Tavaly az Oscar napján kaphattatok egy részletes körképet az esélyekről 100 átadó eredményeiből találgatva. Idén egy picit korábban elkezdünk latolgatni. A jó, hogy ti is pontosabban láthatjátok a folyamatot, cserébe viszont itt még elég sok a kérdőjel. Hiába vagyunk már túl 60 díjesőn, a java még csak most jön. Idén a Netflix lehet a legnagyobb győztes és Ethan Hawke a legnagyobb vesztes, de lássuk, hogy is állunk pontosan!
A díjszezon alapvetően két nagyobb egységre bontható: novembertől januárig kijönnek a különböző kritikusi díjazott listák és pár nagyobb gálaesemény, amik szintén inkább kritikusokhoz köthetőek. A Golden Globe-ot az ott dolgozó külföldi újságírók, a Critics Choice-ot pedig a hazai firkászok szavazzák meg – de különböző etnikumok, női és LGBTQ csoportok, valamint helyileg pár kanadai, brit, ausztrál és több, mint 30 amerikai győztes lista is napvilágot lát. Ám ezen időszakhoz inkább csak a tuti befutónak tűnő tendenciák jönnek ki, ha úgy nézzük még a Globe sem jelent semmit, hisz egy akadémiatag sem szavaz ott.
A másik egység január közepén indul be és természetesen az Oscarral zár. Ide ugyan még mindig jut pár nagyobb, ténylegesen szakmai online amerikai portálon lévő és kritikusi díjazás, de alapvetően az Oscart jobban belövő céhek és szakszervezetek az izgalmasak, akik sokszor – mivel a filmiparból jönnek – másokat részesítenek elismerésben, mint az addig kialakult kritikusi trend, ám ezen eredményeket már többnyire az Akadémiában is tagok szavazzák meg, így válnak többet mondóvá eredményeik. És még ott van a Globe melletti másik kiemelt státuszú gála, a BAFTA, hogy kicsit Európa is képviselje magát (ha már maga az Európai Filmdíj többnyire jelentéktelen a jósláshoz). Így aztán alapvetően az Oscar előtt négy fontos dolgot kell megnézni a tippeléshez: hogy ki nyerte a szakmai díjat a kategóriában, hogy ki nyerte a legtöbbet, és hogy kinél landolt a Globe és a BAFTA.
Ha ezek nem egy helyen vannak, vagy az összszám közeli, akkor az adott kategória nyitott, de ha valami/ki elvisz hármat belőlük, akkor nagy esélyes, a 4/4 meg a tuti befutó. Persze mindig vannak meglepetések (tavaly az addig legtöbbet gyűjtő 8 idegen nyelvűből csupán 2 ért el az Oscarig), a jelölések előtt meg pláne nehéz bármit is kezdeni a szezonnal, hisz ha már csak 5-5 nevet/címet kell figyelni, az követhetőbb, de bizonyos dolgok már most is kirajzolódtak…
Hangoskodó kinézetek
Van öt olyan kategória, ami a szezon első felében gyakorlatilag nem több kellemes meglepetésnél, ha egyáltalán szerepel valahol. Ráadásul sem az Ausztrál és Európai Filmdíj, sem a Cannes-i fesztivál nem lesz később meghatározó nagy eséllyel, szóval tényleg nem oldják meg a gordiuszi csomót, de azért lássuk miből élünk, legalább shortlist akad itt-ott.
A hangkeverés és hangvágás kombinálva szerepel, amikor feltűnik, de még a BAFTA során is. Bár a Mad Max idején nagyon kreatív videókat kaptunk arról, hogy miért érdemes különvenni a kettőt, ez azóta is csak az Oscarnál (meg a szakmánál) van. Hogy mennyire nem ugyanazok, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy egészen tavalyig sosem volt azonos a két kategória. Ötször kerültek elő a hangmérnökök idén, kétszer nyert a Hang nélkül, egyszer pedig a Sosem voltál itt. Utóbbi azért érdekes, mert tavaly is elég sok díjat kapott és idén is tényező. Nyilván ahány átadó, annyi kritérium és ahova tavaly nem fért el, azok idén pótolták.
