
A szerelem (nem) fáj
Már tavaly is mutattak erős életjeleket a közepes büdzsével készített filmek, de idén eddig rég nem látott erőre kapott az óriás blockbusterek és a kis indie címek közötti „halott sáv”, amit a covid előtt még milliárdokat halmozó franchise-ok, majd maga a vírus és a streamingek szipolyoztak ki a mozikból, de most, az ipar néminemű válságánál mégis jól jönnek. A Novokain szintén jól jött, s lett kellemes meglepetés úgy, hogy a stílusának egy részét messze nem is először látjuk az elmúlt hónapokban.
Idén sem fest rosszul már most se az összkép, s bár a Farkasember új inkarnációja az eredetiségből kiesik, a jelenség tükrözésére alkalmas – az idei első Stephen King adaptációt viszont kivenném, azoknak mindig akadt helyük a horrortársaival együtt. De ott volt a Társ (ha már Jack Quiad), a két Soderbergh darab (Jelenlét, Fekete táska), a kritika címadója (a zárójeles nem nélkül), Statham és Ayer újabb lövése (A melós), vagy a múlt heti premierek (Gyilkos randi, Az amatőr). Aztán még a héten indul az új Coogler (Bűnösök) és Luc Besson (June & John), s bár Ben Affleck visszatérése könyvelőként nyilván folytatás, 8.5 év után nem sorozatgyártás, no meg mindkét rész bőven ezen a közepes kaliberben mozog.
A díjszezonban, melynek tipikus, minden évben felbukkanó mezőnyét most direkt nem vettem a fentiekbe (hisz ők sose spórolhatták meg a mozit), sokszor hangzott el az üzenet, hogy a stúdiók adjanak inkább X számú kisebb filmre pénzt, mintsem ugyanabból készítsenek egyet, ami majd potenciálisan bebukik. Sean Baker, mint az egyik élharcosa a filozófiának, most feltehetően örül, ugyanis ez a folyamat látszólag kezd teret nyerni, s mint a címlistából is kivehető, elég széles skálán mozogva történik a dolog műfajok terén. Ezúttal most nem homage-okkal és felélesztésekkel, hanem kvázi így idézzük meg a ’80-as/’90-es éveket (meg a 2000-resek elejét), amikor az aranykorukat élték az efféle alkotások, amik aztán a franchise-ok áldozataivá válva szép lassan kikoptak, illetve átterelődtek.
Ezek kicsengései főképp pejoratívak, s bár időnként tényleg megállják a helyüket, egyszerűen szüksége van kritizált tárgyaikra az egész iparnak. Hisz nem véletlenül most tértek vissza, pont akkor, amikor a nagy stúdiók kb. mindenre ráfizettek, mert épp egy vírus, épp egy sztrájk, épp egy válság, épp egy színészkiesés, épp egyik bukás a másik után, épp a streaming száműzetés, vagy épp a szuperhősök tetszhalottsága, amiből ha a következő két Bosszúállók se rántja ki őket, akkor már tényleg semmi.
A Novokain nem az a fajta film, ami különösebb ismertetést igényelne, a trailer tökéletesen átadja, miről és hogyan akar szólni. Egyetlen komolyabb spoiler azért elfért benne, no nem egy Shyamalan-féle történet végi újraértelmező plot twistként, hanem jóval korábban, de nem is baj, mert az infó által csak még szórakoztatóbbá válik az alapszitu és főhősünk útja, ráadásul hamar megválaszol egy logikai hibának tűnő elemet. Egyébként a sztori alapját egy valódi betegség ihlette, melynek szép kövér latin nevével most inkább nem támadom le a nagyérdeműt, a lényeg, hogy nem teljesen a valóságtól elrugaszkodott a kiindulópont.

Az akciókoreográfia végig jól követhető, nem a rosszul agyonvágott kategóriából való, ami kifejezetten fontos pozitívuma egy ilyen jellegű alkotásnak. Távol esik attól a fajta laza piszkos élvezettől, mint amilyen Matthew Vaughnt jellemezte 10 éve (már? öregszünk…) a Kingsman kimért stílusosságában (főképp a templomban), ez inkább a Kick-Ass féle szikár vonal kevésbé badassen. Itt ajánlom visszanézni a felhozott példákat a cikk kezdésénél, amely hármashoz még nyugodtan hozzácsaphatjuk a maradék pár idevágó jelenetét (Vészjelzés, A méhész, A szer (kicsit)), meg persze a Társt – de arról psszt, ha még valaki előtte áll.


A vígjátéki faktor másik fontos tartóoszlopa a dialógok, amiket nem egyedül Quaid visz a hátán. A párbeszédek, egysorosok és egyéb verbális beszólások, netán utalások egyrészről Jacob Batalonnal, másfelől a rablást, majd a címszereplő ámokfutását nyomozó zsarupárossal egészülnek ki, élükön a komikus karakterszínész Matt Walsh sokszor jelenetlopó fickójával. Ő is tipikusan az az arcra megvan, de fingod sincs a nevéről hapsi, akikről ha nekrológot kell firkantani a Face-re, általában a „Hollywood kis-nagyóriása” jelzővel illetjük. Érdemes átnézni, mikben játszott. Pár poént azért Midthunder is kap, főleg az elején és a végén (túszként ugye stagnál a rablók búvóhelyén), s azért a vagány csajszis imidzse se most marad abba, ezt már a film eleji kocsmázásnál leszűrhetjük, ami szinte Good Will Huntingot idéző módon (a telószám elkérése) menő a helyi nagyarc ellenében.
Itt-ott talán többet kihozhattak volna a high concept részéből a forgatókönyvnek, de hogy őszinte legyek, ebben sokkal több nem volt. A történetet lezárják, de abszolút jó alapokkal hagyjuk ott szereplőinket egy esetleges folytatásra. A Sokkal több, mint testőrnek vagy a Cranknek se álltak rosszul a 2. részek anno és egy olyan etap, ahol Amber már nem túszként töltené a játékidő nagyját, hanem aktívan a címszereplő oldalán, az olyan természetességgel nézetné magát, amilyen jó a kémia köztük. A halál itt úgyis relatív.
Szóval drukkoljunk a középkategória ezen friss tagjának (is), mert az elején kifejtettek miatt nagy szüksége van a filmvilágnak az ehhez fogható alkotások sikerére. Nem árt a változatosság sem, aztán ki tudja, lehet néhány év múlva, már ebből érkezik úgy a következő felvonás, ahogy idén Affleck könyvelője és Paul Odenkirk senkije is visszatér, holott egyikről se gondoltuk volna anno, hogy még látjuk őket. Sőt, utóbbi eleve csak egy John Wick rip-offként kezdte… és oh igen, Wick meg aztán a tökéletes kortárs példa, milyen az, ha ebből a környezetből beüt valami és hirtelen egy mindig várt nagy franchise-zá növi ki magát. Pont, mint anno az a kockázatos sivatagi forgatás Tunéziában, ami az ipar új reménye is lett…


