A nagy Oscar latolgatás a 2018-19-es díjszezon célegyenesében


borito

Mondhatni célegyenesbe fordult az idei díjszezon és bár még van pár fontos szakmai átadó (amikre visszatérünk jövő vasárnap), a legtöbb kategóriában már sokkal több konkrétumot tudunk, mint legutóbb, amikor még a jelöltek se voltak ismertek. Vágjunk is bele, ha már a vágást nem adják át élőben a TV közvetítés során…

Mivel az előző cikk idején még csak találgattunk a jelöltek kapcsán, ezért részletesen megpróbáltam minden szóba jöhető személyről és filmről tenni egy említést, ezúttal azonban sokkal tisztábban és egyszerűen fogunk haladni: a jelölteken kívül a nagy hiányzók mellett csak azokat említem meg, akik az első írás idején még nem kaptak elismerést, de azóta örömtelien már igen, vagy valami fontosat vittek haza.

Aztán a kategóriák végeztével megvizsgáljuk az idei mezőny szórását is és egy nagy halom érdekességen is végigfutunk. Itt gyorsan még kitérek a rövid animációs filmekre, ahol a Lost & Found jelölésének elmaradásával és a Hihetetlen család 2 előtt futó Bao fontos szakmai győzelmével egyértelműen utóbbi a nagy esélyes, de itt persze bármi megtörténhet.

Hangvágás és hangkeverés

Legutóbb említettem, hogy az Akadémián és a szakmákon kívül nem nagyon választják el máshol a két kategóriát, még ugye a BAFTÁ-n se, pedig tök jó videókkal bizonyították már egyszer a létjogosultságát a külön kezelésnek. Viszont azóta bejött a képbe egy kritikusi és egy online szövetség is, akik különként kezelik a hangokat, viszont mivel még se a hangmérnökök, se a hangvágók nem adták át saját díjaikat, a statisztikát egyben kezelem.

Tavaly ugye először volt mindkét kategóriában ugyanaz az ötös, most van egy eltérés, így itt hat film versenyzik. Kimaradóként talán a teljesen ignorált Expedíciót lehet mondani. A jelöltek közül a Csillag születik és a Fekete Párduc még nem kaptak itt semmit, a Roma pedig csak egyet. Ez elmondható a Bohém rapszódiáról is, azonban az a BAFTA volt, az egyetlen díj, ami itt még számít valamit a szakmaiakon túl. Az első ember 3, a Hang nélkül pedig 5 sikerével vezet, de itt jósolni még nem lehet. Erre visszatérünk jövő vasárnap már okosabban, valószínűleg a két éllovas és a BAFTA nyertes trió között oszlik majd meg a két szobor.

Smink/maszk

al 3

Ezt a kategóriát azzal a kérdéssel hagytam ott, hogy az Alelnök és a Két királynő mellett vagy a Bohém rapszódia, vagy valami blockbuster lesz a befutó, de végül meglepődhettünk a Határeseten, ami annyira végül is mégsem meglepő, ha azt vesszük, hogy a skandinávoknak az utóbbi években ez már a harmadik jelölésük itt. Persze eddigi díj és reális esély nélkül. A kategória maga viszont statisztikailag érdekes, mert bár van három éllovas 3 díjjal, ezekből csak az Alelnök a jelölt. A vele döntetlenben álló, BAFTÁ-t vívő A kedvenc helyett végül az egy díjat magáénak tudható Két királynő fért be, a másik nagy hiányzó pedig a Fekete Párduc. Jelenleg tehát Christian Bale maszkmesterei az esélyesek, de a szakma még itt se díjazott.

Jelmez

fk

Jelentős kimaradó nincs viszont a kosztümöknél, talán a Csuklyásoknak volt az egyszeri győztesek közül itt némi esélye, pláne, hogy a kategóriában három jelölt is akad eddig díj nélkül (Két királynő, Buster Scruggs, Mary Poppins). Ami viszont érdekes, hogy A kedvenc még BAFTA győzelme ellenére is elvesztette élmenőségét, ugyanis 9-7-re a Fekete Párduc átvette azt. A szakmai díjátadó még itt is hátravan, az kifejezetten érdekes lesz, de bőven készülhetünk arra, hogy ez lesz Az Oscarja a Párducnak…

Díszlet

fv

A látványtervezők között jóval letisztultabb a helyzet, mi több náluk már a szakma is megnevezte a legjobbakat. Apró hiányzó a Kutyák szigetének makettjei, pláne hogy ez és az Oscarról teljesen mellőzött Kőgazdag ázsiaiak is nyert 1-1 szakmai díjat. A jelöltek közül az Első ember a kakukktojás eddigi nyereség nélkül, de a Roma és a Mary Poppins is csak 1-1 szeletet csíptek el a tortából. A tortából, ami sokáig hasonlóan szoros verseny volt a Párduc és A kedvenc között, mint a jelmezeknél, ám azóta utóbbi 15-9-re elhúzott és bár mindkettőnek van szakmai sikere is, a különbség és a BAFTA a királyi palota felé billenti az esélyeket.

