
Ha van rajongótípus, amelyiknek nehéz kedvezni, az a Star Wars rajongó – főleg az a típusú fan számít nehéz esetnek, aki kizárólag a régi trilógiára esküszik. De még a klasszikus IV-V-VI. epizód esetében sincs konszenzus, bár az tény, hogy a többség szerint A Birodalom visszavág a legjobb rész. Szorosan mögötte ott lohol az Egy új remény, a bronzérmes pedig vitathatatlanul A Jedi visszatér. Utóbbi filmet sokan az ewokok miatt szeretik kevésbé, de a későbbi negatívabb megítélésben biztosan az is szerepet játszik, hogy George Lucas ezen az epizódon változtatott a legtöbbet, és nem egészen úgy, ahogy azt a fanatikusok szerették volna.
Az 1997-ben kiadott special edition ötlete nem ördögtől való – bizonyos effektekre tényleg ráfért a feljavítás, viszont Lucasszal elszaladt a ló, és telepakolta a filmeket mindenféle felesleges változtatásokkal. Ez már kellőképp intő jel volt a beígért prequel trilógia előtt, és aztán a borúlátóknak volt igazuk: a Darth Vader gyerek- és fiatalkorát, majd pedig bukását bemutató I-II-III. rész már a bemutatásakor is gyengécskének hatott, utólagosan nézve pedig még vizuálisan is idejétmúltnak tűnik. Sokan lényegében örültek is, amikor megérkezett a hír, hogy Lucas visszavonul és megszabadul a franchise-tól.
A szakállas rendező/producer/forgatókönyvíró 2012 végén ütötte nyélbe a dealt: ha lehet hinni a forrásoknak, akkor 4 milliárd dollárért vált meg a Lucasfilmtől, azon belül pedig a Star Wars, illetve az Indiana Jones márkanévtől. Viszont csak hét évvel később, idén ősszel derült ki, hogy a jogok mellett Lucas még egy vázlatot is átadott a Disney CEO Bob Igernek, mely a VII-VIII-IX. epizódok általa írt tervezetét tartalmazta. Iger, ahogy azt a nemrég publikált önéletrajzában írta, megköszönte és elrakta az ötlethalmazt, melyből később semmi nem került bele a Star Wars sequelekbe. Állítólag ez az új Lucasfilm vezér Kathleen Kennedy döntése volt, aki elődjéhez hasonlóan élet és halál ura, ha a franchise-ról van szó – egy igazi Palpatine, zéró kompromisszumkészséggel.
Nincsenek erről pontos információink, de valószínűleg elsősorban Kennedy ötlete és döntése volt, hogy az immáron általa vezetett Lucasfilm nemes egyszerűséggel eltörölte az EU-t: ez a rövidítés a Star Wars franchise-ban az ún. Expanded Universe-t jelöli. Az EU minden olyan regényt, képregényt, videójátékot, egyebet magában foglalt, ami a filmektől függetlenül, illetve azok kiegészítéseként jelent meg, köztük Timothy Zahn sequel-regénytrilógiáját, mely a rajongók nagyon nagy kedvencének számított. Ezek mind a „non-canon”, vagyis a nem kánon szerinti besorolás alá estek, ugyanis a cég teljesen új történeteket akart filmre vinni. A Lucasfilm első körben a VII. epizód előkészítésének állt neki. A kinevezett forgatókönyvíró Michael Arndt (A család kicsi kincse, Toy Story 3) lett, és feltehetőleg ő már azt az instrukciót kapta, hogy ne használja fel Lucas változatait. És ha már itt tartunk, érdemes megemlíteni, hogy a Star Wars megálmodója mindig is ellentmondásos nyilatkozatokat adott a sequel-trilógiáról. A nyolcvanas évek első felében kifejezetten azt hangoztatta, hogy tervez majd VII-VIII-IX. részt, később, a prequelek idején már kategorikusan cáfolta ezt; mondván, A Jedi visszatér annyira jól le van zárva, hogy felesleges bolygatni a szálakat. Úgy tűnik, később valamiért mégis meggondolta magát.