Talán meglepő, de a sminkelés még a hangoknál is kevesebbet szerepelt, csupán négyszer, amiből két győztes már a shortlisten sincs (a Kedvenc kapcsán ez talán apró meglepetés), a még élő filmek pedig döntetlenre állnak: 1-1-et nyert az Alelnök és a Két királynő is, a kérdés tehát az maradt, hogy vajon a Bohém Rapszódia vagy egy blockbuster lesz-e az utolsó jelölt?
A jelmezek azért már lényegesen többször, tízszer szerepeltek, bár ez is 4 film között oszlott el, amiből igazán csak kettő számíthat az Akadémiánál: A kedvenc elvitte a felét (5), de ez szorosnak mondható a három díjat bezsebelő Fekete Párduccal. És akkor itt bejön az Európai és Ausztrál Filmdíj két győztese, akik shortlist nélkül még ugyan élnek, de csak papíron.
A díszletek között viszont a többivel ellentétben már beszélhetünk komolyabb versengésről, itt már 18 megnevezés jött a győztesek felé! Ez 6 filmet fed le, picit számomra érthetetlenül nyert itt egyet a Nyúl Péter és már érthetőbben ugyanennyit a Kutyák szigete, de a többi nagyjából úgy áll, mint a jelmezek között: akad két papíron még éldegélő cím és a kategóriát vezető Kedvenc (8) mögött kettővel lemaradva karmoskodik a Fekete Párduc.
Zenélő szemfényvesztés
Van három valamivel népszerűbb kategória, amiknél már érdemes lehet tippelgetni is. Az egyik ilyen a vizuális trükkök, ahol a shortlisten nagy a Disney dominancia, de a kikésett nevezés miatt a Solót vegyük szépen ki (mindenhonnan). Még ezután se találjuk azonban meg az Aquamant, de nem csak a rövidlistán, hanem a 16 gazdára talált CGI győztes között sem!
És ez még nem minden! Mert bezzeg a Mission Impossible az nyert egyet, noha Oscarja nem lesz (a kaszkadőr díj jobban hiányzik, mint a popular film), ahogy a kategóriát a Végtelen háborúval döntetlenben vezető Expedíciónak se, mert bár hiába állnak 4-4-gyel, utóbbi már kiesett. Thanosnak itt lehetne adni szobrot, de így a kihívója a 3 díjjal álló Fekete Párduc, melynek díjazása mellett erős érdekek vannak. Az ezeknél objektíve szebb és egyedibb Ready Player One meg ugyan duplázott már idén, de csak a szakmában bízhat. Az Első ember ittlétének meg örülünk, de önmagában egy jelenettel itt maximum jelölésig juthat valami.
A betétdalok között azért lefutottabb a dolog: 11 díjával, köztük Globe-jával Lady Gaga tuti befutó, hisz mellette összesen egy elismerése van a Fekete Párducnak még a szezon elejéről, amikor Gaga nem volt tényező. Thom Yorke a Sóhajokban lévő dalával egy nem filmes átadón kapott különdíjat, de se animációs (Hihetetlen család 2, Pókverzum), se Mary Poppins, se valami vagányabb (Így csajozz egy földönkívülivel) szám sem jutott még túl a nullán.
A testvér kategóriában, a zenék között viszont jóval érdekesebb a helyzet. Ugyan Nicholas Britell (If Beale Street Could Talk) már belépett a kétszámjegyű elitbe (10), Justin Hurwitz (Az első ember) megindult a La La Land utáni ismétlés irányába, 6 díja között ott a Globe és ez nem jelentős lemaradás. A shortlisten lévők közül még az egyedi hangzásokat hozó Csuklyások, Fekete Párduc, Kutyák szigete trió vittek el pár elismerést, de Jóhann Jóhansson utolsó teljes munkája (Mandy) és Yorke is győzedelmeskedett már. Viszont se Pemberton (Ocean’s 8), se Giacchino (Hihetetlen család 2) nincs sehol, ez némi negatív meglepetés.
