Ferrari, rendező: Michael Mann; szereplők: Adam Driver, Penélope Cruz, Gabriel Leone, Shailene Woodley, Giuseppe Fesitine, Daniela Piperno, Patrick Dempsey, Jack O’Connell, Michele Savoia, Sarah Gadon, Domenico Fortunato, Derek Hill, Marino Franchitti, Valentina Bellé, Ben Collins; életrajzi és sportdráma, 130 perc, 2023 (16)
Házassági történet
Michael Mann 2015 óta egy TV-s rendezésen, a Szemtől szemben 2 előkészítésén és Az aszfalt királyai producerségén kívül csak az első hollywoodi, Enzo Ferrari főszereplésű filmmel foglalkozott. Hosszú volt a várakozás és 8 éve a Blackhat nem volt túl méltó, így még inkább kiéhezhettünk egy minőségi darabra tőle. A Ferrarival ez kábé megérkezett, de azért nem árt tudni, mire vesz jegyet az ember, mert anélkül könnyen csalódás érheti.
Mivel ez már a 6. olyan játékfilm, melyben valamiképp megjelenik a híres márkaalapító, készült egy külön írás az előzőkről. Meg arról, hogy anno a sajtó miként keverte össze Az aszfalt királyait (Ford v Ferrarit) ezzel, miért volt félreérthető Christian Bale egyik hízása, na meg, hogy Michael Mann milyen pereskedésbe bonyolódott az akkor 87-88 éves Enzóval, mely indítás után az elmúlt bő két évtizedre miként vált szakmán belül a legmagátólértetődőbbnek a rendezői székébe. Most ezekkel és az elmúlt évek rögös útjával nem terhelem a felvezető kört, erre ott a háttéranyag. De néhol muszáj lesz a Ferrarit az olaszok saját 2003-as filmjével összevetni.
Ha már olaszok, Mann rendkívüli autentikusságával kell kezdeni. A Ferrari atmoszférája sokkal mélyebben részletgazdag, mint gondolnánk. Az hagyján, hogy a családi nyughely a temetőben eredeti (ezt a hazaiak is használták 20 éve), de a látható modenai terek mind Enzo hétköznapjaihoz tartoztak. A lakáson belüli részek díszletek, de a kapualj és a 11-es házszám, az újságos, a szökőkút, a pár lépésre lévő színház (ahol operára mennek – maga a belső már a város operaháza), a templom és a borbélyszalon pont azok, ahol Enzo is élte életét. Hogy még komolyabb legyen, a napi borotválkozásra Adam Driver pontosan arra a székhelyre ül, amely Enzóé volt, aki pedig elvégzi rajta a fazonigazítást, nem más, mint Enzo borbélyának fia. És lehet még fokozni: több öreg szerelő valóban korábbi csapattag volt – még Lauda idejéről.


Jó, megérkezik a „nagy és egyetlen” Jean Behra, de ez csak a körüllengő szavaktól lesz valami, bevágva teljesen pátoszmentesen száll le egy fickó, táskájában védőszemüveggel és bőrsisakkal. Fantasztikusan tease-el Mann azzal is, ahogy Enzo a kiskocsiját sietősen meghajtja és egy abszolúte nem versenygép terelgetésénél is már olyan eszköztárat használva látunk egy sima közúti kanyarvételt és sebváltást, mintha épp a vb-cím és Le Mans megnyerése múlna egyszerre rajta. Az istentiszteleti időmérés is frenetikus, tud még az öreg!







