Minden idők száz legjobb filmszínésze – 100.-76.


Minden idők legjobb filmszínészeit rangsorolni egyszerre hálás és embert próbáló feladat. Hálás, mert a munkálatok során nem mindennapi betekintést nyerhetünk a filmgyártás történelmébe. Ugyanakkor lehetetlen küldetés is, hiszen egy ilyen volumenű összegzést képtelenség vitatható döntések nélkül megalkotni. Ebbe a felsorolásba is került néhány, úgyhogy kommentháborúra felkészülni, íme a minden idők száz legjobb filmszínészét rangsoroló listánk első része!

100. River Phoenix

Rögtön egy olyan színésszel nyitunk, akinek munkásságát roppant nehéz leválasztani a személyét övező kultusztól. River Phoenix viharos élettörténetét annyi dráma, mítosz és mindörökre megválaszolatlanul maradt kérdés övezi, hogy az sokszor elhomályosítja a valós életművét. Pedig Phoenix nem volt egy rossz színész, sőt… Még tizenhat évesen robbant be az Állj mellém! Chris Chamberseként, hogy három évvel később már Oscarra jelöljék az Üresjáratban nyújtott katartikus alakításáért. Ezt követően megfordult az Indiana Jonesban, továbbá dolgozott Peter Bogdanovichal is, ám karrierje csúcsára talán az Otthonom Idahóval ért fel. Ebben az ízig-vérig modern Shakespeare adaptációban Phoenix egy narkolepsziás selyemfiút alakít, aki a társadalom számkivetettjeként keresi a boldogságot, egy kegyetlenül elutasító világban.

99. Ewan McGregor

A Skócia nemzeti büszkeségének számító Ewan McGregor annak idején félbehagyta a színészeti tanulmányait, hogy nevenincs angol sorozatokban vállaljon kisebb szerepeket. A merész döntés azonban tökéletesen bevált, hiszen játékával McGregor felkeltette az akkor még csak szárnyait bontogató Danny Boyle figyelmét, aki bevonta a Sekély sírhant nevet viselő projektjébe. Innen pedig egyenes út vezetett a szintén Boyle által rendezett, Trainspotting című filmhez, ami világsztárrá tette a színészt. Igaz ezt követően már sosem sikerült megugrani ezt a színvonalat, ám McGregor így is szép karriert tudhat magáénak. Megdobogtatta a női szíveket a Moulin Rougeban, bátor kommandóst alakított a Sólyom végveszélyben és nem mellesleg halálra kereste magát a sokat vitatott Lucas féle Star Wars trilógiával.

98. Jack Lemmon

Jack Lemmon minden idők egyik legnagyobb karakterszínésze, aki olyan remekművekben szerepelt, mint a Van, aki forrón szereti, vagy a Legénylakás. Ám esetében a ,,karakterszínész” megnevezés egyfajta negatív éllel is bír, hiszen Lemmon sosem volt képes igazán kitörni a ráragadt szerepkörből. Többségében ugyanazt az életunt, menthetetlenül pesszimista figurát hozza, igaz rendszerint világszínvonalon. Ám hiába ez a tökélyre fejlesztett karakter, a tény hogy Lemmon képtelen volt tovább tágítani színészi repertoárját, a 98-ik helyig taszítja vissza a listán.

97. Albert Finney

Hosszúra nyúlt karrierje során Albert Finney többszörösen bizonyította színészi sokoldalúságát. Korai éveit a színház világában töltötte, hogy később társadalmi-realista angol filmekben jeleskedjen. Az innen szerzett hírnévvel nyergelt át a nagyköltségvetésű közönségfilmekre, hogy Európában és Hollywoodban is szerepeket vállaljon. Dolgozott Coen fivérekkel, feltűnt a pattanásig feszült Mielőtt az ördög rádtalál-ban, a Nagy halban pedig Ewan McGregor füllentős apjaként ríkatta meg a közönséget.  Öt Oscar jelölést is begyűjtött, 1963-ban pedig szerepelt a legjobb filmnek járó díjjal is kitüntetett Tom Jonesben is.

96. Liam Neeson

A színház és filmgyártás közt sokáig hezitáló Liam Neeson eleinte csak kisebb szerepekben tűnt fel, majd jött A misszió, a Lamb és végül a Schindler listája. A Steven Spielberg elementáris erejű holokausztmozijában nyújtott alakítása örökre megváltoztatta Neeson életét,  a színész olyan hitelességgel formálta meg a megtérült náci gyáriparos karakterét, hogy nyomban Hollywood egyik legkeresettebb aktorává vált. Neeson pedig élt is a lehetőséggel, olyan filmekben tűnt fel, mint Lucas féle Star Wars trilógia, vagy Christopher Nolan Batmenje. Karrierjét azonban valamelyest beárnyékolja, hogy az elmúlt években többször is B-kategóriás akciófilmekben vállat szerepet, igaz nem is olyan rég ígéretet tett, hogy felhagy ezzel a szakmailag előnytelen, viszont anyagilag igencsak kifizetődő szokásával.

 95. Willem Dafoe

Willem Dafoe játékának az adja meg az utánozhatatlan tökéletességét, hogy a wisconsini születésű színész tisztában van képességeinek határaival. Csak a legritkább esetekben tetszeleg macsó főszereplőként, helyette inkább a kisebb terjedelmű, de annál kiforrtabb mellékszerepekre specializálta magát. Ez a tendencia mutatkozik meg A szakasz, a Floridai álom, vagy A Grand Budapest Hotel esetében, ahol játéka briliánsan egyensúlyoz a teljes irracionalitás és a hétköznapinak is mondható emberi érzelmek határmezsgyéjén. Persze ha kell, Dafoe egy nagyobb szerepben sem vall szégyent, hiszen anno. Krisztusként nyújtott felejthetetlen alakítást Martin Scorsese Krisztus utolsó megkísértése című filmjében.

94. Ruth Gordon

Ruth Gordon némafilmszínészként kezdte karrierjét még az 1910-es évek derekán, ám végül nem ez az időszak hozta meg számára a hírnevet. Hamar fel is hagyott a filmszínészettel, húsz éven keresztül színházban játszott, majd jellegzetes látásmódját forgatókönyvírásban kamatoztatta. Később, ezt az attitűdöt ültette át játékába, ami világszerte ismertté tette. A színésznő finoman szólva is szabadszellemű karaktereket formált meg, ami kiválóan illet markáns személyiségéhez. Elég egy pillantást vetni a Harold és Maude idős hölgyére, vagy a My Bodyguard gátlástalan nagymamájára, és egyből megértjük azt a Ruthot övező vibrálást, ami igazán különlegessé tette a játékát.

93. Bette Davis

Noha egyszerű cafkakarakterek megformálásával kezdte, de Bette Davisből idővel mégis generációja egyik legmeghatározóbb női színésze vált. A jellegtelen szépségek után ugyanis a sokkalta szélsőségesebb, kissé tébolyodott karakterek felé vette az irányt, ami meghozta számára az áhított hírnevet. Ilyen jellegű alakítása közül kimagaslik a Mi történt baby Jane-nel? címszerepe, ahol Davis egy magából kivetkőzött ex-idolt játszik. Alakításában  mérhetetlen szadizmus és féltékenység ölt alakot, ugyanakkor a háttérben egy sebzett lélek segélykiáltása is felsejlik.

 92. Aamir Khan

Reméljük nem sok indiai filmrajongó olvassa ezen írásunkat, hiszen ők valószínűleg megköveznének Aamir Khan ilyen mértékű hátrasorolásáért. Bollywoodban ugyanis Khan az alfa és az omega, az ember, akinek a neve egyet jelent a mozival. Khan egymaga reformálta meg a Távol-keleti ország filmgyártását, szabadszellemű munkásságával szembeszállva az ultrakonzervatív indiai társadalom tabuival. A mumbai születésű Khan színész, producer és dalszövegíró egy személyben, olyan bollywoodi eposzok atyja, mint a Dangal, a 3 félnótás vagy a Lagán. Filmjeiben Khaan kiemelkedő színészi, táncos és énekes képességekről tesz tanúbizonyságot, ő volt az első indiai alkotó, aki képes volt a világközönség számára is emészthető módon tálalni Bollywood művészetét.

91. Ben Kingsley

Az indiai és zsidó felmenőkkel bíró Ben Kingsley játékának szerves részét képezi vegyes származása. A 2001-ben lovaggá ütött színész ugyanis többnyire indus vagy izraelita karaktereket formál meg, a lehető legnagyobb hiteleséggel. A Schindler listájában a dörzsölt könyvelőt, a Bugsyban hátborzongató maffiavért, míg a Gandhiban a modern indai történelem legfontosabb személyiségét, Mahmata Gandhit alakítja. Kingsley számára anno. ez a szerep hozta meg az eddigi egyetlen Oscarját, játéka pedig azóta is példaként szolgál minden valós ihletésű karaktert megformáló színész számára. Kingsley a szerep kedvéért jógaórákat vett, indiai utazáson vett részt, ennek eredményeként pedig nem csak fizikailag, de lelkileg is képes volt azonosulni Gandhi karakterével.

90. Anatolij Alekszejevics Szolonyicin

Anatolij Alekszejevics Szolonyicin az orosz-szovjet filmtörténet legkiemelkedőbb színésze, akit a nyugati közönség leginkább távolba révedő tekintetéről és visszafogott játékáról ismerhet. Andrej Tarkovszkij filmjeivel vált ismertté, ahol rendre ő játssza a csöndes, tartózkodó főszereplőt. Ám Szolonyicin zsenialitása pont abban rejlik, hogy szűkös mozgástér és szimbolikus jelentőséggel bíró karakterei ellenére is képes volt beragyogni a vásznat. Nem a világmegváltó monológjai, vagy a katartikus érzelmi kitörései tették híressé, játékát sokatmondó visszafogottsága és kifinomult eszköztára miatt csodálják és másolják mindmáig.

89. Frances McDormand

A 2018 legelején a legjobb női főszereplőnek kijáró Oscar díjjal kitüntetett Frances McDormand játéka merően eltér a legtöbb női színészétől. McDormand ugyanis meg sem próbálkozik az érzékien csábító, vagy karikatúraszerűen nőies karakterek megformálásával, ehelyett játékában rendre a nyers erő dominál. Ám a Véresen egyszerű című Coen filmmel berobbanó színésznő ezt az agressziót képes gyengéd érzelmiséggel ellensúlyozni, ezzel megalkotva játékának lehengerlő kettőségét. Ez  a recept mutatkozik meg a Három óriásplakát Ebbing határában katartikus anyakarakterében, vagy a Fargo vakmerő rendőrnőjében is. Formabontó játékával McDormand nemcsak hogy felejthetetlen alakításokkal ajándékozta meg a közönséget, de kéretlenül is újradefiniálta a női színjátszás határait.

88. Václav Neckár

Egy kevésbé ismert, de annál szórakoztatóbb színész, Václav Neckár kerül a 88-ik helyre. A prágai születésű aktor kizárólag hazájában vállalt szerepet, ráadásul a színészetet később háttérbe is szorította énekesi karrierje. Néhány ikonikus szerep azonban így is összejött Neckár számára, elsősorban Milos Forman rendszerkritikus vígjátékaiban. Ezekben az elgondolkodtató komédiákban rendre ő formálta meg a jóhiszemű kisembert, akit akaratlanul is felőröl a cseh történem körforgása. A kivételes komikusi készségei mellett, Neckár képes volt átadni karakterei elesettségét, ezzel még inkább szerethetővé varázsolva őket.