Vágjuk meg a szép felvételeket!
A vágás kategóriát picit alulértékelik, pedig az esetek igen nagy részében egy fontos címhez kerül, noha pont az utóbbi évek kezdték ezt a statisztikát rontani (ha a legjobb filmeket vesszük). Ettől függetlenül a kritikusok sokat előveszik, bár nem annyira, mint a zenéket. Eddig itt a legkiegyenlítettebb az állás, ugyanis hol az Első ember (5), hol a Roma (4) vezet, miközben a duplázók sorát a Mission Impossible, egy doku és maga Orson Welles gazdagítja. Az egyszeri győztesek közül érdekes lehet az Alelnök, a Nyughatatlan özvegyek és az Éjszakai játék, ez utóbbinak innen van egyetlen (jogos) pontja, azonban az Özvegyekkel sem találkozunk sajnos már érdemben. Ellenben előkerült a Roma…
Alfonso Cuarón Netflixen megjelent – de a nevezéshez elegendő futással moziba is küldött – filmje csomagolja be kapott díjak és Oscar kategóriákban szerzett győzelmek tekintetében is az idei mezőnyt, a 4 folyamatosan vezetett kategóriájában meg pláne. A Netflix (csak mert megteheti) még a Disney-Párduc kampánybüdzsé fölött költ erre, a Beasts of No Nation fiaskó után ez különös szívügyük. Az akadémiatagok ellenszenve a streaming ellen amúgy jogos, a film moziba való, de mégis itt van Cuarón egy nagyon személyes filmmel, amibe egyesek politikát látnak, mások metoo-t, de sokan azért megállapítják, hogy ezt Alfonso nem kisképre készítette. És minden megosztottság ellenére a film hegemóniája az egész mezőnyhöz nézve arányaiban az egyik legnagyobb az elmúlt évekből. Sikerének egyik pozitív hatása lehet Scorsese filmjének nagyváznas megfuttatása, hajrá, de ennek nem a Romától kéne függnie…
A Roma első durván uralt kategóriája az operatőri mezőny, ahol a 36 eddig kiosztott elismerésből Cuarón keze munkája egymaga 28-at zsebelt be, minden más film pedig csak 1-1 babérlevelet kapott. Innen a Kedvenc, a Csillag születik, és az Első ember a fontos, de ők mind csak a jelölésig vihetik. Európában természetesen az Utoya nyert, és feltűnik itt még egy Netflix cím, a Coen tesók western antológiája, de maga a kategória az még egyértelműbb, mint Deakins volt tavaly, pedig akkor alig volt ilyen lefutott versenyünk.
Sztorizgassunk!
A két forgatókönyv kategória most, az Oscar jelölések előtt némileg hibás lehet, mert az Akadémia picit más kritériumok alapján dönti el, hogy melyik eredeti és melyik adaptált, ezért elképzelhető, hogy a következő helyzetjelentés során egyik-másik alkotás kategóriát vált. De ahogy most állunk, úgy az adaptációk az egyik legszorosabb versenyt futják.
Mivel a Golden Globe-on (és sok más helyen) összevontan egy írói mezőny van, ezért pláne árnyalódik még, azonban a Globe-ot vivő Zöld könyv még a dobogón sincs a maga összesen 4 elismerésével. Ráadásul az igazi történet hősének, a később a Maffiózókban is szereplő Tony Lipnek a fia (aki a film egyik társírója) botrányba keveredett egy korábbi muszlimellenes Tweetje miatt (Mahershala Ali ráadásul ugye az), ezért könnyen elveszhet minden esélye, hisz matematikailag sem áll túl fényesen. James Franco esete tavalyról még megvan, ugye?
