
Amszter-damn
David O. Russell jött, látott és visszatért egy focicsapatnyi sztárral, hogy ismét az Akadémiánál próbáljon bevágódni. Ám az Amszterdam túlírt és elnyújtott végeredmény, ami után nem volna meglepő, ha inkább ők vágnák rá az ajtót.
Hét év sok idő. Lewis Hamilton háromszoros világbajnok lett, berobbant a Disney-Star Wars házasság első üdvöskéje, kitört a VW csoport dízelbotránya, még Obama volt az elnök és légdeszkás garázdák megrongálták a bíróság épü…ja izé, az egy másik 2015. De nem is kell ilyen globális horderejű dolgokban gondolkodni, elég akár abba, hogy konkrétan mi magunk mit csináltunk 7 évvel ezelőtt? Ha alapvetően ugyanazt is, valami csak történt azóta, ami jelzi az idő múlását. Én most csak arra akarok ezzel kilyukadni, hogy ez elengedő időnek kell legyen egy bármilyen átlagos projektre. És oké, hogy a filmkészítés nem feltétlen az, de kellő tapasztalattal azért általában elég, ha csak nem Avatarnak hívják a produkciót. George Miller után David O. Russell is 7 év után rukkolt elő új mozijával, bár a Joy nem hagyott maga után akkora nyomot, mint Furiosa és Max haragos útja. Nyomot inkább az hagyott legutóbb bennünk, mikor egy nagy sztárgárda mellett kétszámjegyű jelöléséből egy szép kövér nullát tudott Oscarra váltani a 2013-as Amerikai botrány. Az Amszterdam lehet ennek követője, már ha egyáltalán a korábbi betli után még kap rá esélyt.
Nem azt mondom, hogy nem kell a karakterépítésre időt szánni, csak míg ők épülnek, tudjuk jól, hogy a tucat sztár háromnegyede fog emiatt leépülni… illetve hát azt pont nem, ha fel se épülnek… szóval a többiek fognak olyan kevés időt kapni, hogy csoda, ha nem lesz egy káoszkatyvasz a végére az egész. Lehet tippelni, hogy mi lett. Na?
Nehéz ennél jobban leírnom spoiler nélkül ezt a problémát, amelyen nem igen segít a folyamatos műfajingadozás sem. Életrajzi? Történelmi? Ki tette krimi? Vígjáték? Szatíra? Kémfilm? Dráma? Thriller? Ez nem a TV Shop, ahol Horst bácsi az azonnali rendelés mellé ad még egy műfajt grátiszba, ebbe a kaotikába mindent megkapsz egyszerre. Tud jól állni egy filmnek, ha váltogatja a műfajait, aktuális példa A szomorúság háromszöge, de vannak rendezők, akik erre építették föl egész karrierjüket, Russell nem ilyen. Nagyot akar mondani, egy ma is aktuális gondolatot (ami azért tud áthallásos lenni itthon), ezzel nincs semmi baj, jó pillanat, de míg elérünk odáig, addigra már rég veszít annyit a lendület, hogy ne legyen igazán hatásos. 
A film nagy mentsége a sztárgárda, hisz rajtuk aztán nem múlott semmi. Ettől függetlenül a szálak mellett nyilván ők is egymástól veszik el az időt. Christian Bale és Margot Robbie remekek (és tartják tényleg nézhetőn a mozit), John David Washington viszont teljes átlagosságával elmarad tőlük. Rami Malek kicsit mintha még Bondot várná (csak most arisztokrata szűrővel), ha ott tetszett valakinek, itt is fog. Anya Taylor-Joy talán viszi a prímet a fontosabb mellékszereplők közül, bár tippre azért is, mert Robert De Nirónak ez mégis kisujjból lehozott volt. Mike Myers kapcsán sokaknál már az siker, ha nem idegesítő, szóval előnyből indul, Michael Shannon pedig hozza a kicsit sztereotip formáját (a Gyilkos járatból jobban fogunk rá emlékezni).

Az Amszterdam egy film részint a kapzsiságról, arról, amibe pont ő maga is beleesik. Sokat akar a szarka esete, mely távolról se nézhetetlen, de környezetében, témáiban és szituációiban sokkal több volt. Túlírt, túlírt, mégis láttunk már ilyen szövevényes cselekményt jól megvalósulni. Ebbe könnyű belehibázni, az már bosszantóbb, hogy mindezt a kaotikusságot alapvetően egy olyan bot egyszerű végkifejlet felé terelgeti, hogy nem értjük, mire volt ez a nagy felhajtás. Már amikor terelgeti, és nem válik teljesen érdektelenné és nyúzottá önmaga útkeresése közben. A színészek legalább tényleg megmentik a menthetőt – egy technikailag nagyon szépen megcsinált átlagos középszerre. Ha kap Oscar-jelölést, addig még emlékezni fogunk rá, de hosszabb távon aligha. Vagy mégis. Pont azért, amilyen. Rossz példa.