Vizuális effektusok

fr

A fizikai látványtervezők után lássuk a digitális mestereket. Itt három fontos szakmai átadó is van, a kategória nevével összecsengőn kívül számít az animációs Oscarként felfogható Annie és a fejlett képtechnikákat összegyűjtő szövetség, bár ezek nyilván kihatnak máshova is. Sok minden történt tehát legutóbbi találkozásunk óta, így ez most hosszabb lélegzetű, de közel végleges állás lesz. De hogy az Aquaman még a shortlisten se volt, azt máig nem értem. Szóval ott tartottunk, hogy az Expedíció szólhat bele a Marvel háziversenybe, az Első embernek meg örülünk, de esélytelen és a Ready Player One is kissé elhanyagolt, a Solo nevezését pedig lekésték. Minden kapcsán állt be változás!

A Marvel háziverseny ott dőlt el, hogy a Párducot kiszórták (a BAFTÁ-n viszont csak itt jelölték és azt vitte is), a Végtelen háborúnak egyetlen nominációja pedig ez lett, így ha díjazni tervezi az Akadémia, azt máshol nem teheti meg. De a helyzet nem ilyen egyszerű: hiába van 8 díja (köztük egy szakmai) Thanoséknak, a Ready Player One szépen felszívta magát és már 6-nál tart, KÉT szakmai elismeréssel. Utánuk jönne a Párduc 5-tel, de ugye ő nincs, ahogy a 4 díjon megakadt Expedíció se (viszont a Solo nevezését ide mégis elfogadták), szóval Az első ember a harmadik erő szintén néggyel, ami egész szép, ráadásul ez gyűjtötte be az utolsó szakmai díjat, szóval nem teljesen leírható, pláne nem az Ex Machinából kiindulva – és ugye a holdra szállást se nagyon lehetne máshol elismeri…

Szóval ez elég nyílt maradt, talán az egyetlen reálisan háromesélyes lesz majd a gálán. Ja, és Micimackóékat először jelölték valamiben 1975 óta, azaz a Róbert Gida a Szászholdas pagony első jelölése azóta, hogy egészestés filmek készülnek belőle. Így már más, nem?

Betétdal

sh

Az év egyik leglefutottabb kategóriájában Lady Gaga Oscar-díjas lesz. Bár van még fontos szakmai díj hátra, a „Shallow” már 20-nál jár Globe-bal, Grammyvel, egy szakmaival, és a BAFTÁ-n is a Csillag születiké lett a legjobb zene. Mögötte mindössze hárommal (egy abból szakmai) az „All the Stars” áll a Fekete Párducból, nyert egyet már az „I’ll Fight” is, azonban Mary Poppins és Buster Scruggs csak kitúrták innen a 2x-es győztes Sóhajokat („Suspirium”) meg a temérdek egyéb animációs és kevésbé kommersz és feledésbe merülő dalt.

Filmzene

be
Stephan James as Fonny and KiKi Layne as Tish star in Barry Jenkins’ IF BEALE STREET COULD TALK, an Annapurna Pictures release.

Az Akadémia egyik legnagyobb idei mellőzése innen származik, azonban Justin Hurwitz és az Első ember még a Globe ellenére sem számított sosem vezetőnek, így messze nem a legnagyobb hiányzó az idei mezőnyből. Hurwitz csak szépen jött föl a mára már ismét eléggé meglógó Nicolas Britellre (If Beale Street Could Talk), jelenleg 17-10 az állás, sőt ha a következő Oscar jelöltet veszem, akkor 17-4. Abból a 4-ből viszont Ludwig Göransson (Fekete Párduc) két igen fontosat lopott el Britell elől: a Grammyt és az egyik szakmai díjat. Van még hátra ilyen, még sokat árnyalódhat a kép, de ez kétesélyesnek tűnik.

A többi szakmai díjakat Desplat (Kutyák szigete) és Max Ritcher (Két királynő) kapták eddig, de utóbbit nem jelölték. A külön tételért járó Grammy Blanchardnál landolt a Csuklyások főtémájáért, a Csillag születik pedig a BAFTÁ-t vitte el, bár az inkább a daloknak szólt, mintsem a score-nak („use of music” megnevezéssel van még két elismerése). A jelöltek közül nagy hiányzó (itt is) a Sóhajok, a legutóbbi cikk óta pedig Giacchino csak behúzott egyet a Hihetetlen család 2-ért. A Mary Poppins eddig nem szerzett semmit.