A szoros versenyt Spike Lee és filmjének igazi hőse (Csuklyások, 12), Barry Jenkins (If Beale Street Could Talk, 8) és a Holofcener-Whitty páros (Megbocsátasz valaha?, 7) futják, Lee mostanra pici előnyt már kiépített. Duplázott még a Gyűlölet, amit adtál, de a Pókverzumba és a Joel Edgerton fémjelezte Kitörölt fiúba is belefuthatunk. És bár a rengeteg karaktert mesterien mozgató Russo tesók egy jelölést talán megérdemelnének a Végtelen háborúért, csak a Fekete Párduc fért eddig ide be. Mily meglepő…
Az eredetieknél több film kapott tapsot, de csak jószívűen kétesélyes. Deborah Davis és Tony McNamara a Kedvencért már 18-szor örülhettek, mögöttük Paul Schrader Hitehagyottja 12-t gyűjtött be. Pozitív meglepetésként viszont dobogós az elsőfilmes Bo Burnam az Eight Grade-del (4), mögöttük pedig a Sorry to Bother You (3) és az Alelnök (2) érdekes még. Előbbi mert nem szokványos, utóbbi pedig azért, mert Adam McKay legutóbb Oscarral távozott a Nagy dobás után és most is íróként, mint rendezőként áll jobban. A Hang nélkül szintén kétszeri díjazására viszont még keressem a magyarázatot két logikai hiba között…
Dokumentáljuk animálva a nyelvtudást!
Idén se a doksik, se az animációk, se az idegennyelvűek nem futnak túl érdekfeszítő versenyt. Előbbi tavaly a jelöltek bejelentéséig izgalmas volt, aztán kinyírták az addig vezetőt. Ez most a kategória hasznára válhatna, ugyanis a Won’t You Be My Neighbor? 28 díjat zsebelt be, mögötte a mezőny pedig még további 24-et. A top6 ott a shortlisten, de nálunk ezekből csak a Bergmanról szóló futott, és már ez jó arány.
Az arányok az animációk között is hasonlóak, bár a Coco tavalyi sikerszériáját az idei bitang erős mezőnyben nyilván nem tudta utánozni senki. A Globe győztes Irány a Pókverzum! 27 animációs mellett kétszer még az abszolút legjobb filmet is elvitte, a Kutyák szigete 11-szer kapott elismerést, míg a 3-ból 3-mal kezdő (majd bemutatták a Pókembert) Hihetetlen család 2 azóta csak 5-ig jutott. Rossz hír, hogy a Ruben Brandt se díjat, se túl erős kampányt nem kap, miközben riválisa, a Mirai már bezsebelt egyet, de a Rontó Ralph utáni 5. jelölésért még az Európai Filmdíjat elhozó magyar koprodukció, a Még egy nap élet is versenyben van, szóval talán ott leszünk valamilyen formában. Viszont 2014-ből kiindulva még ne kiabáljunk el semmit: a domináló Legót nem jelölték, a Globe-ot nyerő Így neveld a sárkányodat 2 pedig hoppon maradt a nevető harmadik, szuperhősöket és addig gyenge formát felmutató Disney produkció ellen. A történelem szokta ismételni önmagát, a metoo meg Helen Parr mellett szól.
A Roma uralkodása az idegen nyelvű filmeknél jön ki megint. Egyrészt az Egy nap a szezon előtt kiesett, a Cannes-i díja ellenére a Napszálltát neveztük sikertelen túléléssel. Pedig az Egy napon kívül csupán öt győztes volt eddig, a Roma miatt sokkal kisebb a szórás, mint tavaly, ahol némi szerencse is kellett a Testről és lélekrőlnek a bekerüléshez. A top5 mind shortlisten van, négy pedig szinte biztos jelölt is lesz. Az 52 érdemleges díjból 35-öt (és a Globe-ot) vitt Cuarón, mögötte az Európai Filmdíj és az egyik Cannes-i győztes 6-6-tal jön (Hidegháború és Bolti tolvajok), valamint 4 díjával nem ez legjobb kategóriája a Gyújtogatóknak. De akárhogy számolom, ez 35-18 a Romának a világ többi része ellen…
Játsszunk rá!