87. Harrison Ford

Itt az első olyan döntés (ne aggódjatok lesz még egypár), ami biztosan sokaknál kiveri majd biztosítékot. Nekünk is nehezünkre esett ilyen aljas mód hátrasorolni mindnyájunk kedvenc űrcsempészét , de akármennyire is fáj, szembe kell nézünk a tényekkel. Hiszen mindannak ellenére, hogy Harrison Ford egy végletekig laza és megnyerően sármos színész, filmográfiája nem bővelkedik az igazán megpróbáló alakításokban. Hiába szerzett magának elképesztő hírnevet a Star Wars Han Solójaként, vagy az Indiana Jones címszerepében, de valljuk be, ezek a szerepek nem igényelnek különösebb színészi kvalitásokat. Nyilván közel sem lettek volna ilyen emlékezetesek Ford személyes sármja nélkül, de mégis hiányzik belőlük a valós mélység. Ez pedig összeadódva a ténnyel, hogy Fordnak ezen felül sem igazán jött össze a maradandó alakítás egy rétegeltebb szerepben, egészen a 87-ik helyig löki vissza a színészt.

86. Setsuko Hara

Enyhe korszak, helyszín és stílusváltás után Harrison Fordtól egyből Stetsuko Haránál találjuk magunkat. Minden idők legnagyobb japán színésznője közvetlenül a háború után vált népszerűvé, amikor is azt az angyali ártatlanságot képviselte, amire porig bombázott ország népének mindennél jobban szüksége volt. Setsuko játékát egyfajta földöntúli szépség járja át, egy olyan erő, ami képes kiemelni őt a hétköznapok szürkeségéből és nemes szemlélőként pozicionálni. Játéka ettől lesz olyan ragyogó a Késői tavaszban, a Búzaőszben vagy a minden idők egyik legjobb filmjeként számon tartott Tokiói történetben.

85. Christopher Plummer

Noha Christopher Plummerre leginkább a tucatfilmek kellékeként szolgáló gonosz öregemberként emlékezhetünk, ám a maga idején Plummer egészen kiváló színész volt. Még 1965-ban, A muzsika hangjával vált ismerté, hogy utána leginkább népszerű történelmi filmekben vállaljon szerepet. Az idő vasfoga azonban kikezdte Plummer szépfiúi imázsát, ám a színész a lehető legtöbbet hozta ki a hanyatlásból. Szerepelt a 12 majomban, 2012-ben minden idők  legidősebb színészeként kapott Oscart a Kezdőkért, tavaly pedig a metoo oltárán megfeszített Kevin Spacey-t váltotta a Világ összes pénze című Ridley Scott filmben.

84. Cary Grant

A brit születésű Cary Grantban megvolt minden készség, ami egy nem-amerikai színészt naggyá tehet az Álomgyárban. Csakúgy, mint játékában, Grant személyiségében lehengerlő eleganciát létrehozva keveredtek egy kifinomult brit úriember és egy feltörekvő hollywoodi sztárocska vonásai. Grant képes volt eljátszani mindent, komikus szerepekből kiindulva komolyabb hangvételű drámákra váltott, hogy aztán eljusson Alfred Hitchcock ikonikus kémfilmjeihez. Végül ezek a szerepek tették igazán legendássá Grant személyét, olyannyira hogy számos kortárs alkotót is megihletett. Victor Fleminget például Grant inspirálta James Bond karakterének megalkotásához, a későbbiekben a 007-est játszó színészek pedig rendre Granthez igazították játékukat.

83. Robert Duvall

Robert Duvall az örökös mellékszereplő, akit ez látszólag legkevésbé sem zavar. Igaz, ha az ember olyan filmekben mellékszerepel, mint a Keresztapa vagy Az apokalipszis most, akkor aligha lehet oka panaszkodásra. Márpedig Duvall életműve hemzseg az ilyen nagybetűs mesterművektől, amikbe bizony sosem vallott szégyent. Játékát általában steril érzelmi világ és visszafogott jelenlét jellemzi, amin mégis átüt a férfit körüllengő karakán erő.