Vágás

rom 1

Hurwitz hiányánál sokkal nagyobb kiszórás volt a vágók között: itt nemhogy az addigi éllovast, hanem mindjárt a két legjobbat kiütötte az Akadémia, azokat, akik több díjat nyertek. Sőt! A 14 addigi díjazottból összesen 13 nem jutott el jelölésig, azaz négy olyan nomináltunk lett, akik addig nem szereztek semmit. Azóta viszont alakult a helyzet, a 7-nél megakadó Roma és a 6-ig jutó Első ember szoros versenyének kinyírása óta csak jelöltek nyertek fontos helyeken. Hank Corwin az Alelnökkel a BAFTA után megduplázta elismeréseinek számát (2), azonban a két szakmai díjat A kedvenc (2) és a Bohém rapszódia (1) vitték. A másik két jelölt azóta is nulla, de legalább egyszer előkerült az eddig a szezonból teljesen hiányzó Keresés. Teljesen nyílt tehát, de nem azért, mert egy hónapokig szoros verseny döntőjét látjuk majd. Ja nem, nem látjuk. Ahogy a következőt se…

Operatőr

rm

A smink a gála legkisebb kategóriája a három jelölttel, de a vágás sokszor a legjobb filmet is megjósolja (bár ez a stat romlott az utóbbi években), az operatőrök versenye pedig talán a zene mellett a másik legjobban várt, legnagyobb technikai díj az átlagnéző szemében. Csak hát ugye nincs ezekben Disney jelölt, az egeresek alá tartozó ABC pedig majd elmegy reklámozni az átadások alatt… A popular film kategória már nem is tűnik annyira rossznak.

Nem mintha az operatőröknél lerágnánk majd a körmeinket. Legutóbb Cuarónon kívül másnak nem is volt több díja. Nos, a Roma BAFTÁ-val, szakmával meg különdíjjal együtt már 42-nél tart, míg mögötte… 3-mal a Hidegháború, melynek jelölése kellemes meglepetés, de nem itt a legnagyobb. A Csillag születik van még 2+2 elismeréssel, az egyik a HDR technikáját, a másik a segédoperatőrét emelte ki, szóval csalóka. Nagy hiányzó ekkora dominancia mellett nincs, A kedvenc nyert még korábban, a német film pedig a gála egyik legváratlanabb idei jelölése. Négy operatőr nem amerikai és négy nyelv képviseli magát.

Dokumentumfilm

mind

Nem töltök itt sokat, de volt egy félmondatom múltkor, miszerint izgalmas verseny csak a 38 díjat (egy szakmaival) nyerő toronymagas esélyes kiesésével állhat csak elő. Hát, előállt! A Won’t You Be My Neighbor? mögött 30-cal lemaradó Minding the Gap vezeti most a mezőnyt, még szakmaija is van. Viszont a BAFTA a Free Solónál, a másik szakmai pedig a Hale County…-nál landolt, nekik 3-3 győzelmük van. A legutóbbi óta pedig előkerült Peter Jackson világháborús doksija, de az Oscar mezőnybe nem fért már be.

Eredeti forgatókönyv

fa

Ahogy azt jósoltam, a Golden Globe-ot nyerő Zöld könyv a botrányai végett megállt, habár sosem volt komolyabb esélyes. A Kedvenc és a Hitehagyott sokáig szorosan álltak, azóta azonban Deborah Davis és Tony McNamara nagyon megindult, így A kedvenc immár 24-13-ra vezet Paul Schrader ellen, ráadásul BAFTÁ-val együtt. Utánuk az egyik kisebb szakmai díjat begyűjtő, de az Oscarról hiányzó Sorry to Bother You jön 7-tel, majd az Eighth Grade 5-tel (apróbb fájó hiány), aztán a Zöld könyv 4-gyel, Cuarón (Roma) 3-mal és McKay (Alelnök) 2-vel. Szóval egész jól jött a papírforma… de mi lesz az Akadémia kedvence?

Adaptált forgatókönyv

bl

Az egyik legszorosabb verseny az itt van. A díj nélküli Coen tesók helyett mondjuk beférhetett volna a Pókverzum (2), illetve Debra Granik is későn nyert már kisebb szakmai díjat (Ne hagyj nyomot), helyette azonban van egy Bradley Cooperünk, aki egyszeres győztes társíróival. Mindennek a közepén a 8 sikert elkönyvelő Megbocsátasz valaha?, azonban az említett szoros verseny az Spike Lee és Barry Jenkins között alakult ki, a Csuklyások 15-13-ra vezet csak a Beale Streettel szemben. Bár a BAFTA Lee-éknél landolt, a legnagyobb szakmai átadó még hátra van, ott dőlhet el minden a forgatókönyveknél (az eredetieknél is).