Tavaly a négy színészi kategóriából csak Gary Oldman volt biztos, most a matek alapján viszont csak egy nyitott. De a férfiaknál nem csak matek van. Sőt, az utóbbi hetekben kinyíló férfi mellékszereplő egyre izgalmasabb. Richard E. Grant a Megbocsátasz valaha? c. filmben nyújtott alakításáért magabiztosan menetelt, 18-ig jutott, még mindig vezet, azonban a Globe-ot elbukta. Ott indult meg igazán Mahershala Ali kocsija, aki csak januárban többet szedett össze, mint addig összesen, most 11-nél jár a Zöld könyvvel, szóval a Holdfény után kinézhet egy ismétlés. Mögöttük két bombameglepetés, Michael B. Jordan a Creed helyett a Fekete Párducért ötöt nyert a kategóriában (és egy különdíjat), Steven Yeunnak pedig a Gyújtogatókkal bőven kinéz egy nemhogy etnikumi, hanem ázsiai nyelven kapott jelölés, ami nem mostanában volt utoljára (franciák időnként becsúsznak). Tőle eggyel lejjebb áll 4-gyel Sam Elliott (Csillag születik) és még Timothée Chalamet tudott duplázni (Csodálatos fiú).
A női mellékszereplők között a helyzet egy kicsit faramucibb, ugyanis Regina King talán annak köszönheti dominanciáját és Globe-ját (If Beale Street Could Talk), mert a Kedvencben valaki Olivia Colemant is néha mellékszereplőzte, de King 32 sikere mögött Rachel Weisz 6-tal és Emma Stone 3-mal áll a Kedvencért, ami megannyi szereposztási kategóriát nyert. A castingosokét, ami közkedvelt a szezonban, hasznos is, de az Oscaron nincs ott. Az erős évet futó Nicole Kidmant még megemlítem, a Kitörölt fiúért döntetlenben áll Emmával és főszereplőként is duplázó a Pusztító révén.
Coleman két mellékszerepével, Globe-jával és két különdíjával (a női szervezetektől) együtt összesen 24 elismerésre tett szert a női főszereplők között. Nyilván a jelölések után kiveszem a mellékes díjait és beváltom önerősen a főszereplőkhöz, hiszen egyik mellékszerepbe kényszerítése csak azért történt, hogy Toni Collette az Örökségért nyerhessen, holott rengetegszer van a szezon első felében holtverseny, sőt Vancouverben idén hármas volt a lányoknál. Toni egyébként hiába gyűjtött már 13-at (egy ideig elég szoros volt a kategória), sok helyen nem is jelölték, mégsem ő néz ki jelenleg a legnagyobb vesztesnek. És hogy miért volt Glenn Close Globe-ja derült égből villámcsapás? Mert csak ezzel lépett be a top5-be!
A Globe-bal és egy különdíjjal együtt csupán 5 győzelme van eddig (Globe-ig 3 volt), ami még mindig kevesebb a 6-6-tal döntetlenező Melissa McCarthy (Megbocsátasz valaha?) – Lady Gaga duónál. Illik még megemlíteni a háromszoros győztes Regina Hall-t (Support the Girls), az év felfedezettjeként 16-ot, rendes színésznőként egyet – Coleman másik mellékszerepét – begyűjtő Elsie Fishert (Eight Grade), az Ausztrál filmdíjat a Ladies in Blackkel nyerő Angourie Rice-t (tudjátok, Gosling lánya a Rendes fickókból) és a Nyughatatlan özvegyek másik pontját, Viola Davis-t. Továbbá Amy Adams az Alelnökért itt kapott egyet, de ha igaz az Oscarra mellékszereplőnek kampányolták, majd átteszem, ha kell.
Nagyon érdekes kategóriának néz azonban ki a férfi főszereplők versenye, bár a matek nem ezt mutatja. Ethan Hawke ugyanis a Hitehagyottért már 31, leginkább kritikusi díjat hozott el, de se Globe, se BAFTA, se színészi szakszervezeti jelölést nem szerzett és bár az Akadémia kicsit máshogy működik, könnyen ő lehet az idei nagy vesztes. Már csak azért is, mert a 31-ével szemben összesen 26 másik győzelem oszlik el 14 színész között, csak hát a Hitehagyott egyszerre jelent meg moziban és otthon (nálunk kizárólag így) és mint ilyen, nem áll mögötte a Netflix fölös pénze, eleve maga az alkotás is sokkal kisebb.
