
Képzeletbeli barát(ságtalan)ok
Hangzatos mondatok kísérték a tavalyi Torontói Filmfesztiválon debütált, majd Amerikában még augusztusban nyitó Firkákat, melyet elsőfilmes rendezője egy saját korábbi rövidjéből bővített ki. Az alig 3 millióból készült függetlenfilm valóban olyan, mintha a pályája csúcsán lévő Spielberg adaptált volna élőszereplőssé egy Pixar mozit.

Tavaly az „ez olyan, mintha egy élőszereplős Pixar volna” jeligét a Képzeletbeli barátok kapcsán hallhattuk, s noha ez igaz (Bing-Bong révén pedig az Agymanók hatás is erősebb), ez a Firkákra is könnyedén rárakható. Viszont arról szó sincs, hogy a jelenlegi kritika tárgya egy koppintás volna azzal a csavarral, amivel kombinálja John Krasinski cuki családi rendezését a kevésbé cuki, hangra érzékeny szörnyek elől való meneküléses dirigálásaival. A KB és a Firkák készülte valamennyire fedték egymást (ősbemutatójuk közt alig 4 hónap telt el), plusz aktuális alanyunk Seth Worley író-rendező 2020-as kisfilmjén, a Darker Colors-on nyugszik.
Worley ezzel lépett a nagyjátékfilmesek közé és ismerve a gigastúdiók azon szokását, hogy milyen sokszor szoktak projektjeikhez az indieszférából felrántani rendezőket, nem volnék meglepve, ha pár év múlva Seth nevét majd valamelyik látványközpontú franchise épp érkező darabjánál látnánk viszont. Amit ugyanis kihozott annyiból, amennyibe egy blockbusternél kb. a stáb és az utómunkások etetése kerülhet, mindezt úgy, hogy egy CGI orientált sztorit mesél el, az példaértékű.
A Jurassic párhuzam önmagában is jól megállja a helyét, hisz a sokszor csak morgós hangokkal sejtetős feszültségkeltő jelenetsorok, a költséget növelő teljes alakos lények mutogatásának arányai és a gyerekek mind kalapemelés Spielberg klasszikusa előtt. Sőt, a karakterek miatt elsőre nem is feltétlen az őslények ugorhatnak be, hanem akár az E. T., vagy bármi más, amikor kicsikkel és családi szándékkal forgatott. Fontos volt ezt így kiemelni, hisz Steven azért bőszen dolgozott velősebb darabokon is juniorokkal.


A Pixar hatása viszont magasan a leghangsúlyosabb, hisz az említetteken kívül (köztük az Agymanókkal) bizonyos részeiben akár a Szörny Rt. (még szép!), a WALL-E, a Fel!, a Luca és a Pirula Panda is felsejlik, szóval igazán bő egyveleget fedünk le a lámpások elmúlt 25 évéből. Pixar rajongóknak a Firkák igazából kötelező darab, amit csak megtámogat az arra fogékonyakat biztos megbőgető érzelmi csúcspont a fináléban, szóval zsepik legyenek kéznél.

A tesóját játszó Kue Lawrence pár fokkal haloványabbnak hat, ám ahogy egyre jobban csöppenünk bele a kalandokba, úgy válik egyre jobbá, hisz szép fokozatosan kap több teret és mélységet, s lesz szerethetőbb, utólag pedig összeáll: az eleinte szürkébb jelenlét koncepció, nem színészi erőtlenség. A sulibuszon további 3 nebulót ismerünk meg, kik közül 2 (és a sofőr) csak egy bizonyos pontig maradnak relevánsak, ami bár érthető a büdzséből fakadó szoros játékidő miatt, mind a szkript, mind az effektek profitálnak „eltűnésükből”, mégis hiányzik később az addig gondosan előkészített csapatdinamika, ami oly jellemző a műfajra (lásd: Stranger Things). Egy triónál általában azért többen kapnak figyelmet ezekben.
Az összes fenti pozitívum ellenére a Firkák nem akar és nem is tud egy bizonyos minőségen feljebb lépni. Akit a tartalma, a mondanivaló, a finom és kedves humora, tehát a karakterek és a történet érdekel, s minden mást ki tud zárni, az kifejezetten erős élménynek néz elébe.
A 3 millió dolcsi, ha valahol, a képi világon nagyon kiütközik. A kevés, olcsó helyszínnél ambiciózusabb megvalósítást érdemelt volna a sztori (fájóan hiányzik valami invázióféle), egy nagy zeneszerző csodát tudott volna művelni az alapanyaggal. Sokszor pedig nem is streaming, hanem régi TV-s matinéhatás pedig kézzel fogható a semleges díszleteken, az átlagos vágáson és a csak a Spielberget idéző snittjeiben igazán élő, amúgy feledhető operatőri munkán keresztül. De hát ezt a Disney ebédpénzéből gazdálkodták ki…
Oké, az fotorealisztikus volt, itt meg óriási papíralapú filc, csillám, zsírkréta meg a franc tudja, hányféle rajzolásra alkalmas matériakészletet nagyítottak föl, de basszus, még a lények által mozgatott növények sem néznek ki rosszul! Nagyon elvétve van 1-2 pillanat, ahol kilóg a szörnyláb (vagy kéz), de tényleg minden elismerésem, hogy ez nemhogy tableten odaadva a gyereknek, de őt moziba elráncigálva sem okoz majd kínos szájhúzogatásokat, mint sokszor a nagy költségvetésű társak, amik csak úgy zsongnak a hiteltelen trükkjeiktől.
A Firkák tehát az év egyik legkellemesebb, a semmiből jövő meglepetése, a pozitív csalódás netovábbja. A Pixar lelkizős énjéért rajongóknak és a kreatív művészlelkekkel azonosulóknak irány a mozi! Igazi lélekmelengető, mondanivalóját mélyen és gyönyörűen boncolgató kedves családi kaland ez, egy nagy tehetségnek látszó főszereplővel és egy csodaszámba menő vizuális minőséggel. No persze van, amiben érezni, mennyire kicsi produkció is valójában, s nem egy eleme mondatja azt, hogy nem feltétlen a nagyvásznakra termett, ez pedig kellőképp táplálhatja azon hangokat, akik a trailert látva passzolnák a netes megjelenésig.
Nekem is volt prekoncepcióm, számos hasonszőrű, nem túl acélos alkotás kering szerte a világban. Az előzetese alapján csak egy picit mutatta magát ez többnek, de a visszafogottabb kezdés után egy igazi kis gyöngyszemre lehetünk, ami sanszosan mozis kifutása után lesz igazán felfedezve a családok által. A várható szeretetét ott is megérdemli majd (a stáblista extrája meg pláne az otthoni nézést célozza), ám temérdek érv szól amellett, hogy az ilyen apró filmecskék is joggal kerülnek be a mozikba. Joggal, csak láthatatlanul…