Animációk

spi

Ahogy azt sejteni lehetett, sajnos a Ruben Brandtet kitúrta az évi kötelező animeként és két győzelemmel jövő Mirai. Rontó Ralph azóta se nyert még (csak egy CGI-t), a Kutyák szigete és a Hihetetlen család pedig 16-6-ra állnak éppen a dobogón. De itt nincs kérdés a díj sorsát illetően: a Pókverzum nem elég, hogy bezsebelt már 42 díjat, megnyerte mind a négy szakmait, a Globe-ot, a BAFTÁ-t és még két legjobb filmként elért győzelme is akad. Így sem akkora dominancia ez, mint a Coco volt tavaly, de a vártnál sokkal csúnyábban ver kilométereket az idei gála egyik, ha nem a legerősebb kategóriájában a többiekre.

Idegennyelvű filmek

rr

Hasonlóan lefutott kategória ez is, a Netflix presztízskérdésének témájáról meg már írtam múltkor. A Roma 47 sikeresen vett akadállyal (köztük Globe és BAFTA) 40-nel vezet az Európai filmdíjat bezsebelő Hidegháború előtt, mely mögött eggyel jön a Cannes-i sikereket magáénak tudható Bolti tolvajok. Az egész gáláról nagy hiányzó az 5 győzelmet szerző Gyújtogatók, helyette van egy győzelmes Kafarnaum és nullás Mű, szerző nélkül. Az öt filmből viszont három is többszöri jelölt, hála az operatőrök és a rendezők sokszínűségének.

Női mellékszereplő

reg

Marina de Tavira. Marina de Tavira. Marina de Tavira. Csak próbálom memorizálni a Roma imádat egyik legindokolatlanabb nevét, aki kitúrta Nicole Kidmant vagy a Hang nélkülért szakmai díjat nyerő Emily Buntot a női mellékszereplők közül. Kicsit későn, de csak előkerült Elizabeth Debicki is a süllyesztőből (Nyughatatlan özvegyek), de akkor is: Marina de Tavira. Amy Adams még főszereplőként nyert korábban az Alelnökért, nyilván vele és Blunttal kategóriacsalás történt. Emily meglepő győzelme amúgy érdekes helyzetet szült, hiszen a Globe és a BAFTA lett a két húzódíj, de azok feloszlottak Regina King (If Beale Street Could Talk) és Rachel Weisz (A kedvenc) között. Az viszont elég beszédes, hogy King 41-11-re vezet, hisz Weisztől lopott mind Stone (4), mind a főszereplőként jelölt Coleman (2) egy vagy három főszerepős, vagy három mellékszereplősnek értelmezhető filmből.

Férfi mellékszereplő

mah

Adam Driver (Csuklyások) és Sam Rockwell (Alelnök) kereken nulla győzelemmel érkeztek meg ide, voltaképpen miattuk lett Chalamet és a Csodálatos fiú ignorálva, holott ő minden fontos átadón szerepelt. Ilyen utoljára Daniel Brühllel fordult elő a Hajsza a győzelemért kapcsán. Persze nagyobb hiányzó is akad, Steven Yeun (6) a Gyújtogatókból, aki szoros versenyt vívott a meglepően erős Michael B. Jordannel (8)(Fekete Párduc) és Sam Eliott-tal (7)(Csillag születik), de csak a másodvonalban. Az élvonalban viszont a helyzet emlékeztet tavalyra: a Megbocsátasz valaha? Richard E. Grantje egy csupaszív, szimpatikus hapsi, aki hiába nyert 24-szer, ezek egyike sem kiemelt. Mahershala Ali (Zöld könyv) csupán 15-öt szedett össze, de abban van Globe, BAFTA és szakmai is, így nagyon felé billen a mérleg.

Színésznő

wi

Az ő jelöléseiknél érvényesült leginkább a papírforma: az öt jelölt a top 6-ban van, egyetlen óriási hiányzónk Toni Collette a második helyről, aki 15 díjat vitt el az Örökséggel. Helyette itt van a Roma főszereplője, Aparicio mindent összevetve 6 sikert aratott, de abból a felét csak mint az év felfedezettje. A 6 amúgy mágikus itt, Lady Gaga (Csillag születik) és Melissa McCarthy (Megbocsátasz valaha?) is itt tart, sőt ha csak a kategóriát nézzük, akkor Glenn Close is, igaz neki van egy különdíja pluszban. Meg Golden Globe-ja és szakmai győzelme is, ráadásul eddigi 6 (már megint) Oscar szereplése során egyszer sem örülhetett. Viszont a Férfi mögött messze nem képvisel akkora erőt, mint Olivia Coleman és A kedvenc, aki a másik Globe mellett a BAFTÁ-n nyert, ráadásul összesen 33 sikere van Close 7-jével szemben. Csak az életműje más és nem hetedjére jelölik… úgyhogy ez érdekes lesz!