82. John Travolta

Habár egy hullámvölgyekben bővelkedő karriert tudhat a magáénak, ám John Travoltának így is kijutott egypár igen emlékezetes szerep. A hetvenes években olyan filmekkel vált ismertté, mint a Grease vagy a Szombat esti láz, a jóképű és megnyerő színész táncmozdulatait és lezser stílusát egy generáció bálványozta. Ám az időnek még ő sem tudott megálljt parancsolni, és  menthetetlenül kiöregedett a sármos tinipéldakép szerepköréből. Igaz hogy 1981-ben még összejött egy remek alakítás Brian De Palma Halál a hídon című thrillerjében, ám ezt követően Travolta neve fokozatos feledésbe merült. 1994-ben azonban minden megváltozott, amikor a színész a Ponyvaregényben táncoslábú gengsztert alakítva írta be magát újfent a filmtörténelembe. Travolta rögvest visszakerült Hollywood vérkeringésébe, ám nem tudott élni a második lehetőséggel. A szcientológus egyház lelkes híveként megengedte, hogy a hite beférkőzzön a művészetébe is, így olyan szerepeket is elvállalva, mint a vallásalapító L. Ron Hubbard regényéből adaptált Háború a Földön, amit az IMDb minden idők tizenhatodik legrosszabb filmjeként tart számon. Ráadásul a Travolta egyházfüggetlen filmjei is rendre melléfogásnak bizonyultak, nem is olyan rég a Gottival bukott hatalmasat, és a Speed kills című új filmjéről sem lehet sok jót hallani. Mi azért reménykedünk egy újabb visszatérésben.

81. Toni Servillo

Az olasz filmművészet talán legjelentősebb kortárs színésze egy késői virágzó. Toni Servillo meglehetősen idősen, 33 éves korában kapta meg első filmszerepét, igaz addig többnyire színházi rendezőként tevékenykedett. Ráadásul karrierje nem indult robbanásszerűen, hosszú évek stagnálása után végül a 2008-as Gomorrával vált ismertté. Innentől azonban nem volt megállás, Paolo Sorrentinóval való egymásra találása után Servillo Európa egyik legismertebb színészévé vált. A rendező olyan filmjeiben szerepelt, mint A megfoghatatlan, A felesleges ember, nomeg A nagy szépség ami 2014-ben besöpörte a legjobb idegennyelvű filmnek kijáró Oscar díjat. Az alkotópáros legutóbb a Silvio és a többiek című Berlusconi filmmel sokkolt, ahol Servillo remek érzékkel parodizálja a megosztó politikus személyét.

80. Clark Gable

Ha a listát egy nő írná, Clark Gable feltehetően sokkalta előrébb kerülne a felsorolásban. Ám a billentyűzetnél egy hetero férfi, így a Hollywood királyaként is emlegetett színésznek be kell érnie a kissé kiábrándító 80-ik hellyel. Mert  legyen bármennyire sármos, hetyke és férfias is Gable, színészi teljesítményét fontos külön kezelni a küllemétől. Hiszen Gable alakításai sajnos sok esetben  férfiasságának fitogtatására korlátozódnak, igaz olykor azért sikerült kitörnie a két lábon járó szexszimbólum szerepköréből. Az Elfújta a szél például minden idők egy legzseniálisabb eposzaként marad fenn, az Ez történt egy éjszaka című Carpa filmben nyújtott alakításáért pedig Oscar díjjal jutalmazták. Korai gengsztermozijaiban és a Lázadás a Bountyban is kitesz magáért, és utolsó filmjében a Kallodó emberekben pedig a biztonság kedvéért még Marilyn Monroet is elcsábítja.

79. Hugo Weawing

Hugo Weaving tipikusan az a színész, aki már karrierje korai szakaszában felért a csúcsra, amit pedig azóta sem sikerült reprodukálnia. Szégyenkeznie így sem kell, hiszen olyan filmekben szerepelt minta a Gyűrűk ura, vagy a Mátrix széria, ám azt az parádés színvonalat, amit a Priscilla, a sivatag királynőjének kalandjai című moziban nyújtott, már sosem sikerült megismételnie. Weaving lenyűgöző  alakítást nyújtott a transzgender apuka szerepében, aki táncos turnéja után végre újraegyesül rég nem látott fiával. Játékában tökéletesen átvette a transzszexuális testbeszédét és érzelmi karakterisztikát, karakterét gyöngéd humorral és markáns kisugárzással látva el.

78. Johnny Depp

Noha Johnny Depp manapság egy folyamatos alkoholproblémákkal küzdő, nevét A Karib-tenger kalózai szintű tömegmozikkal bemocskoló színészként él a köztudatban, de volt idő mikor még igencsak tudott színészkedni. A fiatal és kevésbé megborult Depp 1984-ben a Rémálom az Elm utcában Glen Lantzaként debütált, hogy utána laza szívtipróként szerezzen magának hírnevet. Végül a kilencvenes években fordult az elvontabb filmekhez, ekkor olyan szakemberekkel dolgozott együtt, mint Jim Jarmusch, Terry Gilliam, vagy Emir Kustorica. Ám a legtermékenyebb munkaviszony mégis Tim Burtonnel alakult ki, akinek rendezésében az Ed Wood, Sweeney Todd és az Ollókezű Edward is készült. Utóbbi, remekbe szabott alakítás jelentős fordulópont volt Depp karrierjében, hiszen szépfiúi imázsát feladva képes volt megformálni Edward sebzett karakterét. Ezt még pár elsőrangú szerep, mint a Mielőtt leszáll az éj, és Félelem és reszketés Las Vegasban követte, hogy utána meginduljon a visszafordíthatatlan hanyatlás. Depp a kétezres évek derekán érezhetően elmozdult a mainstream irányába, olyan szerepeket vállalt el , mint A Karib-tenger kalózai, vagy az Alice Tükörországban. Ettől kezdve pedig fokozatosan kezdett beleszürkülni a közönségfilmek világába, fásult játékában már csak elvétve érződik az a lendület, ami egykoron oly naggyá tette.

77. Clint Eastwood

Egy újabb nagy kedvenc, aki meglehetősen hátraszorul a listán. Hiszen annak ellenére, hogy mi is hatalmas rajongói vagyunk Clint Eastwood munkásságának, teljesítményét fontos szigorú objektivitással szemlélni. Ugyanis a színész hiába formált meg olyan népszerű karaktereket, mint Piszkos Harry, vagy a spagettiwesternekből ismert fapofájú pisztolyhősök, de ezek az alakítások nem számítanak különösebben megpróbálónak. Igaz, Eastwood sármja és karizmatikus személyisége nélkül közel sem lennének ugyanazok, ám a színész valós teljesítménye mégsem ebben rejlik. Hiszen Eastwood miután kiöregedett ikonikus szerepeiből, stílust váltott, hogy saját rendezéseiben parádézzon. Fokozatosan állt át a komolyabb filmekre, hogy a Kötéltánctól indulva eljusson olyan katartikus szerepekig, mint a Nincs bocsánat, vagy a Millió dolláros Bébi. Karrierje csúcsára azonban mégis a, Gran Torinoval ért fel, ahol egy klasszikus megtérüléstörténet idősödő főszereplőjeként csal könnyeket a néző szemébe.

 76. Paul Giamatti

Újfent egy szerethető karakterszínész, akinek játéka jóval túlmutat alakításai méretén. Paul Giamatti mozis kisugárzásból olyan utánozhatatlan létfájdalom és fásultság árad, ami korunk egyik legkülönlegesebb színészévé teszi a férfit. Persze ahhoz idő kellett, hogy Giamatti ezen tehetségére felfigyeljenek, így kénytelen volt végigmásznia a hollywoodi ranglétra minden fokán. Volt boncolásra váró hulla, később tárgyalótermi statisztaként tűnt fel, mígnem olyan filmekben kapott mellékszerepeket, mint a Truman Show, vagy a Ryan közlegény megmentése. Később aztán eljutott a nagyobb szerepekig is, amik közül kiemelkedik a Sikersztori és a Kerülőutak. Ezekben a fanyarkás mozikban Giamatti játékából lemondás és a teljes fásultság süt át, aminek külön pikantériát ad a színész kiemelkedő komikusi érzéke.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Király videó mutatja be mekkorák is a Star Wars űrhajói valójában
Következő cikk A Trónok harca Oreóval újraalkotott nyitánya egyszerűen tökéletes