
Hosszabbítás a rájátszásban
Ha sorolni kéne a ’90-es éveket definiáló dolgokat, Tapsi Hapsi és Micheal Jordan kosarazása nyilván ott lenne. A 2010-es évek a ’80-asok dolgait akarta visszahozni és bár ez még nem csengett le, már ’90-esek nosztalgiája is elkezdődött. A Space Jam a Rocky IV státuszában van és nehéz elvonatkoztatni korszaktól, de ha objektíven nézzük, nem a filmművészet csúcsa. Így pedig nincs is nagyon lemaradva hozzá képest az Új kezdet, ahol inkább csak az a kérdés, kiknek is készült pontosan?
A ’90-es évek szülötteként még szép, hogy nekem is kiskorom meghatározó része volt Bill Murray üvöltése a meccsre érkezés pillanatában. A Roger Nyúl a pácban idején a Warner összedolgozott a Disneyvel és ki gondolta volna, hogy a közös Tapsi-Mickey és Dodó-Donald jelenetek után 4 évvel egy Superbowl reklámban látjuk viszont újra a hosszúfülűt élőszereplővel keveredni. A Nike, a Bolondos Dallamok és Michael Jordan az NBA-vel közösen olyan PR értéket képviselt, hogy utóéletét tekintve egyértelműen az azévi NFL döntő csúcsát jelentették. A reklámot követte a folytatás, majd maga a film, ami kiegészítve betétdalaival minden idők egyik, ha nem a legnagyobb piszkos élvezetévé vált gyakorlatilag azonnal. Az elmúlt negyed évszázadban pedig lényegében örök klasszikussá.
A biztató felvezetés után viszont a palánkról le kell essünk a földre. A Shrek óta kb. örök téma a direkt popkult utalások használata gyerekfilmekben, hisz azt a kicsik ugye nem igen érthetik. A Space Jam esetén ez anno nem volt annyira problémás, csak az NBA sztárok kapcsán, de az új részben annyira fontos szerepet játszik a többi Warner cím feltűnése, hogy ez sokaknak túlzó lehet. Ezen a ponton befogadónak kell lenni ez iránt a dramaturgiailag is fontos elem iránt, különben végünk. De ennyi nem elég a teljes boldogsághoz: annak ellenére, hogy a főmeccsen kívül klasszikus 2D-s formájukban jelennek meg szereplőink (ezt a Tom és Jerryben is értékeltem), maga a film csöppet se a régmúltat juttatja eszünkbe, mert süt róla, hogy amúgy a mai generációt célozza. És itt van a legnagyobb bibi.
Ellenben aki él-hal a popkult lufiért, azok számára garantáltan bejön majd a film. Nosztalgiából is egész jó, az itt-ott negyedik falas kikacsintások az ismerős szitura, a 25 évre, a csodavízre és persze Michael Jordanre egészen zseniálisak (és ezekből még a stáblista elején elkezdődő képek utolsó darabjáig is jut) és fontos az is, hogy nem köpi szembe az alapfilmet. Ez nem megerőszakolása annak. És leginkább azért, mert ha tényleg le tudjuk venni magunkról a ’90-es évek szemüvegét, akkor mélyen legbelül pontosan tudjuk: most egy relatíve nem jó film kapott egy, a maga korához képest hasonló színvonalú folytatást. Mert bizony a kettő között úgy istenigazából tényleg csak az évszám a különbség, semmi több.


A Space Jam: Új kezdet megítélése tehát nagyban függ előzetes hozzáállásunktól és popkult használatának elfogadásán, de mivel nem sértően bántó az amúgy se túl izmos, de közkedvelt elődjéhez, egyszeri nézésnek teljesen jó. Tényleg az a baja, hogy nem mert 100%-osan nosztalgiát játszani a mai korra való jellemzői mellett, amik meg pont roncsolják annyira, hogy ne legyen az a szerethetően önfeledt piszkos élvezet, mint amivel a címe összeforrt.