Színész

ram

És akkor jelentsük ki az egyértelműt: az idei szezon legnagyobb vesztese és simán a gála legnagyobb hiányzója a kategóriát statisztikailag megnyerő (ez már nem is változhat) és kezdetek óta fölényesen vezető Ethan Hawke a Hitehagyottal. Csak az elmúlt öt évben vezettem táblázatot, ez 20 színészi mezőnyt jelent, de olyan, hogy az éllovas az Oscar jelölésig se jusson el, még nem volt ezen időszakban. Hawke jelenleg 35 „pontnál” tart, az öt jelölt pedig összesen 30-nál, de a jelölések kihirdetésnél még nagyobb szakadék volt.

Így viszont mögötte a legszorosabb versenyfutás vált az egyik legizgalmasabb kérdéssé: a 11 díjas (Globe) Christian Bale az Alelnökben, egy fontos amerikai személyt játszva a maszk alatt a hízással, vagy a 10 díjas (Globe, BAFTA, szakma) Rami Malek az egyik legjobb imitációval, amit a filmvászon látott? Az mindenesetre egész biztos, hogy Cooper (6)(Csillag születik), az olasz akcentust jól hozó Mortensen (2)(Zöld könyv) és a kicsit meglepő bejutó Dafoe van Gogh alakítása (At Eternity’s Gate) már kiszálltak. Utóbbi amúgy jelölése után nyerte első díját, az tehát nem mondható, hogy lenne valaki negatív kilógó.

Rendező

cua

A rendezőknél is akkora dominancia van, hogy igazából jelentéktelen, hogy ki lett mellőzve (Jenkins, Cooper, Chazelle) és így helye lett valaki kellemes meglepetésnek (ő Pawlikowski a két díjával). Az meg, hogy Lee 5, Lanthimos 3, MacKay pedig egy győzelmet szerzett rendezőként, teljesen mindegy: Cuarón és a Roma tarolt már mindent. Összesen 39-nél tartanak, szakmai, Globe, BAFTA, de itt sem volt semmi kérdés már korábban sem. Ja, és csak két amerikai jelölt van. A másik szakmai díjat Bo Burnham vitte elsőfilmesként.

Legjobb film

sm

A királykategóriában idén sem lett se 10, de még csak 9 jelölt se, ellenben van Fekete Párduc, melynek jelenségéről annyit lehetne írni, mint az eddigi cikk összesen, szóval lépjünk túl rajta: igen, első képregényfilm a kategóriában, igen a Végtelen háború mögött nincs politika, de legideálisabb esetben is csak 2, max 3 technikai díjat nyer. És nem itt. Ez nem fenyegeti a másik megosztó elemet sem a kategóriában, a Bohém rapszódiának azóta is csak a Globe győzelme van. Bár jelöléseiből a többivel senkinek nincs különösebb baja (3 egyértelmű, a vágói meg benne volt), de hogy kiszorít másokat, azzal már igen. De milyen másokat?

A legtöbben az Első embert hiányolják, a baj ezzel csak az, hogy az sehol nem nyert komolyabb díjat egy rendezésen kívül: se film, se Gosling, se Foy, pedig 90 átadó eredményeit összesítem most. Sokkal érdekesebb hiányzó az If Beale Street Could Talk, mely döntetlenben ugyan, de a 3. legtöbb legjobb filmet szerezte a szezonban a maga 7 sikerével. Minden másban igazából benne volt a kimaradás lehetősége szezonbéli erősségüket véve. Mindezt úgy, hogy az Alelnök is csak egy szakmai elismerést szerzett összesen és sereghajtó a Queenesszenciával együtt. Ergo viszonylag következetes volt itt az Akadémia, még ha fáj is.

Szakmai díjat a Csuklyások is szerzett, de ezzel együtt összesen 3-nál tart, azaz a Párduc mögött 6. a jelöltek sorában. Na de van egy izgalmas top4-ünk, vagy hát igazából hármunk, mert a dobogó alsó fokán lévő Csillag születik és Zöld könyv 7-7-es állása közel sem döntetlen, ha latba vesszük utóbbi két fontos szakmai díját (az egyik a legfontosabb!) és a Globe-ját is. De ez még mindig csak 7 A kedvenc 13-jához képest (amihez viszont nem társul kiemelt), a listavezető Roma 28-ához képest meg pláne (ott még a BAFTA is befigyel), ami minden idők első nem angol nyelvű legjobb film győztese lehet.

