
Maradj talpon!
James Gunn biztosan szerette a Kingsman templomjelenetét. A galaxis őrzőivel már bizonyította, hogy a csapatdinamikát és a legkevésbé se fősodros képregényfigurákat jól tudja mozgatni. A 2016-os Öngyilkos osztag a Warnertől egy távoli válaszreakció volt Űrlordékra (meg Deadpoolra), de több oldalról is félresiklott. Ezúttal viszont maga Gunn vehette át hirtelen jött szabadidejében a csapatot – teljes kreatív kontrollal. Bár a történet botegyszerű, a lehetőséget köszönte szépen és nagyon is kihasználta!

De milyen jól tették, hogy nem tették! Az Aquamanben volt pár hasonlóan hibbant ötlet, az egy nagy költségvetésű piszkos élvezet volt, de azért korlátozta a korhatára. Na a hibbant őrület itt is megvan és bár közel se annyira látványos, vagy eredeti (Atlantisz ugye nem egy túlhasznált környezet), a frissesség nagyon durván megvan. Mintha a Galaxis őrzői bespeedezte volna magát Kingsmannel, csak nem 1-2 koncentrált jelenetbe belőve a változatos és natúr haláltusákat, hanem az egész játékidőre elszórva. Mainstream filmben ez a fajta, direkt vicces vérengzés ezzel a büdzsével nagyon ritka. Tulajdonképp Rodriguez és Tarantino legmocskosabb grindhouse álmait látjuk megelevenedve Sly és Schwarzi klasszikus egyszemélyes hadsereg üzemmódban letolt hullahegyeivel a VHS korszakból meg a John Rambóból. És az egész meg van fejelve a jelenleg elvárt stílussal meg humorvilággal emellé.
Kezdjük a visszatérőkkel: Margot Robbie nyilván jobban kitombolhatta magát önálló(bb) filmjében még pont a pandémia előtt, és mivel már az újdonság ereje sincs meg nála, nem baj, hogy picit pihenteti most Harleyt. Hozza azt, amit eddig, szóval abszolút jól érzi magát a bőrében, de inkább az az érdekes, ahogy összevethetjük a 3 teljesen más stílusú rendező alatt lévő különbségeket. Viola Davis ezzel szemben 1:1-ben mentette át játékát, csupán durvább és fenyegetőbb mondatokat adtak a szájába, így most már még inkább közelít a képregényes alaphoz. Jai Courtney az előző rész egyik kellemes meglepetése, a Ragadozó madarakban is kapott egy poént, vele van a visszautalás is, még szép, hogy megtartották! Anger Zsolt Courtney-McGregor-Courtney ugrálása viszont nem olyan természetes, mint ahogy Széles Tamásból lett Zod és Batman, de a szinkronról majd még később. A legnagyobb váltás Joel Kinnamant érte, Rick Flagg ugyanis csak az első negyedben emlékeztet teljesen régi önmagára és tudva, hogy zártuk 5 éve a sztorit, nála elkélt volna egy jobb átmenet.
Még csomó teljes értékű csapattagon kéne végigmennem, de egyszerűen lehetetlen. Van itt ugye patkányokkal beszélő narkolepsziás árvalány, napi kétszer pöttyöket hányó és dobáló mémmé vált Batman gonosz (a Legóban utaltak is rá, kb. ő az új Bumeráng kapitány), aztán ALK, akinek rövidítését inkább nem lövöm el (de a sorba beillik), a több tucat gyereket megölő emberszabású óriásmenyét… és a Cápakirály. Egy igazán király cápa. Na ő valami egészen frenetikus, ha úgy vesszük, akkor Groot megfelelője. Sylvester Stallonét nyerték meg az együgyű, béna, beszélni épp tanuló 3-4 éves értelmi szintjével és Micimackó naivitásával rendelkező emberevő nagy fehér hangjának és ezt a szinkron is lekövette Gáti Oszkárral – baromi szórakoztatóan. Hiába komolyabb a karakter eredetileg (a Flash sorozatban többször is láthattuk egy másik inkarnációját), amit Gunn kihozott belőle, az olyan, mintha átültette volna a minyonokat 18+-osan véres kiadásba. Zseni!
Önmagában a történet az nem épp egy Ikea útmutató, igazából nem sokkal komplikáltabb egy Harag útjánál, de a szereplőket jól kezeli és a humort jól adagolja, így pont elég ez a váz. 2016-ban is hasonló alapok voltak, de még talán az is egy picit árnyaltabb összességében. Szintén hasonlóság, hogy a fináléra a film addigi vizuáljaihoz képest visszaesünk, bár itt csak pár snittnél kaphatjuk fel a fejünket a CGI láttán, de azt bevállalták fényes nappal. A vége is csak azért bajos, mert akár mellette párhuzamosan is látjuk azokat (pl. a cápát), ahol meg kifogástalan, így meg kissé felemás lesz, de nem elviselhetetlen. Végül pedig a dalok. Igen nagy szelete lehetett az előző rész költségeinek, itt ezen érezhetően spóroltak. Gunn a nagyon szexi zeneválasztást a Marvelnél hagyta, a nyitó és ismert Johnny Cash nóta után (amit az Egy dühös ember is használt) nem egy best of mix jön majd. Hiába volt az is egy megosztó pontja a 2016-osnak, picit azért hiányzott, pláne Gunn-nal a fedélzeten.
Viszont ennyi. Ezzel ki is fújt minden, ami objektíven, az ember hozzáállásától függetlenül is kilóg. Nagy szavakat nem akarok használni, 5 éve is próbáltam meglátni és kiemelni a jót, sőt az akkor felvetett javítható részeket sikerült is tartani. Valószínűleg az alkotás felé tanúsított irdatlan szeretet abból is fakad, hogy ekkora a különbség a két rész között, és talán sokak nagyon lecsavart elvárásokkal ültek be, amiből aztán nyilván csak jól jöhettek ki. De akik alapvetően a stábot látva már előre érezték, hogy ez bizony potenciálisan bitang jó lesz, azok se fognak csalódni. Ugye ha végzett az Őrzőkkel, Gunn még visszatér ide?
Ha beránt az őrület és bírod a viccesen ábrázolt oldschool vérengzést, akkor csalódva garantáltan nem távozol. Csupán az óriás szuperlatívuszokat kerülném el, mert biztos vagyok benne, hogy nem egyedül számomra volt papírforma az a minőség, amit Gunn-nék összehoztak. Meg aztán a sztori tényleg nem egy nagy dolog. Minden más viszont – nekünk magyaroknak Gáti hangjátékával együtt – a fentieknek megfelelve kihagyhatatlan élmény!
(Van stáblista utáni jelenet!)