De mi van mögötte? Elég éles verseny! Persze a két Globe nyertes vezetésével: különdíjával együtt Christian Bale az Alelnökkel 7-nél tart, viszont a kategóriában 5-ször is nyert Hawke ellen. Rami Malek Freddie Mercuryja számára a Globe mindössze a 3. elismerés volt, azóta az ausztráloknak hála már 4-nél jár, de 4-ből csak 1-szer győzte le Hawke-ot, ráadásul a Bale-lel való közös indulásoknál (8) ellene is negatív a mérleg (3-5). Bradley Cooper a Csillag születikkel 3, Viggo Mortensen a Zöld könyvvel 2-t nyert, ha pedig valahogy befér Hawke a jelöltek közé, akkor amellett, hogy háromesélyes lesz a verseny, már most tudhatjuk az ötöst. Ha hoppon marad, akkor John David Washington (Csuklyások) a befutó. Vagy meglepődünk.
Elrendezni való filmek
Akik nem vesztek még el az infóáradatban, azoknak egyrészt gratulálok, másrészt kis fejszámolással kitalálhatták, hogy két kategória maradt hátra és a Roma négy dominált kategóriájából eddig csak a fele ment le. Mert bizony, a rendezésnél is majdnem operatőri az úthenger. Az 54 direktori sikerből Cuarón 31 babért aratott, a maradék 23 pedig 15 rendező között oszlik föl. Cuarón mögött egyedüli triplázóként Spike Lee-t találjuk a Csuklyásokkal, majd 6 duplázót, ilyen Schrader (Hitehagyott), Cooper (Csillag születik), Coogler (Fekete Párduc), a 8 egyszeri győzelem pedig olyanoknál landolt, mint Lanthimos (Kedvenc), Jenkins (If Beale Street Could Talk), Heller (Megbocsátasz valaha?), McKay (Alelnök), és Chazalle (Első ember). Két elsőfilmes is őrülhetett: Burnam az Eight Grade-ért, Aster az Örökségért.
Mivel ha valamit, hát legjobb filmet mindenhol osztogatnak, ezért itt a Roma dominanciája ugyan kisebb, de még így is ijesztő. Összesen 20 alkotás kapott már ilyen dicsőséget, pont annyi, ahányat önmagában a Roma. Mögötte a Kedvenc 9 díjával a felét se érte el, utánuk pedig elég szoros az állás. A Zöld könyv (Globe-bal) és a Csillag születik 5-5, az If Beale Street Could Talk és a Fekete Párduc 4-4, kellemes meglepetésként az Eight Grade 3 alkalommal, az Irány a Pókverzum!, a Csuklyások, a Sorry to Bother You és a Rodeós pedig kétszer bizonyultak a legjobbnak. Az egyszeri győzteseket sokkoló Globe-jával a Bohém Rapszódia vezeti föl, de mivel itt talán mindenki kíváncsi a sereghajtókra is és mivel a táblázat sem mutatja a kategória legvégét, íme: a Hitehagyott, a Megbocsátasz valaha?, a Sosem voltál itt, a Végtelen háború, a Veszett vidék, a Gyűlölet, amit adtál; a Ne hagyj nyomot! és az Amerikai állatok is bezsebelt 1-1 fődíjat, bár utóbbi egy dokumentumfilmes gálán kapta a legjobb játékfilmnek szóló különdíjat. Bár nem ettől nincs igazán ereje.
Lássuk hát az eddig leírtakat táblázatban, színkódok szerint szedve. Érdekesség, hogyha végül meglepetésként mind a négy színészi kategóriában a matek nyer (bár ugye tavaly Dafoe erősebb volt Rockwellnél eszerint), akkor az Oscart követő csütörtökig a magyar nézők a 4-ből jelen állás szerint csak az egyik filmet láthatják mozikban, a Hitehagyott pedig már eleve nem is kúszhat be. Ez elég negatív dolog lenne, ugyanis az évtized első 9 évében a 36 színészi kategóriát nézve csak 2 filmmel fordult elő, most meg az a jobb eset, ha csak duplázódik ezen szám… Bár mind Grant, mind Hawke hoppon maradhat és a jelölések után a Megbocsátasz valaha? is talán visszakerül a bemutatónaptárunkba, ahol sokáig az Oscar hetére volt ígérve.
