
Hull a hó és hózik, Mikulás meg hiányzik
Az amerikaiak a télapó helyett a hálaadással kezdik az ünnepi szezont, de üzletileg a halloweeni, halottak napi (persze Mexikóval kiegészülve) zsongás után november elejétől jöhetnek a karácsonyi plázadíszek, Mariah Carey és persze Hollywood ide időzített felhozatala. Idén Dwayne Johnson és Chris Evans forgatási és forgalmazási gondoktól sem mentes akcióvígjátéka, A hullahó-akció nyitja a sort, ami bár próbálkozik több eredeti ötlettel, a témában már nehéz maradandóan újat mutatni. Most is csak részben sikerült.
A több száz régi TV/VHS sablonalkotással tele van az internet, a DVD piac csak folytatta, a streaming bejövetele pedig életben tartotta a sorozatgyártású műfajt, amikből az év utolsó két hónapjában mindig simán kijön annyi futószalagtermék, amennyit az MCU 11 év alatt termelt ki magából a Végjátékig. Persze megvan ezeknek is a célközönsége, elvégre, ha nem volna, nem készülne ennyi, aztán amikor a következő ünnepkor valaki ismét elkezd maratonozni, lehet az egyik lejátszás 58. percében jön rá, hogy amúgy azt már 2 éve látta, csak ennyire maradt meg az évi 25-30 másik mellett, a címe pedig mindegy is mi volt, csak legyen benne a karácsony.




Rock egója ide, vagy oda, és hiába szólhatott bele a dolgokba, megtévesztő, hogy ő van a stáblista tetején. A főszereplő sokkal inkább Chris Evans, őt látjuk a flashback prológusban, vele indít a jelen, az ő családi helyzete van rendesen kibontva (és nem csak elmesélve két párbeszédben), az ő jellemfejlődése történik meg szebben (és nem csak egy pillantás alatt) és neki kell a nagyobb színészi paletta. Evans valósággal lubickol ebben a hitetlenkedő profi csibész, zsebtolvaj, hacker, fejvadász, szélhámos… szóval életművész szerepben, játékában pedig sokszor visszaköszön a Tőrbe ejtve, szóval lopja a show-t. Egy pillanatig nem érződik, hogy akkor most görcsösen le akarja építeni imázsából Amerika Kapitányt, azt nyári nagy cameójával próbálta. Ez pedig úgy kell a nézőnek, mint Mikulásnak a telizsák, mert a másik oldalon ott van Dwayne, aki… aki most tényleg csak egy szikla.
Hol van már a nagydumás keménycsávó Hobbs? Hol van már a szórakoztató gyereklelkű Jumanji karakter? Netán az olyan vidám Disney alakítások, mint a Dzsungeltúra, vagy a Vaiana? Félreértés ne essék, nem bűnrossz DJ, nem indult el a Hulk hogani úton lefelé, csak napjaink egyik legnagyobb filmsztárjától az elmúlt 13-15 év során egy családi filmben, nem pont ezt szoktuk meg. Ez inkább a 20 évvel ezelőtti önmaga, amikor messze nem volt még ennyire kiforrott húzónév, csupán a következő WWE-s, aki már – az előzőeknél nagyobb potenciállal – szerepelni kezdett a szorítón túl. Mondjuk színészileg Rockhoz időközben lazán felért John Cena ugyanazon értékekben, Dave Bautista pedig rég átugrotta őket. Johnsonon továbbra is látni, mennyire remek élőszereplős Buzz Lightyear lehetne még mindig, de az rég rossz, ha ezen réges régi hasonlóságon túl más nem igazán ugrik be róla.
Az egész karácsonyi modernizálás nagyon elmés és aktuális, továbbá egy másik műfajnak a kvázi paródiája, ahol 1-2 pillanatra biztos elmosolyodunk, hisz nincs a képben közben Toretto bambulása. Ez a szál, a pár kreatív megvalósítás menti meg a mozit attól, hogy csak azért emlékezzünk rá, hogy ebben rabolják el a Mikulást és ahol Chirs Evans tök jó. Simmons épp annyit és úgy szerepel, amennyit kell, konkrét izmozás meg csak a traileres jelenetben van, a bő piros ruci alatt nem annyira feltűnőek úgysem a testi adottságok, de néhol tényleg remek, hogy nem túlsúllyal csinál pár dolgot. Komoly, hogy JK ennyire felkészült erre így közel a 70-hez, nyilván kisujjból hozza, amit kell. Agyonpromózottként még itt van Lucy Liu, aki mondjuk se több, se kevesebb a trailerben láthatóaknál, inkább csak a maga módján ugyanolyan semmilyen, mint Rock. Negatívan se lóg ki, csak erősíti a középszerűséget. Ám van egy másik veterán színésznő a stábban, aki nagyon kevés időt kap és nem tud kibontakozni (pedig ismert figurát játszik), hiába az átlag alakítás, ő már kellemes meglepi.

A krampusz maszkja alatt elszórtan Kristofer Hivju található, a norvég Evans-hez hasonlóan sziporkázik. Az ő főjelenete talán kicsit elnyújtott, vagyis hosszabb, mint amire számítanánk, de nem zavaró. A film ritmusa tök oké, s bár elsőre a 123 perc soknak tűnhet, ez inkább csak egy evolúció. A karácsonyi film most is pont annyival rövidebb a trendi blockbuster hossznál, mint régen, ez meg épp a kettő határán próbálkozik – no meg a Reszkessetek, betörők! 2 is csak néhány perccel rövidebb. A humor egyébként működik, s habár nem mindenki fog egyszerre mindenen röhögni, egy nagy lélekszámú közönséggel valaki valamin mindig.
A Hullahó-akció – mint olyan sok más modern karácsonyi cucc – nem tud újat mondani. Nem látunk friss tanulságot, a csontokat már rég és sokszor lerágta az ipar. De nem is feltétlen célja. Az ugyanis inkább a modernizálás, egy olyan köntösbe helyezése a témának, amiben még nem volt, hisz ez egy kémfilmes-világmegmentős, néhol őrült akciófilm kabátját húzta föl egy klasszikus haver zsarufilm pulcsijára. Míg a kabát jól melegít, a pulcsit itt-ott össze kéne varrni ahhoz, hogy az ünnepet szintén magában hordozó Halálos fegyver közelébe érjen.