A rendezői posztot J.J. Abrams nyerte el, aki rendezőként korábban két Star Trek filmet jegyzett – a sok rajongó által nagy ellenségnek tartott Enterprise-univerzumot alaposan megreformálta, és sokan ezt várták tőle a Star Wars esetében is. Nem így történt: Az ébredő Erő, mely 2015 végén került a mozikba, talán túlságosan is tiszteli a klasszikus trilógiát, és bizonyos elemei, cselekményszálai egy az egyben a régi filmekből vannak átemelve. Abrams bevallottan a IV-V-VI. epizódok rajongója, és miután a Lucasfilm elzavarta az írással túlságosan sokat pepecselő Arndtot, a rendező A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér scriptjeit jegyző Lawrence Kasdannel „rázta gatyába” a történetet. Visszajöttek a régi legendás karakterek (Luke, Han, Leia, Chewie, R2, 3PO) és az őket alakító színészek, meg persze lettek új, next-generation szereplők: Rey, Kylo, Finn és Poe. Ami a végeredményt illeti: egyértelmű, hogy Abrams kiváló rendező, viszont a sztori túl sokat merít a régi filmekből. Ugyanez volt Lucas baja is: azon felül, hogy nem használták fel az ötleteit, azt kifogásolta leginkább, hogy ő ezt a filmet lényegében már megcsinálta. Ha eltekintünk attól a szemponttól, hogy Az ébredő Erő elkészültét a pénzvadászaton kívül semmi nem indokolta (hisz’ A Jedi visszatér valóban kereken lezárta az eseményeket), akkor egy kifejezetten jó trilógiaindító filmet kaptunk szívesen látott régi arcokkal, illetve olyan új karakterekkel, amelyek valóban ígéretesnek tűntek. Hogy ebből a következő részben nem lett semmi, az egyáltalán nem Abrams hibája, na de ne menjünk ennyire előre.
A Lucasfilmnek és a Disneynek az volt a határozott terve, hogy minden évben legyen a mozikban új film – a páratlan években jöjjenek az epizódfilmek, a páratlanokban meg a spin-offok. Ennek jegyében készült el 2016-ra a Rogue One, vagyis a Zsivány Egyes, de itt már megmutatkozott, hogy a gépezet messze nem tökéletes. A rendezői feladat az angol Gareth Edwards-re (korábban: Monsters, Godzilla) hárult, de Kennedy nem volt vele maradéktalanul elégedett. Fel is bérelte a leginkább a Bourne-filmek kapcsán ismert Tony Gilroy-t, aki – már a forgatás közben! – egyrészt jelentős mértékben átírta a forgatókönyvet, másrészt amolyan segédrendezőként levezényelte az újraforgatásokat. Ennek ismeretében nem meglepő, hogy az előzetesek számos képsorát nem láthattuk viszont a végső változatban, és később a dvd-re nem került fel semmilyen kihagyott jelenet. Gilroy alkalmazása jó húzásnak bizonyult, ugyanis a Rogue One kifejezetten jól sikerült: az utolsó 40 perc egészen parádés leszámítva a legvégén felbukkanó CGI Leia hercegnőt.
Ahogy a klasszikus trilógia esetében, úgy a sequeleknél is az volt az eredeti terv, hogy mindegyik filmnek más lesz a rendezője. Az utolsó Jediket Rian Johnsonra bízta a Lucasfilm – ő nem sokkal korábban a nagyszerű Looperrel bizonyított. Az ő tehetsége, valamint az Abrams által ügyesen felépített 7-es epizód volt hivatott garantálni a minőséget, de aztán az egésznek egy jó nagy pofára esés lett a vége. A VIII. rész a prequelek szintjére degradálta vissza a szériát, és ez leginkább a katasztrofális forgatókönyvnek köszönhető. Mondhatnánk, hogy az egész nem Johnson hibája, hiszen ő „csak” a rendezésért felelt, de sajnos többről van szó: a szkriptet is ő írta. 
Az utolsó Jedik fogadtatása szinte példa nélküli volt: érdekes módon a kritikusok többsége imádta, a rajongók jelentős része viszont gyűlölte. Valószínűleg nem nagyon találunk olyan másik filmet, melynek ennyire eltérő értékelése van a Metacritic-en. A kritikusi átlaga 85%, a rajongói pedig 44, vagyis majdnem a fele, ami egészen megdöbbentő különbség. Az 1.3 milliárd dolláros bevétel is elmaradt Az ébredő Erő kétmilliárdjától, úgyhogy el is kezdtek kongani a vészharangok házon belül, de a komolyabb anyagi kudarc még hátravolt.