A táblázat után még listázunk egy kicsit!
EFA = Európai Filmdíj, CAN = Cannes-i Filmfesztivál, GG = Golden Globe, dőltbetű = nincs már a shortlisten se (a következő kiadásban minden nem Oscar jelölt így lesz már), + (színészeknél) = különdíj ugyanazért a szerepért
Erősorrendben
Akik emlékeznek a tavalyi kiadásra, azoknak nyilván nem lesz újdonság a másik nagy táblázat, aminek komplett verzióját csak az Oscar előtt lövöm majd ki az Excelből, ahogy a Globe-BAFTA-Oscar jelölt filmek kielemzése sem mára marad még, de azt hiszem a ranglista top86-ja most bőven elég lesz. A komplett jelenleg amúgy 130 filmből áll, ám nagyon sokáig 100 alatt voltunk, ami nem vetett túl jó fényt a filmévre.
Ötödik éve csinálgatom ezt a listázást és egyedül tavaly nem értük el a 100-as Oscar kategóriás győzelmi számot (az első oszlop az összdíj, a második ez), sőt, mindent véve is az Akadémiáig a Tűnj el! csupán 111 elismerést vitt haza, a ranglista top3-ja pedig 82-78-73-as szoros versenyt futott, nem mintha alattuk ne lett volna akár még szorosabb a helyzet. Rengeteg végig sokesélyes, izgalmas és fordulatos kategória ment a szezon során, és a filmek minősége is meglehetősen magasra, az utóbbi évek messze legjobbjává tette a mércét, amit idén a Roma uralom mellett természetesen nem ugrottunk meg se izgalomban, se a mozik erősségében. Na jó, az animációk 2016 után idén is olyan bitang erős évet futnak, hogy 1-2 kimaradó jelölt is simán nyerhetné a szobrot, idén itt kiakadt a zsenialitásmérő…
A Roma hegemóniájának ereje tehát itt jön ki leginkább: csak Oscar kategóriákban már 8-cal többet gyűjtött, mint az egyedüli összesen 100+-os Tűnj el! tavaly, sőt a Birdman–Sráckor összecsapás is az Oscarral együtt 117-103-nál állt meg (pedig ott két domináns film volt), a Mad Max–Spotlight Oscar nélkül 140-80 lett, a Kalifornai álom–Holdfény pedig Oscarokkal együtt 157-143-as állással végzett. De a Mad Max és a La La Land nem csak 4 kategóriát uralt, szóval a Roma arányaiban még ezeknél is durvább, hisz kevesebből hoz többet…
Cuaróntól 45-re lemaradva jön a Kedvenc, aminek szerencséje, hogy csak a legjobb filmnél konkrét (és talán egyedüli) kihívója a Netflixnél, a többi erős kategóriájában nincs ott a dominátor. Ezért is tudott ennyit összeszedni, de tavaly év végén a vezetőhöz képest 45-ös különbség a top10-ig tartott ki. És ez az olló még nyílik majd szét valószínűleg.
Végül még pár érdekesség az idei listáról: a 13-nál több díjat szerzők közül egyedül a Hitehagyott aratta összes sikerét Oscar kategóriákban (46!), mégis ez lehet a nagy vesztes. A Disney minden kampánya és próbálkozása ellenére sem a Fekete Párduc a szezon legerősebb szuperhősfilmje, hanem a Pókverzum. Hiába került elő fent többször is az Eight Grade, mivel többnyire elsőfilmes és színészi felfedezett kategóriákban dominált, ezért 38 díjából mindössze 10 éleset gyűjtött, az írási jelölés ki is néz, de ennyi, holott a 6. legtöbb díjat gyűjtő cím ez – mégis 17. a ranglistán. Kisebb mértékben, de a 12/3-mal álló Mission Impossible és a 14/2-vel álló Nyughatatlan özvegyek a két másik fájóan „sikeres sikertelen” idén.
Most pedig lássuk magát a ranglistát, legalábbis a top86-ot! A most nem kifotózott sereghajtók közötti érdekességekről majd legközelebb a jelöltek elemzésével…
Hogyan tovább?
A szezonból még közel 40 gála hátra van, bár idén kettőt áttettek az Oscar utánra, a Grammy csak kis részben befolyásol bármit is, ahogy idén a franciák se túl feltűnőek, így az ő átadóik se annyira fontosak. De akkor mégis mikre kell, vagy érdemes még figyelni?
- jan19: Producerek szakszervezete (győztese esélyes a legjobb filmre is)
- jan20: Londoni filmkritikusok
- jan27: Színészi szakszervezet
- jan30: Advenced Imaging szervezet (a CGI kategóriához lehet érdekes)
- jan31: Casting szakszervezet (bár saját kategóriájuk nincs, számíthat)
- febr1: Eddie-díj (vágók szakszervezete)
- febr2: Annie-díj (animációs Oscar, és a CGI-re is érdekes lehet)
- febr2: Rendezők szakszervezete
- febr2: Látványtervezők (díszletesek) szakszervezete
- febr5: VES-díjak (Virtuális Effektusok Oscarja)
- febr9: Operatőrök szakszervezete
- febr10: BAFTA
- febr13: Dalösszeállítók szakszervezete (az eredeti betétdalokat is díjazzák)
- febr16: Hangmérnökök szakszervezete
- febr16: Sminkesek szakszervezete
- febr17: Forgatókönyvírók szakszervezete (közben két kisebb szövetség is díjaz itt)
- febr22: Satellite-díj (nemzetközi újságírók, a győztesek már megvannak, de még nem számoltam be őket)
- febr17: Golden Reel (hangvágók szakszervezete)
- febr19: Ruhatervezők szakszervezete
- febr23: Independent Spirit (függetlenfilmes Oscar)
- Az Oscar kapcsán több fontos nap van, jan22.-én lesz a jelöltbejelentés (febr4.-én kapjuk majd az éves csoportképet), febr19.-éig lehet szavazni (tehát ami utána van díjátadó és esetleges botrány, az már nem lesz befolyásoló), és maga a gála febr24.-én esedékes.
A rövidfilmeknél teljes megtippelhetetlenség van, azért nem foglalkoztam vele, az Annie során van rövid animációs kategória, de abból meg mi magyarok már kihullottunk.
Az igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy pár fontosabbnak mondható gálának még mindig nincs konkrét időpontja. Ilyen egy régi, nagyon zártkörű, sátorban tartott, de sztárokat mindig meghívó brit (ami hasznos lehet a BAFTA előtt), az idén 4. évébe lépő „Los Angeles-i filmdíj” (a Veritas), amit újságírók ítélnek oda és a filmzenézek és zenekritikusok éves szokásos közös gálája is nagyon zártkörű, de jelöltjeik kihirdetésének ideje már ismert.
Szakszervezetük a Segédoperatőröknek (tőlük kapott életműdíjat tavaly Meryl Streep) és a Kaszkadőröknek is van, de jelentéktelen az Oscar szempontjából (utóbbiból amúgy a Die Hard 5-tel volt magyar győztes is), nem vettem bele továbbá a néhány online lista kikerülését és a maradék fekete és női szervezeteket. De a ranglistában majd számolom azokat is. És mivel sokakat érdekelhet: a Grammy febr11.-én, az Arany Málna pedig febr23.-án esedékes.
Még három díjszezonos helyzetjelentő van tervben, a következő valahol a rendezők és az operatőrök szakszervezetei között, aztán a forgatókönyvírók után (immár BAFTÁ-val), végül az Oscar délutánján, ahogy tavaly, egy teljes körű végeredményre lehet számítani…
…de az elbukott tippmix-ekért felelősséget nem vállalok! 🙂