Nehéz megmondani mit akar az Akadémia, a Zöld könyv Alit leszámítva leszállóágba került a botrány miatt (de a legkommerszebb), A Kedvenc talán túl abszurd fődíjhoz, a Romával meg ugyan történelmet írhatnak, de vajon elég tökösek-e hozzá, hogy a Netflix-et nagy nyertessé tegyék egy ilyen nehéz filmmel a nézettségüldözés hajszájában? Meg aztán itt más a szavazási rendszer, de az mindenképpen jó, hogy egy négyesélyes tavalyi döntő után itt most kaptunk egy háromesélyest egy jóval gyengébb őszminőségű szezonban. Csak nem olyan szoros, mint tavaly, vagy a tényleg megtippelhetetlen CGI hármas idén. Szerintetek?

És akkor most lássuk táblázatba foglalva a helyzetet:

BAFTA után1 BAFTA után2 BAFTA után3

EFA = Európai Filmdíj, CAN = Cannes-i Filmfesztivál, GG = Golden Globe, dőltbetű = nem jelölt, + (színészeknél) = különdíj ugyanazért a szerepért, GR = Grammy

A legjobbak legjobbjai

Ugyan nem feltétlen a BAFTA és a Golden Globe a legfontosabb győzelem az Oscar előttig, de az tény, hogy 70+ éves hagyományaik miatt az Oscarral kiegészítve ők adják ki az átlagember nagy hármasát filmes díjesők tekintetében és ez jól is van így. Ezért aztán, amik e három gálán feltűnnek jelöltként, az már egy jó ajánlás megnézésükre. Mivel az Oscarról valami mindig kimarad, ezért nem árt meglesni a másik két tradicionális átadó egyéb jelöltjeit, a három egyben már kiadhat egy közel teljes skálát az arra érdemes alkotásokra, illetve kiegészítésként még a BAFTA Rising Star színészeinek adott évi szerepein is érdemes átfutni.

Persze így se tökéletes mindig a végeredmény, az Örökség, a Gyújtogatók, A gyűlölet, amit adtál; az Expedíció, a Ne hagyj nyomot!, a Veszett vidék, a Sóhajok, a Zama, A rodeós, a Support the Girls, és a Ladies in Black így is mellőzve lettek, pedig legalább 3 Oscar kategóriás elismerést begyűjtöttek. Meg még egy csomó más is, a táblázat teljes változatát majd jövő vasárnap mutatom meg, most 156 filmnél tartunk, lehet onnan szemezgetni. Az erősorrendet múltkor már fejtegettem, a végleges névsornál még visszatérünk rá.

Most ragadjunk le ott, hogy idén a Globe-BAFTA-Oscar hármas a Rising Starral együtt 56 nagyjátékfilmet dobott föl, ez annyi, mint tavaly, egy nagy különbséggel: akkor azért lett csak ennyi, mert nagyon kiegyenlített volt a mezőny minőségben, ezért rengeteg film között oszlott el sok jelölés és erejükkel kiszorították a maradékot. Most viszont az 56 nyögvenyelősen jött csak össze, ez pedig nagyban jelzi, hogy az utóbbi évek leggyengébb mezőnyével állunk szemben. Összehasonlításképp: 2018 – szenvedő 56, 2017 – kiegyensúlyozott 56, 2016 – 68, 2015 – 62, 2014 – 64, 2013 – 60, 2012 – 62 (korábbra nem mentem). Mélyponton vagyunk.

Az 56 filmből 8 még nem nyert semmit (Oscar kategóriákon kívül se), 4 pedig csak azokon kívül (+ egyedüli tévéfilmként a nyilván Történet), további 9 pedig csupán csak egy-egy babért aratott. Ez tavaly is hasonló volt ugyan, de az élmezőny sokkal szorosabb volt és ebből is kirajzolódik a minőségbéli szakadék. Amúgy ha összeadjuk a három jelöltlistát, akkor A kedvenc 27, a Roma, az Alelnök, és a Csillag születik pedig 20-20-20 jelölést szedett össze.

Elemzés nélkül pedig lássuk az erősségi lista jelenlegi állását filmekre bontva. Az 56 említett alkotásból 13 most lemarad, majd legközelebb itt lesznek:

BAFTA után4 BAFTA után5

Ömlesztett érdekességek

Bár volt egy külön cikk pár triviáról az Oscar kapcsán, álljon itt több és azokból is pár:

  • A Sötét lovag legjobb filmes kihagyása miatt lett anno 10 helyes a főkategória, ami kapcsán most elsőként a műfajból ugye befért a Fekete Párduc. Ennél azonban érdekesebb, hogy az amerikai bemutatókat véve így ez a második évünk sorozatban, ahol egy legjobb filmes jelölt még az előző Oscar előtt lett bemutatva (Tűnj el! tavaly), ilyen 2001-ben volt legutóbb. A Párduc továbbá a Titanic és az Avatar után a 3. legtöbb bevételt hozó legjobb film jelölt és az 5. milliárdos a Toy Story 3 és a Király visszatér után. A Bohém rapszódia és a Csillag születik kiegészítésével ez a legtöbb amerikai bevételt hozó főkategóriás mezőny, ahol nem töltötték ki az összes helyet (ráadásul a Roma nem futott moziban klasszikus értelemben).
  • A Roma legjobb filmes jelölése épp ezért történelmi, hisz eddig minden más versenyző normál mozis forgalmazásból jött. A Netflixnek idén 14 jelölése van, tavaly 8 már volt, de előtte 3-ig jutott maximum (a doksiknál a Hulu pedig begyűjtötte abszolút elsőjét). A streaming miatt a Roma lehet minden idők legkisebb mozibevételét termelő legjobb filmje a – nem megerősített – 2,8 milliójával.
  • Alfonso Cuarónt idén 5-ször jelölték, de ezzel sem rekorder: Walt Disneynek volt egy hatos éve, ez a mexikóinak csak a vágással jött volna össze. Viszont így is ő lett a legtöbb kategóriában egyszerre jelölve, mert Disney többször önmagával versenyzett. Olyan sem volt még, hogy egyazon évben ugyanazért a filmért jelöltek volna valakit rendezőként és operatőrként is, sőt ilyenre csak Jack Cardiff volt eddig képes, de ő se nyert mindkét mezőnyben.
  • A Bábel után a Roma az első idegennyelvű film, amely két színészi jelölést gyűjtött be, ráadásul most először fordult elő az, hogy két latino színészt is nomináljanak egyazon évben. Sőt, Aparicióé az első indián jelölés és a második, akit debütáló alakításáért egy idegennyelvű filmben rögtön jelöltek. De Tavira pedig a modern éra egyetlen színésze, aki úgy lett Oscar jelölt, hogy sehol máshol nem nominálták. Csak mondom, 90 eredménylistát vizsgáltam a fenti oldalak során… és semmi!
  • 10 jelölésével a Tigris és Sárkány rekordját is beállította a Roma, mint a legtöbbet jelölt idegennyelvű film és az 5. olyan alkotás, amely ugyanazon év során legjobb film és legjobb idegennyelvű között is jelölve lett (az előzőek ott mind nyertek). Mexikó még nyeretlen amúgy. A film producer nője pedig az első mexikói nő, akit jelöltek. 1970 óta a Roma a 8. fekete-fehér jelölt a főkategóriában, legutóbb a Némafilmes volt jelen.
  • Ez a 3. év, amikor két külföldi filmes képviseli magát a rendezőknél, de az első, hogy mindkettő az idegennyelvűeknél is jelölt. Mióta pedig 10 hely akad a filmeknél, a Hidegháborún kívül csak a Foxcatcher maradt ki onnan rendezői jelölése ellenére.
  • Ami a másik sokszínű kategóriát illeti, az operatőröknél ez a második év, amikor három idegennyelvű film fényképezése is jelen van az Oscar ötösben, a 04/05-ös évadban volt még ilyen. Deakins tavalyi győzelme után az idén 6. jelölését gyűjtő Caleb Deschanel lett a legtöbbet díj nélkül távozó élő operatőr. Utoljára pedig 1966-ban feszült egymásnak két fekete-fehérben felvett film, de 1967, vagyis azóta, hogy eltörölték a fekete-fehér és a színes külön kategóriáját, mindössze 15 fekete-fehér film volt, amelynek operatőrét jelölték – és ugyanazon évben idénig egyszer se volt több.
  • Az idei két legtöbb jelölést gyűjtő filmben csak nők vannak főszerepben, sőt a férfiak mind olyan mellékszereplők, akik kevés képernyőidőt kapnak. A kedvenc az első mozi, amiből 3 színésznőt is egyszerre jelöltek, Emma Stone pedig kétévente mindig az adott év éllovasában alakított jelölésre méltót: Birdman, Kaliforniai álom, A kedvenc.
  • A max 10-es legjobb filmes mezőnyök során idén fordult először elő az, hogy minden résztvevő legalább 5 jelölést begyűjtött. Továbbá a Hitehagyott miatt két Velencei Fesztivál programjából is van versenyzőnk, hisz az még 2017-ben került bemutatásra.
