
(f)Airplay
Ben Affleck ismét rendezésre adta a fejét, hogy igazán magával ragadóan elmeséljen egy elsőre amúgy unalmasnak, vagy a szakavatottakon kívül érdektelennek tűnő történetet arról, ahogy épp sikertelen üzletemberek tárgyalnak egy fiatal tehetség jövőbeli cipőellátmányáról. Szerencsére az Air ennél sokkal többet ad.


Bár az OST-re biztos sok ment el, szerencsére jutott másra is a büdzséből. A ’80-as évek hangulat környezetileg is ott van a szeren, bár az annyira nem akar a képünkbe mászni, mint mondjuk a Stranger Things-nél, viszont ez a visszafogottabb mód, amit az Oscarbait filmek használnak, teljesen jól illett ide. Nem tudom, mennyire volt tudatos, hogy Matt Damon irodai monitorán ott parkolt egy kis Shelby Cobra, de a ’39-es születésű játékos megfigyelőnek az simán lehet fiatalkorából egy ikon, akár megformálta Carroll Shelbyt, akár nem.
Első írói munkának ígéretes debütálás ez Alex Converytől. Energikus stílusában az Air sokkal inkább hajaz Adam McKay szatíráira, különösképp az Alelnök–Nagy dobás kombóra (s közel se a Taplógázra, ha már sport), miközben a szinkronoz egy jelenet erejéig mintha felkérték volna Mucsit káromkodási tanácsadónak, reklámozva nyelvünk sokszínűségét (a nem pontos Rocky idézetért viszont ejnye!). Egyszerűen ez a lendület annyira sodor magával, hogy simán szemet tudunk hunyni a film pár hiányossága, hibája felett, mert lehet elsőre észre se vesszük azokat. Meg inkább csak szőrszálhasogatás útján jöhetnek létre, mert a legnagyobb baj a történelmi hűtlenség lehetne, de pont ezért a bombasztikus tempó. Tény, a szakmabelieknek aranybánya lesz belekötni, ez még úgyis feltűnő, ha az ember (mint én) amúgy egyáltalán nincs otthon a kosárban. Szóval mindent így kezeljenek a rajongó olvasók, plusz vágom a terepet, de el lehet ismerni egy jó filmet a hibáival, magam is kekeckedtem már hazai pályán.

A stáb tehát nem egyenként, hanem összegészében járul hozzá a mozi sodrásához, több sziporkázó karaktermomentummal, mint egy ilyen jellegű sztoritól azt várni lehetne. Az összesség igaz mindenre a filmben: se a rendezés, se az írás, igazából a zenén kívül semmi nem igazán kiemelkedő (és a „slágerrádió” se egyedi), Vegas egyjelenetes ábrázolása meg túl kevés, hogy kiemelhető legyen (mert amúgy nagyon igényes), viszont a sok kicsi sokra megy alapon hamar elpattog ez a 112 perc.
Igazán kellemes meglepetés, elvégre a trailer nem éreztette velünk azt, hogy ne volna ez is hasonló többi társához. Azokhoz eleve csak félig-meddig tettem oda Az aszfalt királyait, ahol azért vannak kvázi akciójelenetek és látjuk is a sportág érdemi folyását a pályákon, de ebben a tárgyalós/irodás sportműfajban filmélményileg lehet, új bajnokot avathatunk. Történelmi hitelességben biztosan nem, túl forgatókönyvszagú ahhoz, de újranézhetőségben és stílusosságban mindenképp eséllyel indul a döntőben.


