
Formabontó fáziskésés
A Bosszúállók: Végjáték és az egyfajta epilógusaként jött Pókember: Idegenben után a Marvel eleve nagyobb szünetet tervezett, de tavaly végül csupán az összeolvadás előtt álló korábbi TV stúdió még megkezdett projektjei futhattak csak ki. A 10 hónaposra szánt fősodorbeli lyuk 18 lett és bár a WandaVízió mindössze 1 hónapot csúszott, fázison belüli tervezett 4. helyével ellentétben nyitánnyá vált. Nem hiába nem ezzel akartak visszatérni, ám formabontóssága végett pont ez állt ellen leginkább a vírusnak és így talán még nagyobb figyelmet kapott. Jogosan? Attól függ, honnan nézzük…
Noha tárgyunk már az MCU 13. sorozata, a korábbi tucatból mindössze kettőnek volt karakterekben is közvetlen kapcsolata a filmekkel, és egy Végjáték béli écameót leszámítva a kisképernyőn debütálók közül senki sem köszönt be a nagyvásznon. Miután a korábbi szériákat gyártó Marvel TV összeolvadt az anyastúdióval és idén kifutottak az utolsó Netflix jogok is, ez innentől megváltozik. A Disney üzleti modellje a vírus miatt a Star Wars-ban debütált (az élőszereplős és animációs sorozatok összefűzésével), de valójában a Marvelnek szánták és a most jövő dömping miatt itt is lesz jóval hangsúlyosabb.
A Disney+ a mozik hiányában is alapvetően kitart eredeti koncepciója mellett, nem szívesen, főképp csak kellő indokkal (felár, karácsonyi ajándéknak eladott Oscar nevezhetőség) dob ki a platformra szuperprodukciókat. Viszont mivel a világ összes pénze is náluk van, eleve tudnak gyártani a többieknél drágább cuccokat, így aztán nyugodtan várhatnak a nyitásokra, nem kell kétségbeesésből budiba nézősen kirakni két óriásszörny pofozkodását.


Csak azért időztem ennyit az epizodikus tagolás kibontásán, mert kellően át akartam adni két dolgot: egyrészt hiába különálló minden rész, szépen egybefolyik. Másrészt viszont ha valamire, hát erre egyáltalán nem illik az X órás film vád, abban mesterien van felépítve, hogy ez kifejezetten hetiben működjön és darás nézésekkor más érzetet adjon majd, mint egy kompletten felpakolt szezon, ami lecseng 3-4 nap alatt, míg a Netflix nem dob föl mást.

Ahhoz, hogy az egész ennyire működjön, kellett még egy fontos elem: Elizabeth Olsen. Ha valami, akkor ez a többi érkező Disney+-os „spin-off”-ra is igaz lesz – végre ki tudnak teljesedni a moziban kevesebb időt kapott színészek, akikről MCU-n kívül tudjuk, hogy többre képesek adott esetben, csak eddig be voltak szorítva. Viszont a WandaVíziónál a koncepció és maga a karakter is tett egy ráadás faktort erre, mert eddig is az érdekesebb figurák közé tartozott, de most aztán a vártnál is nagyobb skálán lubickolhatott vele Lizzie. Az amnéziás és a világot épp újratanuló Vízió bőrében Paul Bettany új szinteket nem tett igazán az eddigiekhez (kivéve emberi formájában „tudatlan” sitcomosként), de szerepét ő is maximálisan kiélte, gondoljunk bele, hogy a Vasemberek idején még csak szinkronhangként tündökölt többnyire Tony páncéljában. Kémiájuk már a filmek nyúlfarknyi rájuk jutott idejében is jó volt, a velük töltött növekvő percek pedig nem rontották ezt el.
Karakterszinten volt még egy ismerős arcunk, de színészi bemutatkozásunk: Teyonah Parris a Marvel kapitányban látott kislány felnőttkori verziója, de az egész Monica Rambeau szál az a tipikus univerzumépítős volt, az a féle, amit rosszként szoktak felróni. Stáblistás jelenete kissé váratlan helyre tereli, de a WandaVízióban betöltött szerep inkább arra volt jó, hogy ne a Marvel kapitány 2-ben kelljen megszoknunk a színésznőt és sztorija ne a filmet terhelje. A főszereplők közül egyértelműen a legátlagosabb.
S ha már tervek: az azért apró csalódás, hogy a Fox felvásárlás után a mutánskérdést a Disney nem itt kezdte el taglalni, a jelek szerint Wanda és Pietro az MCU-ban nem feltétlen Magneto gyerekei, hanem az új eredetüket követik, ami pont a jogi hercehurcák miatt is alakult ki. Az Ultron kora szinkronjában lehet elhamarkodott volt a „mutáns”, aztán majd kiderül mit és hogyan retconolnak még. Kedves viszont, hogy nem felejti el a régi sorozatok létezését, agymosó habfürdő, sötét varázskönyv, lehet vadászni!
A WandaVízió tehát egy igen kettős rajtja lett az MCU 4. fázisának, a Marvelhez képest vakmerő hozzáállással, ami működik is, de mégis csak a márkanévhez hűen. Mivel elég egyedi, bőven ajánlható annak az egyszeri nézőnek is (röviden letudható, kétharmada kb. félóra körüli részekben mozog), aki képben van a filmekkel, de nem óriási rajongó, viszont a fanok számára – akik mondjuk már tuti látták – itt-ott necces lehet formabontóssága. Jól is van ez így, az pedig garantált, hogy Wanda visszatérése a Doctor Strange folytatásban ez és a remélhetőleg idén karácsonykor be is futó Pókember után kifejezetten érdekes lesz…