  • Spike Lee a 6. fekete rendező, akit jelöltek, Jordan Peele pedig az első néger, akit kétszer is nomináltak a legjobb filmek producerei között (tavaly a Tűnj el!, idén a Csuklyások). Lee íróként(!) egyébként 29 éve volt utoljára jelölve, ezzel csak döntetlenben 3., ugyanis David Lean 37 évet hagyott ki. Ezt összességében pedig Stallone vezeti a RockyCreed kombóval színészként 39 év szünettel.
  • Bradley Cooper a 15. személy, aki saját rendezésében való alakításáért kapott jelölést, és a 9., aki elsőfilmmel érte ezt el. Lady Gaga pedig a 2., aki ugyanazon évben színészi és betétdal kategóriában is jelölt (tavaly Mary J. Blige volt az első). A híres EGOT-ból Coopernek a G, azaz a Grammy jött össze először a „Shallow” révén. A mozi különböző változatai eddig 26 jelölést kaptak, Cooper és Gaga idei párosa révén pedig harmadjára fordul elő, hogy mindkét főszereplőt jelölték (1937 és 1954 után).
  • Glenn Close 7. jelölésével a legtöbbet szerző élő színész, aki még nem kapott szobrot (és a 3. a halottakkal együtt). Ha most megkapja, akkor ez a cím átkerül Amy Adams-hez, akinek az idei a 6. szereplése itt, de valószínűleg most is hoppon marad. Neki amúgy jó ómen, ha Bale-lel szerepel: mindhárom közös munkájuk során (Harcos, Amerikai botrány, Alelnök) mindkettejüket jelölték, Bale a Harcosért nyert is.
  • A színészi kategóriák jelöltjei közül nyolcan most először vannak versenyben: Yalitza Aparicio, Olivia Colman, Marina de Tavira, Adam Driver, Sam Elliott, Richard E. Grant, Regina King és Rami Malek. Korábbi díjazottaink öten vannak: Ali, Bale, Rockwell, Stone és Weisz. Ketten tavaly is itt voltak: Dafoe és Rockwell, akik egymás ellen küzdöttek az egész szezonban a férfi mellékszereplőknél. Rockwell a „címvédő”.
  • Kathleen Kennedy nyolc legjobb filmes produceri jelölése mögött immár Dede Gardner a 2. legtöbbször itt szereplő nő az Alelnökkel, mely a 6. jelölése.
  • Hannah Beachler, a Fekete Párduc díszlettervezője az első fekete a kategóriában. A jelmeztervezőknél Sandy Powell A kedvenc és a Mary Poppins révén immár 14 jelölésnél tart, ennél több egyetlen élő tervezőnek sincs. A rekordot 35-tel Edith Head tartja.
  • 15 év után először fordul elő a vágóknál, hogy mindegyik filmen csak egy ember dolgozott. Ez a Roma mellőzése miatt alakult így, ahol Cuarónnak volt társvágója.
  • Sorozatban második éve nincs itt az a doksi, amit a producerek a legjobbnak választottak. Tavaly ez egyértelműsítette a kategóriát, idén izgalmassá tette.
  • A Mirai az első nem Ghibli által készített anime, amely eljutott a jelölésig Japánból.
  • A Végtelen háború CGI díja amúgy azért is esélyes lehet, mert a legtöbbet jelölt, de győzelemmel még nem rendelkező grafikus is a stáb tagja. Dan Sudicknak ez már a 9. nominációja, szóval esedékes lenne és erre tök jó alkalom a Bosszúállók.
  • Azt, hogy utoljára még rövidfilmes Micimackó volt jelölve, már érintettük. Azonban a Róbert Gidához kötődik még valami: ez Chris Corbould ötödik jelölése (1 győzelem), de ez egy termékeny család. Egyik testvére, Nick szintén 5/1 mutatóval áll, de még harmadik tesójuk is begyűjtött az évek során két jelölést. Bár nem 100%, de valószínűleg ők hárman a legtöbb jelölést kapó, nem párként (itt trióként) együtt dolgozó testvérek az Oscar történetében. (Coenékkel meg nem lehet versenyezni.)

És még persze számtalan olyan érdekesség lehet, ami elkerülte többforrásos gyűjtésem és a saját figyelmemet is, szóval kommentben jöhetnek a kiegészítések egészen nyugodtan! A hátralévő szezonra már nem térnék ki, az megvan az előző cikkben, bár azóta nyilván a kérdőjeles időpontú dolgok is tisztázódtak.

De a lényeg úgyis jövő vasárnap jön, amikor még az utolsó szakmai és a független filmes díjátadókkal együtt, de már csak az új győztesekre és a jelöltekre koncentrálva, maximum közben feljövő érdekességekkel és a komplett filmlista kitevésével egy jóval rövidebb végső álláspontot olvashattok, hogy aztán éjszaka együtt nézzük végig az eseményeket. Olybá tűnik, hogy az induló Moziverzum csatornának lesz némi nézettsége…

…legalábbis ha nem az alvás mellett döntötök a gyenge mezőny és az élőben kimaradó kategóriák ellenére sem.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Boldog halálnapot! 2 - kritika
Következő cikk Múltidéző: Amikor a mítosz ismerőssé válik – A falu