Van 2 eyecandyként jelenlévő szerelmi szál, az egyik a De Porgato párjaként felbukkanó csillag, Linda Christian, aki az utolsó Weissmuller féle Tarzanban és a Connery éra előtt 8 évvel készült Casino Royale Bond lányaként tündökölt (mint „Vesper”), őt Sarah Gadon alakítja, de érdemben csak egy híres boxkiállós csókfotó megszületéséhez használják. A másik nővel, a fotós Cecillia Manziniként feltűnő Valentina Bellével (aki Eugenio Castellotti barátnője volt, de nem ’57-ben) együtt van egy olyan szerepük, ami jól bemutatja Enzo hozzáállását versenyzői magánéletéhez és ezek csak még erősebbé teszik a Grand Prix-ben lévő megjelenítést – 57 évvel azután!
Jó, jó, szóval a kamaradrámák lassítják a filmet… na de most gyorsuljunk! Vegyük sorra a technikai frontot, ha már technikai sport. Dempseynél már említettem, hogy kaszkadőri fizura nem kellett félretenni, ez nem csak nála igaz. Többen úgy szerepelnek, hogy nem színészek. A nagy zsongást keltő Behra bőrében Derek Hillt tisztelhetjük, aki a Ford v Ferrariban Bruce McLaren volt. A tesztpálya másik fenegyerekét, Castellottit egy bizonyos Marino Franchitti személyesíti meg (a volán mellett az ágyban is), akinek vezetékneve ismerősen csenghet, legrosszabb esetben a Felpörgetvéből lehet meg igencsak sikeres bátyja.
Hogy mainstreamebb is legyek: Stirling Moss-ként azt a Ben Collinst látjuk, akinek hazai pálya a popkúltúra. Az aszfalt királyaiban ő Bale váltótársa, ő vezette Daniel Craig Astonjait (a Casino Royale bukfenccel Guinness rekorder) és volt jó ideig a Top Gear Stigje, mígnem pont egy hungaroringi versenyen lepleződött le. Ehhez képest az, hogy Marc Gené, a Schumacher korszak egyik legfőbb teszt/tartalékos/fejlesztője, csak cameózik, szinte sértő. Mann tehát nem akárkikre bízta a négykerekűeket, Le Mans-i kategóriadobogójával pedig Dempsey se lóg ki, így amikor közeli versenyjeleneteket látunk, ott bizony teljesen éles a hajsza.

Daniel Pemberton hallatán instant elönt az izgatottság, ezúttal takaréklángon égett, ami sajnálatos Hans Zimmer és Marco Beltrami füleinkbe kúszó tételei után, de nézzük el, Gwen témái így is az év zenéi. Előzetesen félő volt a CGI, de az egyetlen kirívó esetet sikerült a trailerbe elhelyezni: az tényleg nincs a helyzet magaslatán, viszont erre a kezdetek óta azt mondtam, hogy ez a Rush-nál szintén gyenge pont (Lauda balesete is sánta kissé) és mégis szeretjük. Ráadásul Ron Howard művével ellentétben csupán 1 meeeh snittünk van itt. Végeredménye kétség kívül az, amit megígértek: az eddigi legsokkolóbban és brutálisabban ábrázolt, megtörtént versenybalesetet feldolgozó játékfilmes jelenet. Ez igen. A másik bukás viszont rettentően bénácska… az a próbababa… phuhh! Azt engedjük el, hogy a Mille Miglia a percenkénti indításaival inkább hasonlított egy maratoni terepralira (csak sivatag helyett közúton), így az ádáz pozícióharcok nem voltak rá úgy jellemzők, mint a vásznon láthatóan.

A Ferrari házaspár között szenzációs a kémia, és ha sikerül túllépnünk a spórolósra vett maszkmunkán, akkor Driver és Cruz minden dicséretet megérdemelnek. Sajnálhatjuk, hogy kevesebbet vagyunk emiatt a pályákon és első sorban inkább egy életrajzi drámát, mintsem egy sportfilmet nézünk, amint sikerül belehelyezünk magukat a fantasztikus bevezetés után a kontextusba (előismeret előny, de nem elvárás), kellően érdekesen tálalja a mozi a cég és a család körüli szálakat, még ha néhány időkeverési módszerrel a másutt gondos realizmusra törekvő történetmesélésén ront is. Laikusként nyilván a pár név emlegetéséből fakadó mosoly és cameók tovaszállnak, de aki szereti a jó filmeket, ezzel nem tesz rossz (ágaskodó) lóra. Michael Mann visszatért és nem kell aggódni vénsége miatt, még akár jól sülhet el 30 év után a Szemtől szemben 2 is. Robert De Niróval pedig igazán újraindulhatna a másik projekt, mert bőven van még a Commendatore életéből színvonalasan elmesélhető sztori. Az eddigi 6 adaptációba se fért bele minden, ami megérhet egy-egy „epizódot”. Forza Ferrari!
Megtekintés utánra pedig melegen ajánlott ez a videó, ahol a filmben is fontos szerepet kapó Piero megosztja saját gondolatait a látottakról és édesapjáról, spoileresen:




