
Vissza a jelenbe, avagy egy kontinuitás kalamajka
Egy Nolan filmet mindig nagy várakozások előznek meg, az idén kialakult helyzet pedig csak olaj volt a tűzre. Ezért aztán különösen ki voltunk már éhezve egy olyan filmélményre, amilyennek a Tenet mutatta magát, de hogy jól is lakunk-e vele, esetleg kérünk-e repetát, vagy netán a „séf” nem a mi ízlésünkre főzött, azt mindenkinek magának kell eldöntenie. Nolan bizonyára megnyalta mind a tíz ujját, mi meg emészthetjük a látottakat. Mind pozitív, mind negatív értelemben.
Ha valami, hát az idővel való játék Nolan talán legnagyobb védjegye. Az benne a jó, hogy minden korábbi mozijában máshogy állt ehhez, önismétlés nélkül. Legyen az egy amnéziás, egy aktív álmaiban hosszú életet leélő, vagy egy galaxisjáró főhős szemszöge, netán három, más intervallumot felölelő háborús történet, időkezelésben mind csillagos ötösre vizsgáztak. Az átlagnézőnek való érthetőség szempontjából már ingadoztak, de még nekik is többé-kevésbé követhető, befogadható utazásban lehetett részük. És akkor most jött a Tenet…
A Tenet ugyanis műfajában a rendezőhöz képest valóban új, és tényleg az eddigi legkomplikáltabb műve, de erős rokona a Mementónak és az Eredetnek. Utóbbira – ahogy az már az előzetesekből is annyira átjött, hogy születtek ám a teóriák – stílusában, előbbire dramaturgiájában hasonlít nagyon. Hiába kémfilm, van némi balhéfilmes érzet is az akcióknál. Amit viszont írásilag mutat a forgatókönyv, nos az valahol egy sci-fi elemekkel beLSD-zett nagyköltségvetésű Mementó. Megvan itt is a cselekmény időrendiségében(?) egy érzékelhető középpont, csak itt már nem egy valaki megy szembe a történet folyásával, hanem a történet folyása megy szembe hősünkkel, a világgal és az említett pontig velünk is. Nagyon egyedi, megint valami új, de ez már lehet a ló túloldala lesz az átlagnézőnél. Megpróbálhatjuk követni, érteni, és természetünkből fakadóan akarjuk is, de ha mégse menne, a film már az elején jelzi: nyugodtan engedjük el és csak érezzük, élvezzük.

Szóval látnivalót és élvezetadó faktort bőven találni benne, de közben mégis érezzük, hogy Dom Torettóékkal és a Transformerekkel ellentétben itt azért mégse kéne elengedni a látvány oltárán a látottakat és csak úgy élvezni (hiába kapjuk ezt az áthallásos mentőutasítást). Mert ki van ez találva, tuti sokkal jobban, mint hinnénk, csak minket nézőket, egyikünket sem úgy hívják, hogy Chris Nolan Agysejtje. És így pár fokkal még a tematikában edzett előélettel is nehezebb átlátni a dolgokat. Legalábbis elsőre és különösen a film első felében… vagy tudom én mikor is van az a „pont”. A szereplők számára a cselekményben történtek, a nézők számára meg a film egy igazi kalamajka, a vágáshoz értő folytonosságszeretők pedig dörzsölhetik a markukat és készíthetik a jegyzetfüzeteket a kronológiai változat összedobásához.
A showt viszont egyértelműen az égimeszelő „fél” femme fatale Elizabeth Debicki és az orosz fegyverkereskedőt játszó Kenneth Branagh viszik el. Akár egymással, akár külön-külön is. Debicki a sztori érzelmi szála (nem romantikus), és bár az előzetesek csak egy cicababaként ábrázolták, jelentősége sokkal nagyobb. Hiába 191 centije, tőle se kell várni Nyughatatlan özvegyek, vagy Történet szintű magasságokat, hasonlóan hősünkhöz, nem igényelt többet a szerep. Branagh bővebb jellemzése érzékeny lehet, meghagyom a meglepit.
A fenti kvartetten kívül még hárman kapnak jelentősebb szerepet, kettőre térnék ki: Himesh Patelt még jó, hogy nem Scherer Péter szinkronizálta, mert simán összetéveszthető lett volna az Eredet ügyeletes indiai csávójával, de aki a Yesterdayben látta legutóbb, az az ott kialakított képét felejtse el. Aaron-Taylor Johnsonra elsőre rá se ismertem, pedig láttuk már Godzilla ellen katonaként, így pár év elteltével kinőtte a Kick-Ass és Ultron kora féle kissrácos burkot. A trailer hiába sütött el még további négy ismerős arcot (lásd a fenti névsort), ők mind egyjelenetes beugrók. És miattuk mókásak utólag az „Eredet 2”-es teóriák.
A Tenet nagyon megosztó lesz. Az biztos, hogy nem Nolan legjobbja, de az is, hogy a Mementó óta a legszerzőibb darabja. Ez a tény pedig háromfelé oszthatja a tömeget: lesznek akik komplexitása miatt majd távolról elkerülik később, mondván ez már túl sok, aztán lesznek akik csak vállat vonnak, hogy ez most így sikerült, és lesznek, akiknek bejön. Két dolog biztos: mindegyik csoportnak kell (minimum) egy második nézés hogy teljes legyen a kép, és akik a Dunkirkből hiányolták az igazi Nolan-faktort, azok most duplán megkapják. Az Eredet letisztultabb, a Csillagok között szebb és nagyobb, de a Tenet egyedibb. Ez egyszerre áldás és átok is. És ezek ellenére is mindenkinek melegen ajánlott, nagybetűs moziélmény, és erre már ki voltunk éhezve. Hiába nem jön majd be sokaknak… a Jokerrel is így volt tavaly a világ. Az értékelés most csak megelőlegezett: egy újrázással félponttal le és fel is kúszhat még, de tekintve, hogy jómagam is rendelkezem pár szürke folttal a látottak kapcsán, nem érzem véglegesnek.
A két és félóra hamar elrepült, de ez igazából egy ötórás film, úgy pedig még nem láttam…


