
Egy filozófiai blockbuster melankóliája
Mikor a XXI. századi tömeggyártásban egy olyan kultikus filmhez nyúlnak hozzá Hollywoodban, ami szeplőtlen tökéletességével valami maradandót vitt a filmtörténelembe, elfog minket a kétely, hogy ez csak egy rossz álom lehet. Azonban a Szárnyas fejvadász 2049 beteljesíti vágyainkat, végre született egy méltó folytatás, ami tovább viszi a 82-es film eszmeiségét.
Sokszor esnek abba a hibába az újrázások, hogy görcsösen próbálnak tökéletesek lenni, tisztelegni az eredeti előtt, valami kortárs high-tech látványt belevinni, azonban a „túl sokat markol, keveset fog” problémába esnek és az egész egy villódzó látványorgiává fajul (lásd. Ghost in the Shell film változata, Jurassic World és a hamarosan érkező Jumanji: Welcome to the Jungle-nek sem jósolok szebb jövőt). Denis Villeneuve korunk Kubrick-ja, hiszen nem(csak) látványban képes megragadni, amit sokan elfelejtettek, hanem szellemében is: mégpedig azt, hogy a sci-fi műfaja a legtökéletesebb festővászna annak, hogy elmélkedjünk azon, mi az az ember és a túlvizualizált társadalmunkban kicsit elgondolkodjunk azon, mi az, ami valódi. Az Érkezés így lehetett egy kicsit megosztó, de számomra egy mélységesen lírai költemény.



A zenei elemekért most nem Vangelis volt a felelős, hanem Hans Zimmer, de a new age hangzásvilága keveredve a zajzenével nagyon atmoszférikus világot teremtett nekünk. Természetesen tűnnek fel az eredeti filmből is szereplők/képek/hangok/hangulatok, így válik a Szárnyas fejvadász 2049 komolyan vehető folytatássá, ami meghat…. és végre újból gondolkodóvá is teszi a nézőt.



