Top 5-nek indult, néhol sikerült is. Van, aki rangsorolt, egyesek pedig évösszegzőt írtak. Többnyire a hazai bemutatók dátumai voltak az irányadóak, ám néhol becsúszott néhány forgalmazáson kívüli alkotás is.
HUJBI

1. Csak Isten bocsáthat meg – a minimálmozi iránt érzett rajongásom sokakat megdöbbentett és ez nekem már elég. Valószínűleg nem csak a közvetlen környezetre hat sokkolóan, hogy moziban négyszer néztem meg, ebből egyszer tök egyedül, ez volt az idei legszürreálisabb moziélményem. (kritika)
2. Philomena – az év legszórakoztatóbb párosa (kritika), 3. Dermesztő mélység – olyat ad, amit kevés film (kritika), 4. Emberrablás – Hanks nélkül is lehet kalózfilmet csinálni, sőt, 5. Alabama és Monroe – ízig-vérig európai country (kritika), 6. Gravitáció – egyáltalán nem súlytalan (kritika), 7. Derült égből fasírt 2 – beteg egy film, de a készítőknek bizonyíthatóan volt gyerekszobája (kritika), 8. Szörny Egyetem – az előzményfilm zseniális ötlet, 9. Barátunk, Superman – nagyon szerethető (kritika), 10. Dom Hemingway – nem csak a farokmonológ miatt (kritika),11. Adéle élete – 1-2. fejezet (kritika), 12. A házban (kritika),13. Éjféli gyors Lisszabonba (kritika),14. Metro Manila (kritika), 15. Ezerízű szerelem (kritika)
És akkor ott tartok, hogy valahova be kéne sorolnom olyanokat, mint a Gyilkos Joe (kritika), Fogságban (kritika), Vadászat (kritika), Vasember 3 (kritika), Sötétségben – Star Trek (kritika), Francis Ha (kritika), The World’s End stb, de akkor újra kéne írnom az egészet.
Újragondolva az évet, nem volt elpocsékolt idő a Tűzgyűrű, Feledés (kritika), a Philips kapitány (kritika) az A.C.A.B. – Minden zsaru rohadék, a Nagy Gatsby és még sok más film megnézése sem. Nehéz munka a kritikusé.
CHEESE
A nagy szépség
Paolo Sorrentino rendező bebizonyította, hogy létezik még az igazi filmművészet, ezt pedig csupa nagybetűvel írta a vászonra. Róma himnusza tökéletesre komponálva, költői filmopera, Fellini mosolyog fent, mert 2013-ban valahogy ő is így rendezné meg Az édes életet. Tony Servillo napjaink legszuggesztívebb férfiszínészek egyike. Remélem, tananyaggá válik, máskülönben minden esztéta térden lépcsőzzön fel a Moszkva téren.
A vadászat

Senki többet
Giuseppe Tornatore egy másik olyan olasz szerzői filmes, aki mindig izgalmas és úgy szentimentális, hogy nem érezzük mesterkéltnek. Műfaji labirintusában (sokáig nem lehet tudni romantikus-dráma-krimi) megint orrunknál fogva vezet. Geoffre Rush ritkán fog ki gyenge napot, ezért külön öröm, mikor a vállára tesznek egy egész mozit. Ahogyan a nőket csodálva üldögél magánképtárában, majd a háttérben Morricone kórusa megszólal… bizony a játékidő alatt többször felvillan a mozikatarzis lámpája, szipogunk, a végén meg sepregetjük az állunk.
Hogyan nevezzelek?

A nagy Gatsby
Az örök romantikus énem ezt választotta az álomgyári termésből, mert ez visszakacsint a filmkészítés hőskorába: Baz Luhrmann szokásos giccsbehajló, ám utánozhatatlan vizuálorgiája, erős kampány a letöltögetés ellen, megszolgált indok a moziba járásra. Bitang erős soundtrack, Leo és Joel Edgerton kiváló alakítást nyújt, no és persze hiszünk abban az átkozott zöld fényben.
Az idei fontos mozik között (más hangulatomban talán a kiemeltek közé kerültek volna): Fogságban, Alabama és Monroe, Adéle élete 1-2. fejezet, Gravitáció, Phillips kapitány, A messzi dél vadjai (kritika), Kényszerleszállás (kritika),Zero Dark Thirty – A Bin Láden hajsza (kritika), A házban, Túl a fenyvesen, Philomena, A Wall Street farkasa.
ZSÓFI
Gyilkos Joe
William Friedkin filmjét a szélsőségek finom ábrázolása, kifordult világa és az azonosulásra minden szempontból alkalmatlan szereplői ellenére is rendkívül élvezi a néző a már-már beteges fekete humora miatt. Matthew McConaughey játéka elképesztő, hol totálisan kimért, pedáns, tisztelettudó és precíz, hol pedig velejéig romlott, őrült és gyomorforgató. Nem is pusztán a trágárság, vagy a meztelenkedés, az erőszak és perverzitás naturális ábrázolása, hanem ezek össztánca egy texasi, mocsokban tocsogó lakókocsi-telepen az, ami miatt 18-as karikát kaphatott a film, és ami a nézőben is valóban zsigerig ható élményt okoz, és sokáig maradandó is lesz, kiváltképp a zárójelenet dinamikussága miatt. (kritika)
ParaNorman

Vadászat
Mads Mikkelsen a kisközösség/család válságáról szóló filmjeiben mindig erős alakítást nyújt, de a Vadászatban különösen intenzív a játéka. A nehéz és kényes téma miatt a legapróbb részleten elcsúszhatott volna a film, de végig feszes tempót diktált az érzelmek terén mind a szereplőkben, mind a nézőben. A film legnagyobb csavarja, társadalom felé intézett pofonja az, hogy az ártatlanul vádolt főhőssel való azonosulást többek közt a sztereotípiáktól és önzőségtől megvakult barátok és ismerősök reakciói segítik, akiktől legtöbbször elhatárolja magát a néző, miközben szembesül azzal, hogy nem sokban különbözne tőlük hasonló helyzetben.
Isteni műszak

Gravitáció
Sosem gondoltuk volna, hogy egy Sandra Bullock-filmet fogunk legtöbbször emlegetni filmes toplistákban. Ráadásul egy szinte egyszereplős alkotást, amiben avatari mennyiségű CGI van, aminek különösen való a 3D, és amit nem szúrtak el magyar szinkronnal. A végeredmény vizuálisan és akusztikailag is lenyűgöző, félelmetes és megnyugtató, hihető és egyben hihetetlen. A pontosan beütemezett izgalmi részek és a zárójelenet túláradó hollywoodiassága sem billentette meg azt az érzelmi és látványbéli egyensúlyt, amit Alfonzo és Jonás Cuarón megálmodott.
Itthon bemutatott további kedvencek: Hogyan nevezzelek? (kritika), Eleven testek, Démonok között, Insidious 2: A gonosz háza, Django elszabadul (kritika), Gyilkos vágyak (kritika), The Master (videokritika), Don Jon, Frances Ha (kritika), Napos oldal (kritika), Szörny Egyetem, Rontó Ralph (kritika)


