarán visszacsinálni gonosz létüket, ami tudva, hogy lényegében a Sony is egy javítást végez közben Peteren, érdekes összecsengés. Alfred Molina visszafogott profisággal van jelen, mindenféle túljátszástól mentes, de azért Csernák Jánossal lett volna tényleg az igazi nekünk (bár jó a beugró). Ha már túljátszás, akkor itt van Epres Attilával együtt a show frenetikus ellopója, Willem Dafoe, aki immár maszkja nélkül öreg, de ide igen hasznos arcberendezésével sziporkázhatja el a tudathasadást. Képzeljük el a tükrös jeleneteket a Raimi trilógiából, csak most folyamatosan azt a szintet tartva.

Az ifjúsági vonalat Zendaya és Jacob Batalon tartják életben, náluk már kétes előreutalások és javítások történtek itt-ott (tud sok lenni és rosszul is sülhet el fanservice, várom a reakciókat), amiken persze megvonhatjuk vállainkat, de azon már kevésbé, hogy Holland és Zendaya kémiája nem lett látványosan jobb attól, hogy az életben is összejöttek. Nyilván a Garfiled-Stone páros túl magasra tette a lécet, meg viszonylag kevés közös jelenete van az ifjú párnak. Hibának viszont azért nem tudom ezt 100%-ban felróni, mert Michelle karaktere eleve egy Nulladik óra homage-nak indult… és hát sokat nem fejlődött. Itt nem is volt rá lehetősége, szóval ez inkább az Idegenben sara, csak most jön ki a hiánya.
Ned az meg Ned. Az igazgató nem, de a 3 jófej tanár egy kellemetlen jelenetben tűnik fel a suliban, Angourie Rice-szal viszont sajna nem kezdtek még annyit se, mint a Hazatérésben, mondjuk nem feltétlen baj későbbre tartogatni (meg TikTokra). Tony Revolorinak van egy nyúlfarknyi, több jelenetes, de végül is működő mellékszála, ahol az ember azt kívánja, hogy Raimitől igazán átjöhetett volna Joe Manganiello Flash Thompsonja, hogy felpofozza a gazadag srácot.
A fanservice sok helyen lehet a film negatívuma, amiket tök szívesen kifejtenék, de még csak nem spoileres poénokat se akarnék lelőni, szóval a kontra rész nagyja ide sajnos nem kerülhet lepötyögésre. Ami viszont igen, az a zene. Egyáltalán nem tolták túl, pedig köszöntek vissza ismerős témák, hol ténylegesen azt bejátszva, hol Michael Giacchino által a filmbe iktatva, mindenesetre itt sokkal indokoltabb volt egy kis Danny Elfman meg egy kis dubstep Hans Zimmer, mint anno az Igazság Ligája mozis változatában John Williams vagy szintén Elfman. Giacchino Póktémája is jó változatokat kapott, de talán az Idegenben score-ja erősebb. A nyitójelenet és a végefőcím muzsikája viszont baró!
Technikai fronton nincs igazán mit érinteni, a CGI itt-ott lehetett volna jobb, de ez szinte már kötelező, ahogy minden MCU darabnál. Hozzák azt a biztonsági szintet, amit belőttek már évek óta. Első mozifilmként ez már visszautal a Disney+-on látható történésekre, bár csak annyiban, hogy a zárójelenet a Sólyomszem idején játszódik és látunk egy közös helyszínt 2024 adventjéről. A Végjáték utáni, sokaknak zavaros idővonalban némi segédlet emitten.
Azt, hogy a Pókember: Nincs hazaút mennyire is jelentős pont az MCU jövőét illetően, jól jelzi a tényleges trilógiazáró hatás, a multiverzum jelenség élőszereplős bemutatkozása és az, hogy a stáblista közbeni és utáni dolgok mennyire nem szokványosak. A franchise átmeneti időszakának megélt két és félévének hivatalosan is vége (ha kifut a Sólyomszem), innentől végérvényesen elindultunk a következő évtized(?) útján, de mindezek nem olyan erősen történnek, hogy elfelejtsen az lenni, ami: egy Pókember film. Függetlenül lehetetlen nézni (és decemberben se ez a legjobb tartalom házon belül), de minden rossz és muszájból tett döntésére jut annyi szív, annyi nosztalgia, hogy végső soron nem tudunk majd rá haragudni.
A gimis Peter nem elmesélt kalandjait rajzolva kapjuk majd a jövőben, míg az egyetemistakorú Pókembert mindenképp érdekes lesz látni még és ezen én magam is meglepődtem. Kérdések dögivel, ám szerencsére csak a végére és nem folyamatosan a jövőt reklámozva. Ez meg ma már erény. Úgy építeni az univerzumot, hogy a képedbe tolás ellenére se bántson. Egy viszont biztos: mindenki talál majd magának tetsző és nem tetsző dolgot, aki a karakter 8. lábá… mozifilmjére beül!