Jött az újabb páros év és az újabb spin-off: a következő különálló film az ifjú Han Solóra épült. Persze megint csak felmerült a kérdés, hogy mi szükség erre, hiszen Solo karakterében az a jó, hogy nem igazán tudni, honnan jött – ha megmutatják az előéletét, az csökkentheti az őt övező misztikumot. Ráadásul nem könnyű feladat Harrison Ford nyomdokaiba lépni, és Alden Ehrenreich-nek akadt is gondja bőven. Ő a 2016-os Ave Cézárban egy olyan színészt játszott, aki színjátszási problémákkal küszködik egy forgatáson, és aztán a Solo felvételei közben ez tényleg megtörtént vele. De nem csak vele volt baj: a korábban a Jump Street filmeket jegyző Phil Lord/Christopher Miller rendezőpárost Kennedy menetközben kirúgta, mert hogy túl humorosan álltak a forgatókönyvhöz. A film maradék kb. kétharmadát a megbízható iparosnak számító és kétszer annyi idős Ron Howard (A Da Vinci kód, Egy csodálatos elme, Apollo 13) vezényelte le, és vele már elégedett volt Kennedy. A kritikusok már kevésbé, márpedig a Solo semmivel sem gyengébb Az utolsó Jediknél, sőt – ezen sorok írójánál egyedül a Baljós árnyakban kettévágott és a mélybe taszított Darth Maul érthetetlen felbukkanása vágta ki a biztosítékot.
Állítólag a Solo is trilógiának indult, de a várakozásokon aluli bevétel (kevesebb, mint félmilliárd dollár világszerte) nem csak a két folytatást fagyasztotta be: Kennedyék rájöttek, hogy túl gyakran jönnek Star Wars filmek a moziba, és hogy a kevesebb több is lehet. Így nem lesz semmi a Trónok harca alkotóival (David Benioff és D.B. Weiss) tervezett trilógiából, bár ők azt nyilatkozták, hogy a szinte pszichopata módon finnyás rajongók miatt hátráltak ki a projektből. A Lucasfilm egyelőre szintén nem erőlteti azt a tervét, hogy Rian Johnson készít el majd három újabb filmet (ezt mondjuk nem is nagyon kell bánni), és a cég most inkább a kis képernyőre koncentrál, hiszen amúgy is a tévésorozatok uralják a zeitgeistet. Szinte hihetetlen, de bő négy évtizedet kellett várni az első élőszereplős tévésorozatra: a Mandalorian már az ötödik résznél tart, és egyelőre ugyanazt a tünetet mutatja, mint a mozifilmek, vagyis hogy a forgatókönyvírás terén komoly hiányosságok mutatkoznak. Az atmoszféra és a látványvilág jó, Bébi Yoda aranyos, de ez egyelőre kevés. Hogy mi alakul még ki belőle, azt nem tudhatjuk, mint ahogy azt sem, hogy mennyire jó ötlet Obi-Wan Kenobi sivatagi éveit megfilmesíteni – állítólag jövőre indul a forgatás, Ewan McGregor visszatérésével a karakterhez.
Ezzel pedig el is érkeztünk a Skywalker kora című filmhez, melyet pár napon belül megnézhetünk, és amellyel állítólag végleg lezárul a Skywalker família története. Ez is rendezői problémákkal indult: Kennedy még a forgatás megkezdése előtt kirúgta a melóra már rég kiszemelt Colin Trevorrow-t (Jurassic World) – egyes pletykák szerint Trevorrow-nak annyira nem tetszett Az utolsó Jedik, hogy nem szívesen fogott volna tűzoltásba. Kennedy végül a már bevált J.J. Abrams-hez nyúlt – neki kell befoltozni az óriási lyukakat, amiket Johnson hátrahagyott. Annyit tudni lehet, hogy a régi karakterek közül visszatér Lando és Wedge, az igazi meglepetés viszont az Uralkodó felbukkanása, aki ezek szerint még a Halálcsillag felrobbanását is túlélte. Az előjelek baljósak (vagy ahogy a Star Wars filmekben gyakran elhangzik: „rossz előérzetünk van”), de amíg a filmet nem látjuk, addig semmiképp nem ítélkezünk. Ki tudja, talán még az is előfordulhat, hogy Johnson mindegyik fura húzása is értelmet nyer. Ha így van, akkor mi kérünk elnézést.

